Fantasyfilmsmaraton - vad ska jag se?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några av er har redan sett i sociala media att jag kör en intermittent fantasyfilmsmaraton.

Jag har betat av:

The Sword and the Sorcerer
Conan the Barbarian
Hawk the Slayer
The Beastmaster

Härnäst på tur står Krull!

Men vilka andra filmer ska jag se? Som ni märker är det 80-talet som är mitt fokus, så jag tar helst emot tips på filmer från den eran, men om ni har andra tips på bra fantasyfilmer så tar jag gärna emot dem.

Fantasy är ju ett vitt begrepp, men helst tar jag emot tips på klassiska "svärd och svartkonst"-filmer i samma still som de redan nämnda.

Bring it on!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Thor the Conqueror (inte bra egentligen, men väldigt rolig)
Excalibur (väldigt episk)
Return to Oz (inte svärd & svartkonst och egentligen för de lite yngre, men klart sevärd)

Rickard

Urverk speldesign
Försöker inte upprepa tidigare förslag, även om jag vill trycka extra på Legend, Ladyhawke, Dragonslayer samt Taran och den magiska kitteln.

Don Bluths Secrets of NIHM
Halvotäck fantasy...

Ralph Bakshis Wizards
Weird otäck fantasy i stil med Legend, Taran och den magiska kitteln, Dark Crystal och Labyrinth.

Ralph Bakshis Sagan om ringen

Heavy Metal
Weird otäck fantasy...

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Deathstalker
Du kan inte bara rekommendera Deathstalker! Då måste du också rekommendera Deathstalker 2 som är både den officiella uppföljaren och en parodi av 1:an! I 2an dyker en grupp arga feminister upp och spöar upp hjälten för alla våldtäkterna i första filmen (Deathstalker 1 är 2% coolt svärd och 98% våldtäkter).