Nekromanti Fantasyklass fokus: Trollkarlar

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Trollkarlar:

En trollkarl här är alltså en Wizard i D&D, en tränad användare av magi som lärt sig att använda sina konster genom studier och träning. En användare av magi som har fått sina krafter naturligt genom sitt arv eller liknande kommer täckas under magiker och de som slutit pakter kommer räckas in under häxor. Clerics och andra som fått krafter från gudarna är inte heller med under den här kategorin.

Nu med det urvägen... En trollkarl har otroliga magiska krafter, han är dessutom den smartaste och mest utbildade personen i en äventyrargrupp. Tradeoffen är att all den där tiden han spenderade inomhus med näsan begravd i en bok har gjort honom till en tanig nörd men hej, vem behöver kunna lyfta vikter när du kan kontrollera verkligheten. Trollkarlen är i en strid ofta en glaskanon på grund av det här, de kan sprida död bättre än någon annan men de faller ihop om vinden blåser lite för hårt på dem.

Trollkarlar börjar nästan alltid som en av de svagaste och minst effektiva äventyrar klasserna och utvecklas sedan över sin karriär till att vara en av de mäktigaste klasserna. Detta stämmer inte i alla system men många uppfyller den här stereotypen.

Trollkarlar är ofta klassen med mest "trick". De har antingen långa listor av formler eller system för att skapa sina egna magier. Detta gör dem till den mest mångsidiga och kreativa klassen.

Vanliga raser: Alver, halv-alver och människor är de vanligaste magiker raserna. Gnomer är ofta magiker i vissa spel världar men i andra är de oftast ingenjörer av olika sorter

Bra koncept bakom trollkarlar jag sett: Den gamle akademikern som tvingas ut på sitt första äventyr när han är 60+. Sonen till en skomakare som arbetat sig upp till sin position och är ofattbart hungrig för mer makt och mer inflytande.

Koncept jag aldrig vill se igen: Det här är säkerligen bara jag men jag är löjligt trött på folk som spelar trollkarlar och inte utvecklar hur deras magi känns och ser ut. Din magic missile kan se ut hur som helst! Var lite kreativ för helvetet! Säg inte bara "Öh... Den ser ut som vanligt." Herregud lite personlighet kan du väll ge din magi? Ärligt talat vill jag se ett tema på din magi i övrigt, det kommer gratis med vissa system men är magikerna helt vanilj så kan du hitta på något själv.

Klädsel: Det finns bara ett enda riktigt val här. Aningen ser du ut som en trollkarl eller inte. Om du ser ut som en trollkarl är det en signal och varning till alla runt dig, ingen kommer jäklas med en trollkarl om de inte behöver. Ingen kommer starta barslagsmål med dig eller försöka lura dig på pengar. Du bör också kunna använda detta för att hota och imponera på folk effektivare.

Men set finns en nackdel med att se ut som en trollkarl. Alla fiender kommer sikta på dig. För de vet att det är du som har allt det tunga artilleriet i gruppen. Plus att du är est oförutsägbar. Alla kan se på fightern vad han tänker göra, vilket vapen han har och så vidare. Tjuven kan gömma sig, men han är ändå en känd kvantitet. Clericen har lite trick men inte alls lika många eller varierad som en trollkarl. Trollkarlen kan göra vad fan som helst, du vet inte vad han har för magier! Så geeka alltid trollkarlen först som de säger i shadowrun. Så det kan löna sig att inte se ut so en trollkarl så att de inte siktar på dig först.

Varför är trollkarl den bästa klassen att spela?: För du är den mäktigaste personen i gruppen. Du är en glaskanon, visst, men du är fortfarande en kanon. Plus, du får göra allt det där planerandet som du älskar att göra. Att gitta de bästa magi/feat kombosen är ditt jobb. Du har böcker och magilistor och internet guider att gotta ner dig. Planerande gör dig till en gud.

Men en annan anledning är att det här är ett fantasy spel och då ska man ha magi för det är den mest fantasy grejen! Ska alla spela fighters kan ni lika bra spela ett historiskt spel.

En fråga är, varför är trollkarlar bättre än clerics? För som en trollkarl är du din egen man. Du behöver inte följa regler eller koder och du behöver inte lita på någon annan för att få din magi. Din magi är förtjänad och din egen.

Bäst system att spela en trollkarl i: Pathfinder om du vill ha listor med magier och vara den mäktigaste karaktären i gruppen. Svavelvinter om du vill vara kreativ med dina magier och vara den mäktigaste karaktären i gruppen.

Måns Bredelius

Veteran
Jag tycker faktiskt att trollkarl är den roligaste klassen ever. Trots det spelar jag den inte alls alltid, men hur som helst.

Saken är att man kan göra så mycket saker. Dörrarna bara öppnas. Krigaren kan hugga och rangern kan skjuta. Tjyven kan göra rätt mycket roliga saker men inget i jämförelse med trollkarlen. Alternativ är kul.

Sen kan man vara taktisk genom att man kan lägga in så många aspekter i storyn. En strid jag är jävligt stolt över måste jag bara berätta om.

Vi blev anfallna av massa skogstroll (trudvagn). Det första jag gjorde var att lägga förtrolla vapen på våran krigare. Sen magisk syn. Sen la jag dimma vilket gjorde att ingen såg något; förutom våran buffade krigare. Alla skogstroll stod blinda medan våran krigare köttade sig genom allt.

Det är just detta. Man kan komma på smarta grejer. Lite combos, hehe.

Men sen får man vara lite mystisk. Jobbig och vis liksom.

Cybot

Mest spelbar
Bästa trollkarlen.

Edwin Odesseiron
Narcissistisk, självgod och totalt övertygad om att alla förutom han själv är idioter (och tycks vara en thaumaturgisk magnet för könsbytesmagi).
På plus sidan är han rolig, en duktig magiker och har en nästan hypnotisk röst.

[QUOTE='Edwin]"A rare display of intelligence, undoubtedly fleeting."
"I do not understand this 'mouse magic' that makes me do your bidding."
"Greetings. I am Edwin Odesseiron. You simians may merely refer to me as 'Sir,' if you prefer a less... syllable-intensive workout." [/QUOTE]

anth

Vetefan
ytterligare en sak att tänka på: vill du bli berömd, bli magiker.

Nämn en berömd person i World of Greyhawk: mordenkainen
Nämn en berömd person i Forgotten Realms: Elminister
Nämn en berömd person i Dragon Lance: Raistlin

ro83rt

Swordsman
En bra sak med trollkarlar är att man inte är behöver bry sig konventioner. Trollkarlen kan i princip vara hur som helst när det kommer till kön, mentalitet, livsåskådning, moral, sexualitet och psykisk stabilitet. I princip nästan allt fungerar och det känns trovärdigt.

God45

#PrayersForBahakan
ro83rt said:
En bra sak med trollkarlar är att man inte är behöver bry sig konventioner. Trollkarlen kan i princip vara hur som helst när det kommer till kön, mentalitet, livsåskådning, moral, sexualitet och psykisk stabilitet. I princip nästan allt fungerar och det känns trovärdigt.
Jag vill fortfarande spela trollkarlen som kommer från en annan dimension (vår värld) och som kan resa fram och tillbaka. Men ingen kommer låta mig spela det konceptet :gremtongue: