Nekromanti Fantasyplatser

Feuflux

omjonasson.se
Säg att du besöker en stad eller by i en fantasyvärld av klassiskt snitt. Vad ska en sightseeingtur innehålla för att du ska känna att du har fått se allt som ska finnas där att se? Vilka byggnader måste alla fantasystäder och/eller fantasybyar ha i sig för att inte vara helt hopplösa?

Värdshus. Det ska alltid finnas en plats att övernatta. Är det förresten nån skillnad på värdshus och tavernor? Jag har vanligtvis de senare för endast mat och öl typ. Inga sovplatser.

Magikerakademi. Är det en stor stad finns det givetvis en akademi för magikerna att hänga i.

Smedja. Vill man köpa sig ett färdigt tvåhandssvärd är en smedja ett måste. Och det vill man ju.

Tempel eller kloster. Sådana springer man alltid in i. Finns det många gudar finns det många tempel.

Torg eller marknad. Stor plats mitt i staden där det säljs en massa saker och så finns det gycklare som jonglera med bollar och blåser eld.

Mjölnare. Känns mer byigt att ha en mjölnarstuga med vattenhjul vid en liten bäck. Städerna kanske är mer importiga av sig...

Så kom igen nu. Vilka platser skulle du vilja hälsa på om du hamnade i en fantasystad?

*Byhäxan kanske? Om det nu inte finns nån akademi?
(Helt rätt förresten vad det gäller värdshus och tavernor.) Värdshusen ska förstås vara utan en massa lyxiga sängar,utan på halmgolvet och utan fåniga bardiskar.
*Ett grottsystem av något slag, allt från gamla katakomber under staden till ja... vaddå?
*En borg - eller ett slott, tillhörandes en av de mäktigare i området förstås.
*En vapenakademi av något slag förstås, där en uttjänt gammal hjälte står och kränger ut olika knep o trix.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De skumma kvarteren: Här köper man sina droger, sina olagliga vapen och sina likdelar till nekromantiska experiment. Givetvis med en viss risk att bli huggen i ryggen.

Skräddaren: Oerhört viktigt. Att klä sig med stil, eller då det inte är lämpligt, i något där blodfläckarna inte syns, är bland det viktigaste för en äventyrare. Eftersom äventyrare ofta kommer från fattiga förhållanden, får stora mängder pengar på kort tid och tycker om att visa upp sig blir deras estetiska ideal i nivå med den stereotype hallickens, men sådant får man räkna med.

Gladiatorarenan: Antingen de är åskådare eller kämpar är detta en sjävklar samlingsplats för äventyrare. Kan antingen vara en fin Colosseum-lookalike eller (som jag föredrar det) ett smutsigt hål i marken med spikar runtomkring. Här kan man även hålla djurhetsningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Håller med dig vad gäller värdshus/tavernor. Och det är väl ingen riktig S&S om det inte finns någonstans där ensamma äventyrare kan hyra sällskap.

Diverse gillen behövs väl också, tjuvgille, tiggargille är väl de mest kritiska. En marknad för legosoldater och äventyrare är oumbärlig om man läst Zetari.

Rosen

Myrmidon
Vilka byggnader måste alla fantasystäder och/eller fantasybyar ha i sig för att inte vara helt hopplösa?

Min gamla Rolemaster-grupps lackmustest på en seriös fantasymiljö:
Glädjehus - man behöver inte besöka dem, bara gå runt och kolla att de finns där. Om man inte hittar bordeller i en fantasystad är hela spelet med största sannolikhet PG-13, och allt i det har utformats för att vara underhållande men harmlöst och inte riskera att väcka anstöt hos någon. Förmodligen använder SLP:na i stan aldrig svordomar heller.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Jag har inte så mycket att säga i ämnet, så istället stjäl jag någon annans dunder och rekommenderar att ni läser Faehrengausts helt lysande artikelserie Stället som SL glömde. Intressanta platser som man lätt missar, beskrivna på djupet ur både ett spelvärldsperspektiv or rollspelsperspektiv. Ger också många intressanta inblickar i hur samhället funkar.

Rekommenderas starkt till alla som kör fantasy.

Hjalle

Swashbuckler
Ett palats givetvis, där stadens hov håller till. Det får för övrigt gärna vara ett kungligt palats, i varje stad. Jag är sporadiskt emot hertigar och markiser, och ser hellre ett litet wannabe-kejsardöme där var och varannan landshövding har titeln konung. På så vis blir det dessutom mycket lättare att "mörda kungen", "röva bort prinsessan" eller "bli bortrövad av den unge, stilige prinsen", då det finns många fler av dem. Palatset ska givetvis vara väldigt fint, men är det ingen rik stad ska man också märka att det är lite lätt nedgånget, och att vakterna med polerade harnesk alla har lite lätt röda näsor och börjar bli lite lönnfeta (som kungenn alltså).

-Hjalle, fin tråd!

