Nekromanti Fantasykarta

Foggmock

Myrmidon
Jodå. Eftersom man inte ser berg och sånt vet man ju ändå inte hur kontinentalplattorna på planeten världen ligger på har rört sig, så bara en karta på det viset är ju trovärdig även om antalet 'stora öar' är lite högre än vad det är på våran egen jord.

Rising

Vila i frid
Är det något särskilt som gör den till en karta över en fantasyvärld? Det borde kanske kunna vara vilka landmassor som helst?

Men jorå, på fantasifullt fantasyvis så fanns det en hel del öar mitt ute på oceanerna, och det var ju rätt charmigt. Eller tja, eller så är vattnet grundare än jag inbillar mig.

Nå, helt okej layout till en karta. Har du spillt bläck på ett papper och tyckt att det såg häftigt ut, eller? Hur har du gjort?

/Rising
om det hade varit ett Rorschack-test, så hade jag sett en galande gräsand på en klippa (figuren nere till höger) som jobbade i maskopi med den tjocka, platta katten i mitten som försöker smyga sig på Jack Russel-valpen (högt uppe till vänster, vänd åt vänster) som inte verkar märka katten i allt oväsen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad tycker ni? Är detta en någorlunda trovärdig fantasyvärld?"

Det är svårt att dra några slutsatser med så lite information. Men det var i alla fall ruskigt snygga kartor. Hur har du skapat dem?

Sodivra

Champion
Jag ser en tupp som står på huvudet på en snorig mullvadsliknande varelse (till höger, där nere) och spyr ut någon mörk rök, samtidigt som dom anfalls av någon flygande varelse i övre vänstra hörnet) med smala armar och sånt där hår som går ut i en tub. (Den där lilla viken längst upp är ögat, viken under det är munnen) Åh förresten, det ser ut som den lilla mullvadsvarelsen pratar med en annan mullvadsvarelse.. (Mer sorklik)

Och jag håller med tidigare skribenter. Öar i ett hav, det känns lite isolation: Mystik, upptäcksresa.. osv. Ser inte ut som något ur vår värld, förutom kanske, öh, i något tropiskt eller arktiskt klimat. Bra rollspelsvibbar.

Men det är väl för att vi är vana vid våra kontinenter, om det är realistiskt med andra sorters landsamlingar är väl mycket möjligt.

Troberg

Sinister eater
på fantasifullt fantasyvis så fanns det en hel del öar mitt ute på oceanerna
Ungefär som söderhavet då?

Jag tycker det ser rätt OK ut, bortsett från två saker.

Det ena är att det ser ut att ha någon skum kartprojektion. Antagligen är det en platt karta, men kontinenternas utseende ger ändå ett runt utseende.

Den andra är att du antingen bör göra så att kontinenterna matchar i kanterna om du gör en glob av det, alternativt inte ha landgränser mot kartans kant.

Krille

Super Moderator
Ur vetenskaplig aspekt: varför skulle den inte vara det? Du ger inte tillräckligt med detaljer på den (såsom förkastningslinjer, bergskedjor, djuphavsgravar, havsströmmar, klimatzoner etc) för att den ska kunna vara orealistisk. Just nu är det mest en blobb.

Ur fantasy-aspekt: varför bryr du dig? Det är fantasy.

Johan K

Gammal & dryg
Way to go !

Ja, varför inte !! Det är ju en bra grund att styarta med iaf !
Hur har du sedan tänkta tt utforam det hela ? Ska du först göra en sådan kata som du visade här & seadn bryta ner den i mindre delar.. Känns som det skulle vara mer överskådligt om du kunde göra det.

Shaggy

Swordsman
Du vill ha berg? Det skulle vi väl kunna ordna... Här är en bild målad av en magisk satellitfågel. ;-)

http://magnus.gustavsson.se/fantasy3.jpg

(Svartare innebär högre höjd.)

Jag tänkte mig inte att det skulle motsvara hela jorden. Bara den kända världen. Storleksmässigt skulle det väl kanske motsvara ungefär 1,5 gånger Europas storlek i höjdled.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men jorå, på fantasifullt fantasyvis så fanns det en hel del öar mitt ute på oceanerna, och det var ju rätt charmigt. Eller tja, eller så är vattnet grundare än jag inbillar mig.

Ju mindre skalan på kartan är desto mer sannolika är ju de där öarnas placering.

om det hade varit ett Rorschack-test, så hade jag sett en galande gräsand på en klippa (figuren nere till höger) som jobbade i maskopi med den tjocka, platta katten i mitten som försöker smyga sig på Jack Russel-valpen (högt uppe till vänster, vänd åt vänster) som inte verkar märka katten i allt oväsen.

Yeah, right! Erkänn att du ser en penis eller din morsa eller något annat tråkigt och hittar på det där bara för att verka häftig. :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Fantasydelen ligger i att det inte avbildar någon del av den faktiska världen.

Jag tagit http://edcdaac.usgs.gov/gtopo30/gtopo30.html och låtit ett litet datorprogram jag skrivit bearbeta en detalj i den verkliga världen till oigenkännlighet. Jag var lite orolig att det skulle synas för tydligt, men det verkar i alla fall inte vara uppenbart vid en första anblick. Själv tycker jag att det syns ganska bra, men jag vet ju vad jag har utgått ifrån.

Jag irriterar mig på att alla fantasyvärldar ser så orealistiska ut och tänkte att jag kanske kunde göra något bättre. Bilden är förminskad. I full upplösning är den 6111 gånger 4320 bildpunkter.

Rosen

Myrmidon
Du vill ha berg? Det skulle vi väl kunna ordna... Här är en bild målad av en magisk satellitfågel. ;-)

Den gillar jag! Jag har sett alltför mycket fantasykartor där kartritaren inte verkar ha insett sambandet mellan topografin och kustlinjerna.

--
Åke

Shaggy

Swordsman
Re: Way to go !

Ungefär. Den är ju i original i nio gånger den givna storleken i bredd och höjd (81 gånger ytan således), så det är inga problem att göra finare detaljer upp till en viss gräns. Efter det får man använda fantasin. :)

Shaggy

Swordsman
Som sagt hade jag tänkt mig det som en betydligt finare detalj, så projektionsproblemen spelar knappast särskilt stor roll (om vi nu ska anta att världen faktiskt är en boll). Det är även därför det inte matchar i kanterna.

Troberg

Sinister eater
Som sagt hade jag tänkt mig det som en betydligt finare detalj, så projektionsproblemen spelar knappast särskilt stor roll (om vi nu ska anta att världen faktiskt är en boll).
Grejen är att övre delen av kartan se sned ut på grund av projektionen. Det ger ett underligt intryck.

Shaggy

Swordsman
Och grejen är att du inte rimligen kan se några spår av projektionen i den kartan. Om du upplever att du gör det så finns det bara i ditt huvud.

Shaggy

Swordsman
Okej, det kan du kanske, men de felen borde vara rätt små. Jag lutar åt att tro att du inbillar dig att det är orsakat av projektionen.

Troberg

Sinister eater
Och grejen är att du inte rimligen kan se några spår av projektionen i den kartan. Om du upplever att du gör det så finns det bara i ditt huvud.
Jag vet att det bara är svarta kluttar, men ändå så tycker jag att man kan se hur övre biten "tippar bakåt". Kanske kusten ser så ut, men det är ändå så det känns.

Någon mer som ser det, eller håller min monitor på att trilla av skrivbordet?