Nekromanti Fantasyklass fokus: Paladin

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Paladins:

What`s a paladin?

En Paladin var historiskt en av Karl den stores riddare, eller kanske bara de tolv främsta av hans riddare. De var religiösa krigare som slogs mot hedningar och mot muslimer, deras mest kända dåd är dock troligen påhittade men symboliserar kristen militäröverlägsenhet över saracenerna. I boken Three hearts and three lions av Poul Anderson utvecklas det här konceptet till att vara en krigare som kämpar för lag och för det goda och som har magiska krafter på grund av det. Det är med stor sannolikhet den här versionen av Paladins som inspirerade D&D:s paladin eftersom de är mer eller mindre identiska. Paladinen har sedan hoppat över till mer eller mindre alla rollspel någonsin i någon form eftersom det är ett så tilltalande koncept. Paladins är speciellt vanliga i datorrollspel där de dyker upp i bland annat Ultima och World of Warcraft.

Paladins är avskydda av många spelare. Detta beror på ett par anledningar men den främsta är att de antingen hade en riktigt usel GM som tvingade dem att begå en ond handling eller att de hade en riktigt dålig spelare i gruppen som spelade en och som förstörde alla andras roliga genom att var stelbentare än Eiffeltornet. Lösningen på det här är enkel. 1. Spelaren och inte GM:en avgör när hennes Paladin faller. 2. Spelaren är inte ett kukhuvud. Där problemet är nu löst.

Vanliga raser: Många spel begränsar Paladins till att vara människor, detta är någonting jag gillar. En paladin ska vara höjden av vad en människa kan uppnå moraliskt och spirituellt, det förtas lite när det finns en massa super renhjärtade alver som också är paladins.

Bra koncept bakom Paladins jag sett: Tjejen som vill falla eftersom hon då kan göra vad som är effektiv istället för vad som är rätt men som hindrar sig själv av moraliska anledningar precis innan fallet varje gång. Det var intressant att se någon dansa mellan idealism och pragmatism precis vid kanten av att inte vara en paladin längre.

Koncept jag aldrig vill se igen: Du vet vad jag sa om att vara stelbent och inte låta någon ha något kul tidigare, gör inte det för den karaktären suger. Men gå inte heller på andra hållet och var "Woho, sex och droger är ok så länge ingen blir skadad". Inga hippie paladiner, ok? Glöm inte Lawful biten av ditt alignment.

Klädsel: Skinande rustning eller liknande, passar det inte med tung rustning bär du skinande vitt över din läder rustning och har ens stor vit slängkappa. Visst, ödmjukhet är en dygd men du är också symbolen som ska inspirera och lyfta upp de andra.

Varför är Paladin den bästa klassen att spela?: Eftersom du är självständig, du kan slåss och hela dig själv och driva bort odöda eller onda fiender är det mekaniska svaret. Men det mycket bättre svaret är för att du vill spela en hjälte. Du är trött på stjälandet och mördandet som man ofta faller in i i rollspel, du är trött på torterande av fångade fiender och du vill spela killen med den vita hatten. Och det är grymt! Det känns bra att sparka ondska i röven och utmana tyraner! Du är också den naturliga ledaren för gruppen, du är adlig och helig. Så led via exempel, både gruppen och folket.

Bäst system att spela en Paladin i: AD&D är det bästa systemet utan tvekan, paladiner är ovanliga på grund av kraven på att komma in i klassen, de är mäktiga och systemet stödjer deras ledarroll.

God45

#PrayersForBahakan
Svarte faraonen said:
Någon gång vill jag se/spela en paladin baserad på Marge Gunderson i Fargo.
Hennes tal i polisbilen är perfekt för en paladin. And it's a beautiful day

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att en paladin baserad på Nicholas Angel från Hot Fuzz också skulle vara grym :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
God45 said:
Varför är Paladin den bästa klassen att spela?: Eftersom du är självständig, du kan slåss och hela dig själv och driva bort odöda eller onda fiender är det mekaniska svaret. Men det mycket bättre svaret är för att du vill spela en hjälte. Du är trött på stjälandet och mördandet som man ofta faller in i i rollspel, du är trött på torterande av fångade fiender och du vill spela killen med den vita hatten. Och det är grymt! Det känns bra att sparka ondska i röven och utmana tyraner! Du är också den naturliga ledaren för gruppen, du är adlig och helig. Så led via exempel, både gruppen och folket.
Jag skulle nog vilja säga att paladinen är den bästa klassen att spela på grund av den inneboende personliga utvecklingen som få andra klasser har. En bra paladin är alltid en tvivlande person, en som ser problem med dogman och brottas med dem, och däri finns mängder med karaktärsutveckling och intressanta äventyr.