Johan K

Gammal & dryg
Så kom igen nu. Vilka platser skulle du vilja hälsa på om du hamnade i en fantasystad?
Förutom då dde plattser so du nämt, så skulel jag vilja gå & se det kungliga palattset. Känns som det åxå är en sdåan där platts som man måste se.
Av nån anledning så tycker jag även att det vore kul att besöka hamnen, kan tänka mig att det skulel vara häftigt att se all komers där.

Pom

Swashbuckler
Tre måsten till

SPÖKHUSET måste finnas.

DEN MAGISKA STATYN måste finnas.

PARKEN MED VÄXTMONSTER måste finnas.

Lindenius

Swashbuckler
Den galne profeten! Killen som knatar ut på torget mitt på dagen och säger konstiggheter… or is he…

De två rivaliserande gängen, som rollpersonerna alltid hamnar mitt emellan.

//erik. snabbis

Dartagnan

Veteran
Glömmer ni inte...

Nu har alla inlägg varit rätt så substantiv dominerade. Jag skulle försöka beskriva sevärdiga pltaser i staden, det som gör denna stad lite speciell. Det kan vara allt från den vackra stenbron över forsen, den av drottningen skänkta tulpanparken, den gamla stenborgen med sina nedgångna murar.

Vidare krydda även med lite händelser och folk och vimmel. Det kan finnas gycklarsällskap som trängs bland stånden på marknadstorget, försäljare som gormar "färska primörer".

Ge en liten historia till stadens olika platser. "Ni passerar det lilla tegeltorget på er väg mot Zarajis basar. Tegeltorget som har fått sitt namn av de tre rivaliserande tegeltillverkarna...".

//D

Bombu

Hero
Vad ska en sightseeingtur innehålla för att du ska känna att du har fått se allt som ska finnas där att se?

kloakerna som leder till den hemliga ingången till slottet, nan kommer in långt ner i slottet och av en slump finns det en "öppen" väg till skattkammaren

men ....

det visade sig inte vara helt riskfritt att försöka sig på ett plundringsförsök :)

kloakerna kan användas till så mycket mer också...

lukten om spelarna glömmer bort var de varit, kan göra sig påminnd vid något pinsammt tillfälle

Nightowl

Champion
De ickemänskliga kvarteren, förstås. Platser byggda för folk som är max en och trettio eller minst två och sexti höga, som är större under markytan än ovanför, består av en massa jävla träd, och där man ofelbart blir knivad om man går dit efter mörkrets inbrott och inte pratar hjälplig dvärgiska.

Erik

MrG

Swashbuckler
Hälaren:
Var annars får man in pengar från allt man hittat i dungarna? Hälaren är gärna en liten fet man av lätt österlänsk karaktär som bjuder på sött te till förhandlingarna och köper allt till ett billigt pris och också kan fixa fram vad som helst till ett högre pris. Överfylld butik i källarplan och har sällan en skyllt som berättar var den finns någonstans.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hamnar, palatsträdgårdar och marknadsgator

Hamnen med de ruffiga hamnkrogarna. Här lägger skutor - eller flodbåtar - till, lastar varor och söker nytt manskap för nästa färd. På hamnkrogen super man sig full på dåligt öl, lyssnar på rykten, gör upp skumma affärer och råkar i handgemäng så att man vaknar i låshuset utan vare sig pengar, utrustning eller någon klar uppfattning av vad som egentligen hände i går kväll...

Palatsträdgården. Innanför höga murar finns palatsets trädgårdar, alltid lika prunkande, med springbrunnar, porlande bäckar och exotiska fåglar i stora voljärer. Här hamnar man efter att ha flytt genom gränderna undan någons kroksabelförsedda hejdukar och klättrat över första bästa mur. I trädgården kan man kanske träffa en uttråkad prinsessa, en gammal bekant som är tjenis med storakanen och kan ge en ett alibi, eller så får man ett litet helsike när det visar sig att storakanens kroksabelförsedda palatsvakter visar sig vara samma skummisar som jagade en från början...

Marknadsgatan. På marknadsgatan sparkar furstarna på kuskarna, kuskarna på hästarna, hästarna på handelsmännen, handelsmännen på åsnorna och åsnorna på tiggarna. Här blandas marknadsutroparnas skrik på tre språk med åsnors skrianden, kamelers råmanden och fanfarer som annonserar att den som inte kliver ur vägen på tre röda får sitt huvud skiljt från kroppen innan man har hunnit säga "bärstol". Här bjuds frukt med konstiga former ut, säljs vin från Purpurbergen och artefakter som påstås komma från Stora öknens förlorade riken. Under skuggande tygtak dricks hett, sött te i små glaskoppar och görs upp affärer. Beslöjade damer erbjuder sina tjänster till oförsiktiga äventyrare som inte förstår att inte prata bredvid mun...

Dewil

Feuflux

omjonasson.se
Stämningspoäng till Dewil och tack till alla

Stämningspoäng till Dewil för de mysiga platserna, och tack till alla som postade. Det här är ju knappast en diskussionstråd utan mer "rabbla upp platser så att Feuflux kan sno dem till sitt solospel som han inte kommer nånvart med eftersom han suger". Hoppsan. Nu avslöjade jag ju poängen med tråden.
:gremsmile: