God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,547
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Invoker:
Låt oss hålla oss i 4ed D&D en klass till. Invokern är en person som antingen har en del av en gudssjäl utöver sin själ eller som har en liten bit av en guds själ istället för en själ. Vissa av dem är änglar eller andra mäktiga varelser skapade direkt av gudarna födda i kött. Detta ger Invokern förmågan att använda gudarnas magi direkt och utan att behöva ha en gud som mellanhand som ger dig krafterna. Att invkern bara har en liten, liten, liten del av en gudssjäl gör dock att deras magi är mycket svagare än gudarna, åtminståne till att börja med.
Invokers blev skapade i tidernas begynnelse av gudarna som elitsoldater mot titanerna och andra mörka makter. De är ovanliga nuförtiden men de fanns antagligen före de Clerics och Paladins. Invokers är inte heller helare eller beskyddare, de är gudarnas vapen. De regnar färglös eld över sina fiender, de kallar sjukdomar och de bränner städer med blixtar och solens
vrede. De är betydligt mer gammal testamentala än clerice och paladins och drar sin inspiration från Sodom och Gomorra och de sju plågorna.
Invokers har en intressant relation till gudarna. Många är väldigt religösa och dyrkar antingen guden vars själ de har en bit av eller hela pantheonet... Men många skiter också i det, de har sitt efterliv säkrat oavsett vad de gör. Antingen reinkarnerar de eller så blir de en del av guden deras själ kom från.
Vanliga raser: Alla vanliga raser fungerar precis lika bra, men att köra en lämplig Planetouched ras passar klassen rätt bra.
Bra koncept bakom Invokers jag sett: Jag vill uppleva så mycket som möjligt i mitt liv så att när jag dör och återuppgår i min gud så kommer hon bli visare och vara mer sympatisk till människorna. Under tiden får jag försöka göra mitt bästa för att hjälpa de dödliga.
Koncept jag aldrig vill se igen: Angstig "Oh nej, jag vill inte ha krafterna" bullshit. Det passar inte in här, spela en sorcerer istället.
Klädsel: Du bär antagligen kläder som identifierar dig som vad du är eller som döljer det. Frågan är om du vill att folk ska se att du är deras gud gjord till kött dom vandrar Jorden eller inte.
Varför är Invoker den bästa klassen att spela?: För att du får kasta sannerligen biblisk förstörelse, för att du får vara en gud inklädd i kött från level ett och för att du får närma dig religion från något annat än bara en tjänares synpunkt för en gång skull.
Bäst system att spela en Invoker i: Återigen är 4ed D&D inte det bästa systemet. Medan Invokern har grymt bra fluff för sina krafter så är de alldeles för svaga. Invokern är en av de mesigaste klasserna i 4ed. Jag konverterade till Pathfinder och det funkade ok men man kan konvertera till vilket system man tycker passar.
Den här gången fokuserar vi på Invoker:
Låt oss hålla oss i 4ed D&D en klass till. Invokern är en person som antingen har en del av en gudssjäl utöver sin själ eller som har en liten bit av en guds själ istället för en själ. Vissa av dem är änglar eller andra mäktiga varelser skapade direkt av gudarna födda i kött. Detta ger Invokern förmågan att använda gudarnas magi direkt och utan att behöva ha en gud som mellanhand som ger dig krafterna. Att invkern bara har en liten, liten, liten del av en gudssjäl gör dock att deras magi är mycket svagare än gudarna, åtminståne till att börja med.
Invokers blev skapade i tidernas begynnelse av gudarna som elitsoldater mot titanerna och andra mörka makter. De är ovanliga nuförtiden men de fanns antagligen före de Clerics och Paladins. Invokers är inte heller helare eller beskyddare, de är gudarnas vapen. De regnar färglös eld över sina fiender, de kallar sjukdomar och de bränner städer med blixtar och solens
vrede. De är betydligt mer gammal testamentala än clerice och paladins och drar sin inspiration från Sodom och Gomorra och de sju plågorna.
Invokers har en intressant relation till gudarna. Många är väldigt religösa och dyrkar antingen guden vars själ de har en bit av eller hela pantheonet... Men många skiter också i det, de har sitt efterliv säkrat oavsett vad de gör. Antingen reinkarnerar de eller så blir de en del av guden deras själ kom från.
Vanliga raser: Alla vanliga raser fungerar precis lika bra, men att köra en lämplig Planetouched ras passar klassen rätt bra.
Bra koncept bakom Invokers jag sett: Jag vill uppleva så mycket som möjligt i mitt liv så att när jag dör och återuppgår i min gud så kommer hon bli visare och vara mer sympatisk till människorna. Under tiden får jag försöka göra mitt bästa för att hjälpa de dödliga.
Koncept jag aldrig vill se igen: Angstig "Oh nej, jag vill inte ha krafterna" bullshit. Det passar inte in här, spela en sorcerer istället.
Klädsel: Du bär antagligen kläder som identifierar dig som vad du är eller som döljer det. Frågan är om du vill att folk ska se att du är deras gud gjord till kött dom vandrar Jorden eller inte.
Varför är Invoker den bästa klassen att spela?: För att du får kasta sannerligen biblisk förstörelse, för att du får vara en gud inklädd i kött från level ett och för att du får närma dig religion från något annat än bara en tjänares synpunkt för en gång skull.
Bäst system att spela en Invoker i: Återigen är 4ed D&D inte det bästa systemet. Medan Invokern har grymt bra fluff för sina krafter så är de alldeles för svaga. Invokern är en av de mesigaste klasserna i 4ed. Jag konverterade till Pathfinder och det funkade ok men man kan konvertera till vilket system man tycker passar.