Den kan gå åt två håll: å ena sidan från den som vill gott och som sedan kommer att bli indoktrinerad av tron till att inte släppa efter det minsta; å andra sidan från den som vill gott men finner gränserna så hårda att man bryter mot dem och faller för mörkret. Båda ger dessutom en möjlighet till att sona sina misstag och återgå till ljuset.

---

Med det i huvudet så skulle jag inte säga att AD&D är det bästa systemet för att spela paladiner i. Den rollen tillfaller antingen Engel eller valfri utgåva av Star Wars (utom Edge of the Empire-utgåvan, eftersom den handlar om småskurkar med rymdskepp).

Jedi är paladiner fast med rymdskepp, och deras kamp mot mörker och dogma är central i den ståryn (om man inte glömmer bort vad Star Wars och Clone Wars berättar om). Det finns till och med en regelmekanism för det.

Rollspelet Engel har inte den mekanismen, utan förlitar sig på engels inbyggda story istället. Engel är herrens härskaror nerskickade på Jorden för att bekämpa lögnernas furste och otrogna och drömsäden och all ondska innan de återvänder till Herrens himmel...

...fast egentligen är de barn som kidnappas av kyrkan och byggs om till engel och hjärntvättas och indoktrineras och så småningom drogas och förintas när det börjar bli fara för att deras riktiga identitet inte ska bryta igenom. Men efter att Trondheims Himmel föll för drömsäden så har man bara en begränsad mängd av nanomaskinerna som gör barn till engel, så man kan inte förinta dem hipp som haver. Så risken är ganska stor att deras riktiga personlighet bryter igenom med tiden. Och det är det som rollspelet handlar om - vem är jag och varför blev jag något annat och vem har gjort det här mot mig?

Ulfgeir

Swashbuckler
Problemet med Paladiner är ju att de skall vara trogna idealen för den gud de dyrkar. Börjar de vackla så blir de som vilken annan krigarslusk som helst, forever. De kan inte göra någon atonement. Har de en gång fallit så är de för alltid fallna.

Visst finns ju deras motpart som är antipaladinerna som tjänar onda gudar. Problemet här är ju att alla ser ju sig själva som goda (sort of), och alla andra som fiender som skall slås ner hårt och brutalt om man nu inte kan omvända dem till ens egen sida.

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
Mundo said:
God45 said:
What`s a paladin?
OMFG! That cracked me up! xD
För er som inte vet kommer What`s a paladin? memet från Spoony experiment videon om Ultima 9: Länk

I ultima 9 spelar man The Avatar och när han frågar vad en paladin är så är det ungefär så här:

God45

#PrayersForBahakan
Problemet här är ju att alla ser ju sig själva som goda (sort of), och alla andra som fiender som skall slås ner hårt och brutalt om man nu inte kan omvända dem till ens egen sida.
Grejen med Paladiner är ju att de inte ska vara sådana de ska vara bättre än det. När de blir sådan så blir de Blackguards/anti-paladiner som kommer göra precis vad fan som helst för att uppnå sina mål som ofta precis lika välmenande som de var från början.

Jag föredrar att Paladins kan göra atonements och bli paladins igen men att det är svårt, jag gillar dock inte att de förlorar sina krafter så i mina spel brukar de automatiskt bli blackguards om de faller.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Paladins är en sån där sak som jag storgillar men inte tycker har gjorts rätt någon gång (mig veterligen). Dvs, för att utrycka det rätt: jag tycker att om man tar och gör om konceptet helt och hållet så skulle det bli kanon :gremlaugh:

Jag tänker mig paladiner mer som heliga krigare om upprätthåller sin guds lagar och regler, oavsett om den guden är "ond" eller "god" (jag har egentligen inget emot DnDs enkla, svartvita världsbild där onda varelser tänker på sig själv som just onda, det är uppfriskande enkelt ibland) så paladinen skulle snarare ha den alignement som guden stöder, och det är först när de bryter mot gudens regler som de faller.

Det här gör att jag har enklare att acceptera paladiner av andra folkslag än människor. Det är ju såklart hobbitgudarna har hobbitpaladiner, och alvgudarna har alvpaladiner. För mig alltså.

Jaja, jag vet vad ni säger: det finns heliga krigare som funkar så här. De kallas clerics. Poäng, men jag tycker inte alls att det är samma sak. Det är klart, min bild av cleric stämmer nog inte riktigt överens med "verkligheten" heller :gremtongue:

Sen ser jag det som en självklarhet att paladiner kan återfå sin ära, men att detta i så fall är en så stor och utmaning och sällsynt händelse att det faktiskt kan få skötas helt utan regler för det (Trots att jag är för regler =).

Ulfgeir

Swashbuckler
Det låter som en schysst inställning. Just det att folk blir av med sina förmågor för gott är ju ett stort problem i D&D.

Fanatiker brukar ju vara bra beskrivningar av Paladiner i olika spel.

Jag vet att i spelet Shadowrun så kallades ju den militära elitstyrkan i alvriket Tir Tairngire för Paladins. Det var de som fick de bästa cyberteknologierna och magierna. Deras jobb var att vara ett SEAL-team som skyddade de styrandes intressen. Ve de stackars spelarkaraktärer som behövde möta dem.

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan
Förutom att de inte kan förlora sina krafter så är det exakt så här Paladins fungerar i 4ed. Onda gudar har onda paladins och så vidare. Och det fungerar ganska bra tycker jag :gremsmile:

De gjorde dock också vattnen lite grumligare genom att införa Avengers vilka är en alternativ Paladin order som är villigare att göra saker som deras gud inte skulle gilla för "the greater good".

Cassius

Hero
Jag ogillar paladinen väldigt mycket. Nog för att det känns låst i relation till de andra sysselsättningarna. Som med många av de mer specifika "raserna" och sysselsättningarna så skulle jag nog bara föredra att spela dom i grupper där alla spelar dom. Då skulle deras olikheter bli tydliga. En kampanj med endast paladiner är spännande på samma sätt som en kampanj med endast dvärgar.

Cybot

Mest spelbar
Stelbenta paladiner kan vara kul. Tror jag i alla fall.
Den bästa paladinen någonsin är ju trots allt ganska stelbent?

Jag presenterar:

Utan fruktan? Check
Okorrumperbar? Check
Boffigt vapen som bara han kan använda? Check
Lawful? Mega-city 1 check.

Mercykillers är ganska bra de också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inte så mycket magiska förmågor kanske, men jag håller med. Dredd är en paladin!

God45

#PrayersForBahakan
Cassius said:
Jag ogillar paladinen väldigt mycket. Nog för att det känns låst i relation till de andra sysselsättningarna. Som med många av de mer specifika "raserna" och sysselsättningarna så skulle jag nog bara föredra att spela dom i grupper där alla spelar dom. Då skulle deras olikheter bli tydliga. En kampanj med endast paladiner är spännande på samma sätt som en kampanj med endast dvärgar.
Medan jag gillar paladinen så håller jag med om att en kampanj där alla spelar en Paladin hade varit hur skoj som helst :gremsmile: Då blir det ju runda bordet där alla är en Paladin (förutom Lancelot som är en fighter) och där deras olika sätt att vara en Paladin på är en stor del av vad det är som gör det hela underhållande. Är du som sir Gawain en person som genom övervägande, tvivel och moraliska frågeställningar kommer fram till vad som är det rätta eller är du som Sir Galahad och bara gör det rätta eftersom det känns bra?

God45

#PrayersForBahakan
Men Dredd är inte god, han har inget moraliskt element och är mycket mer Lawful neutral än Lawful good. Så han är inte en Paladin som jag tänker på det. Som tur är finns det en 3.5 paladin Prestige klass som enligt utvecklarna till och med är delvis baserad på Dredd :gremlaugh: Grey Guard

I 4ed hade han helt klart varit en Avenger och i Pathfinder hade han varit en Inquisitor.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nja, det håller jag inte riktigt med om. Eller, det beror i och för sig på om man talar om filmerna eller serierna. I serierna finns det flera exempel på att Dredd faktiskt är god, även om han också upprätthåller lagen nitiskt. Så klart en paladin.

I gamla filmen (Sly) så håller jag med om Lawful neutral:
- You could have gone out the window.
- That would have been suicide!
- But it would have been legal.
Vilket för övrigt är en lögn, det hade varit nedskräpning.

I nya filmen är han lite varierande tycker jag. Men skulle nog inte kvala in som paladin, nej.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte mer på filmerna ska erkännas. Jag har läst för lite Dredd serier och borde åtgärda det när jag har tid...

Jag kom också att tänka på Hellknight klassen från Pathfinder som är mer eller mindre Mega-city 1 Judges fast i en fantasy stad.