Nekromanti Fantasyklass fokus: Häxjägare/Inquisitorer

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Häxjägare/InquisatFantasyklass fokus: Häxjägare/Inquisatorer

Häxjägaren är paladinens mörka spegelbild. Paladinen handlar om att göra det rätta medan häxjägaren handlar om att göra det som krävs. Häxjägaren är en person som i verkligheten hade varit ett monster, precis som verklighetens häxjägare var, men som eftersom hon bor i en värld där det verkligen finns häxor och svart magi så är hon på änglarnas sida.

Häxjägarens mindset är ganska lätt att förstå, för henne är häxan som bor i huset längst ner på gatan lika farlig som vi upplever en knarklangare utanför en skola. Häxjägaren är dock The Punisher och är bered att skjuta häxan/knarklangaren i ansiktet eller tortera den samme för att få reda på om fler är inblandade. Häxjägaren kan dock också vara ute efter att rädda häxan. Hennes själ alltså, häxan måste brännas till döds men om man kan tvinga henne att erkänna innan så kanske man kan rädda hennes själ... Det här betyder inte att häxjägaren nödvändigtvis är utan nåd, hon har bara ett annat synsätt. Bättre att låta kroppen lida tillfälligt än att låta själen lida för alltid.

Häxjägarna är alltså hårda, fanatiska och extremt övertygade om sin egen tros rättfärdighet. De har stor personlig auktoritet och medan de kan skickas på uppdrag av kyrkan så kan de också leta efter kättare eller häxor var de vill. De är med andra ord perfekta spelarkaraktärer.

Häxjägare finns i ett par olika rollspel och de har ett par saker gemensamt mellan de flesta av de versionerna. Till att börja med brukar de vara bra på många olika områden. De kan slåss, de är kunniga om sakerna de jagar, de är bra på att spåra och smyga, de är experter på att "förhöra" misstänkta och de har ibland egna heliga eller övernaturliga förmågor att använda mot sina byten.

Vanliga raser: Människor från xenofobiska eller totalitära kulturer eller från kulturer med en mycket stark kyrka. Även alver kan ha häxjägare som jagar ut de som inte är välkomna i det alviska samhället.

Bra koncept bakom Häxjägare jag sett: "Jag måste göra de smutsiga dåden så att resten av gruppen slipper. Jag är stark nog att bära bördan, de andra måste skyddas från." eller "Bränn kättarna! Oskuld bevisar inget!"

Koncept jag aldrig vill se igen: Du kan inte vara för snäll och upplyst, då är du inte en inquisitor. Sätt dig in lite i tankesättet, det är ok att bränna en person för att rädda en familj, att bränna en familj för att rädda en stad och att bränna en stad för att rädda ett land.

Klädsel: Brukar vara inspirerad av antingen den spanska inquisationen, protestantiska puritianer eller båda. Så coola kappor, hattar med breda brätten, putsade stövlar och tunna långsvärd/värjor är standard utrustning.

Varför är häxjägare den bästa klassen att spela?: Du jobbar för det goda men kan göra alla de där vettiga grejerna som gm:en hotar att få dig att falla över när du är en Paladin. Du kan tortera, döda fångar, hota oskyldiga och vara allmänt ond i det godas tjänst.

Bäst system att spela en häxjägare i: Warhammer fantasy roleplay. Inte bara är Häxjägaren en badass karriär, men hela spelvärlden är som gjord för dig att göra sin grej i. Alla är rädda för dig. Du bor och äter gratis överallt, för vem vore dum nog att kräva en häxjägare på betalning? Du har kopplingar till kyrkan, politiken och den kriminella världen. Ditt inflytande och ditt rykte är lika bra vapen som ditt stål och ditt bly.

Cybot

Mest spelbar
Tips: Försök spela Inkvisitor i ett samhälle där häxor/demoner och deras vänner är högt rankade och respekterade medborgare i samhället. En något annorlunda upplevelse.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Tips: Försök spela Inkvisitor i ett samhälle där häxor/demoner och deras vänner är högt rankade och respekterade medborgare i samhället. En något annorlunda upplevelse.
Det finns två sätt att göra det, antingen så är man motståndsrörelsen bilket är vad jag tor du menar... Eller så är man en ond inquisitor som i typ Cheliax. Den andra varianten har jag stött på som npc:er när jag spelade en präst i Cheliax men jag har inte haft chansen att spela en än.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Cybot said:
Det finns två sätt att göra det, antingen så är man motståndsrörelsen bilket är vad jag tor du menar... Eller så är man en ond inquisitor som i typ Cheliax. Den andra varianten har jag stött på som npc:er när jag spelade en präst i Cheliax men jag har inte haft chansen att spela en än.
Beror på hur du definierar "motståndsrörelse". Det jag tänkte mig är mer "Frank Castle besöker Hyperboreas Stygien"

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Cybot said:
Beror på hur du definierar "motståndsrörelse". Det jag tänkte mig är mer "Frank Castle besöker Hyperboreas Stygien"
Nu vill jag spela det :gremlaugh:

Anchorman

Swashbuckler
Har aldrig spelat eller spellett någon, men ska absolut göra det nästa gång jag får chansen.

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Har aldrig spelat eller spellett någon, men ska absolut göra det nästa gång jag får chansen.
Gör det det är super kul :gremlaugh:

(Dör min nuvarande Fantasy! karaktär kommer du få chansen att spelleda för en :gremwink: )

Max Raven

T12-kultist
Häxjägare! :heart:

Warhammer Fantasy:s variant får mig att tänka på Solomon Kane, som torde vara en typisk häxjägare (och förlagan för WHFB):

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lalm_kkczVM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/lalm_kkczVM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Puritansk häxjägarhjälte, signum Robert E Howard (i filmen ovan verkar det lite lamt iofs).

Andra som kunde vara förebild känns som Van Helsing i diverse Drakula-inkarnationer.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YAYhQSHx7pQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YAYhQSHx7pQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och kanske lite Castlevanias Belmont-släkt:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7z65s0fqDw4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/7z65s0fqDw4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Sedan finns det ju andra möjliga inspirationer:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EyS3weMlxLA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EyS3weMlxLA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
:gremwink:

Men de här och clerics (och paladiner) korsar lite samma områden, så de har liknande restriktioner och är olika sidor av samma mynt. Rollspelsmöjligheter: Alltså, man kan ju köra genomfokuserad religiös murderhobo som cleric, paladin eller inkvisitor, men lite konflikt av tro känns som att det kan vara med (beroende på kampanjens fokus, givetvis, och utan SL-bestämd "du faller" då :gremsmile: )

Nu kommer ju frågan: Finns det en Inkvisitor/Häxjägar-klass i D&D? För det borde finnas. Jag skulle föredra det framför Paladiner (eller Cleric - men jag är inte stor fan av de två klasserna).

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar alla dina inspirations källor. Specielt Hunchback of Notredame :gremlaugh:

Nu kommer ju frågan: Finns det en Inkvisitor/Häxjägar-klass i D&D? För det borde finnas. Jag skulle föredra det framför Paladiner (eller Cleric - men jag är inte stor fan av de två klasserna).
Det finns två klasser som är en Inquisitor i D&D, en är från 4ed och en är frn Pathfinder.

Pathfinder har Inquisitor klassen som är från The advanced players guide. Inquisitorn är en blandning av Cleric, Ranger och Rouge med flera egna tricks.

4ed har Avengern som är en religiös häxjägare och lönnmördare och som dessutom slår folk super hårt i ansiktet efter att ha kallat på styrka från sin gud. "Gud, ge mig styrkan att förgöra de här männen!"

Bunny

Crazy like a fool
Min bästa erfarenhet av att spela inkvisitor var i kampanjen Akolyter, där vi spelade i 40k-universat ("-ish"...) med Solar System-regler ("vi" var för övrigt Nässe (som spelledare), Simon J Berger och Nässes brorsa Cazzler (bland flera)). Konceptet var att samtliga rollpersoner hade en bakgrund på planeten Eratora, där vi tio år tidigare blivit värvade och medbragda av en inkvisitor. En inkvisitors vägar äro outgrundliga, så vi är av vitt skilda bakgrunder (ex-officerare, adel, gatuvärsting, osv).

Under dessa tio år visar sig inkvisitorn allt mer förvriden och diktatorisk. Strax innan kampanjen börjar skickade han rollpersonerna, sina akolyter, på ett självmordsuppdrag rakt in bland demoner på planeten Soh-Tent. Vi misslyckades fatalt.

Inkvisitorn förbannade vår inkompetens och gav oss en sista chans - åk tillbaka till er hemplanet och gör något åt den kaossmitta som spridit sig där. På tio år har Eratora fallit sönder. Ett teknologiskt virus bryter sönder infrastruktur och datorer sedan många år tillbaka, mängder av dödsfall sker och blodiga offer sker i nedsläckta källare.

----

Vi är således ett trasigt gäng indoktrinerade tvivlare med rätt att döda, samtidigt som vårt förflutna självklart börjar göra sig påmint bland spillrorna av världen vi lämnade.

Om jag nu för en gång skull skulle tala mig varm om Solar System, så lärde mig den här kampanjen massor av hur systemets nycklar kan användas (nycklar = det narrativistiska sättet du samlar erfarenhet i SS). Kolla till exempel på akolyternas ledare, Don Antimedes Galla, som nog är den läskigaste rollperson jag stött på i något rollspel:

Han är kraftigt överviktig, uniformen sitter illa och av det snaggade håret återstår bara oljiga testar. De isblå ögonen är vattniga, och känns mer som förlorade öar i ett dallrande hav av blekt och degenererat kött. Hans hjässa är prydd av ett fuktigt och varigt ärr efter en skottskada som sånär berövade honom livet. Han går från självspäkelse och fasta, till fet mat, droger och misstukt, och hans tidigare lustar och svagheter har blivit en återkommande gäst. Råheten och den själsliga kylan finns där dock, en oförutsägbarhet som kan upplevas mycket obehaglig. Men skönheten och kraftfullheten i hans forna uppenbarelse är ersatt av något sjukligt och slappt. Hans flin är vekt och lismande, hans ilska fruktansvärd. Med jämna mellanrum återfaller han i alkohol- och droganvändning, för att sedan ångra, slå sig med kätting och fasta.
Han har två nycklar som var för sig belönar rollpersonen för att uppsöka ytterligheterna i hans beteende, med skrämmande resultat. Kolla här:

Fransiscus Nyckel
1 xp – varje gång jag uttrycker "jag har varit syndfull, men lever nu i renhet".
2 xp – varje gång jag avstår från något syndfullt.
5 xp – Får någon att förlåta mig mina synder.
BO – genomgår inkvisitionens eldrening på nytt.

Samt:

Dionysos nyckel
1 xp – varje gång jag uttrycker att man bara är en människa.
2 xp – varje gång jag går emot inkvisitionens moralregler, dricker, knarkar, manlig kärlek.
5 xp - varje gång jag råkar i bekymmer pga mina lustar.
BO – genomgår inkvisitionens eldrening på nytt.
Ålrajt. Don Antimedes Galla ska alltså, i vår inkvisitors frånvaro, fungera som vår absolute ledare och moraliska rättesnöre. Och flera av oss andra hemsökes redan av något så syndfullt som tvivel. Gallas spelare gör ett mycket bra jobb, och inhöser massa xp från båda sina nycklar. Det här händer till exempel när Galla stöter på sin forna hustru, och upptäcker att hon felat honom:

Nodja ber på sina knän att Galla ska komma tillbaka. [...] Galla omfamnar henne och känner hur den lilla kvinnokroppen darrar av kärlek och av rädsla. Han tittar in i hennes ögon och omfamnar hennes ansikte, för att därefter knäcka hennes nacke och trycka ansiktet ner i mossan tills hon slutar andas.
Obehagligt. Särskilt eftersom min rollperson var där, den enda som fick bevittna det hela. Givetvis blev jag kommenderad till tystnad.

Senare i kampanjen har Galla letat reda på en jäkla grismask, som han sätter på sig när han riktigt ska fördjupa sig i sin vridna skuggbild av en moralkod som leder oss med på vårt uppdrag. Inkvisitiorn som paladinens mörka spegelbild, you can say that again.

Cybot

Mest spelbar
Bunny said:
Senare i kampanjen har Galla letat reda på en jäkla grismask, som han sätter på sig när han riktigt ska fördjupa sig i sin vridna skuggbild av en moralkod som leder oss med på vårt uppdrag. Inkvisitiorn som paladinens mörka spegelbild, you can say that again.
Jag vet inte om det är någon Dionysos flashback med djurmasker. Men man vet att så snart djurmaskerna åker på (i spelet) så är det dags för några av de äckligaste, mest omoraliska och mest dekadenta spelsessionerna. Och detta gäller i alla spelgrupper jag någonsin har varit med i.

Big Marco

Läskig
Cybot said:
Jag vet inte om det är någon Dionysos flashback med djurmasker. Men man vet att så snart djurmaskerna åker på (i spelet) så är det dags för några av de äckligaste, mest omoraliska och mest dekadenta spelsessionerna. Och detta gäller i alla spelgrupper jag någonsin har varit med i.
Blasphemy brukar tala om en kampanj där (vissa) rollpersoner hade masker av andra rollpersoners ansikten. Deras riktiga ansikten. Som hade skalperats av efter rollpersonens frånfälle. De levande rollpersonerna drog på sig de dödas ansikten och gjorde ... omoraliska saker. Där gick min gräns...