Nekromanti Fantasyras fokus: Dvärgar

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Dvärgar:

Dvärgar eller Khazad som de hette i Tolkiens verk handlar om fem saker. Öl, yxor, skägg, öl och yxor. Dvärgarna är också ett gäng envisa och giriga svin som älskar guld. De bor i stora sten fort som ofta är placerade i bergen, under marken eller under marken i bergen. Dvärgar är nästan alltid vikingainspirerade. Men ibland är de inspirerade av något så exotisk som ryska vikingar!

Okej, ni förstår mitt problem här va? Alla dvärgar är mer eller mindre likadana. Det finns små variationer här och var men de är inte stora. Ibland introducerar en värld att dvärgaran är jord-elementals, eller att de helt saknar kroppsbehåring eller att de är visuellt inspirerade av Mesopotamien eller något men de är ändå alltid samma gamla dvärgar. Tvtropes har till och med en artikel som heter "Our Dwarves Are All the Same".

Small but vicious dog har den allra bästa beskrivningen av dvärgar och jag tänker ni citera vad det spelet har att säga:

All dwarves are beer-soaked beards on legs who stop mining only to fight, drink heavily and/or sing about mining. They consider everything they say and do to be SRS BZNZ and nurse a grudge like a Bretonnian nurtures a fine vintage wine. Any resemblance of Dwarves to Yorkshiremen is purely coincidental.
Men att alla dvärgar är samma är inget problem. För dvärgar är den absolut bästa fantasy stereotypen! De är bara roliga, reparerbara och mysiga. De är roliga att spela, de är roliga att träffa när de är NPC:er och de är till och med roliga att slåss mot. Jag vet inte om det är för att vi kommer från ett samhälle som påminner en hel del om dvärgarnas (Vi bor i sten städer, arbetar 8 timmar om dygnet och vi gillar att festa och dricka) eller för att vi som gamers har lättare att relatera till folk som gillar att stanna inomhus och dödsfokusera på sina intressen eller av en annan anledning.

Dvärgarna är också en motpol till alverna på mer eller mindre alla sätt. Alverna är artistiska och kreativa, dvärgarna effektiva och pragmatiska. Alverna gillar bågar och magi, dvärgarna gillar yxor och teknologi. Alverna är super fjolliga och dvärgaran är super Butch. Denna mer eller mindre vänliga rivalitet är grymt kliché men ändå väldigt rolig att ha med i spel.

Vanliga roller/klasser: Krigare med yxor, fäll experter och ingenjörer eller galan bärsärkar (gärna med röd mohawk).

Bra koncept bakom dvärgar jag sett: Samma koncept som ni allihop sett. Inget fel med det.

Koncept jag aldrig vill se: Jag har aldrig sett någon spela en dvärg dåligt... Det är säkert möjligt om man försöker aktivt men det är nog ganska svårt.

Klädsel: Mer metall än en mindre lastbil. Allra minst ringbrynja och då sover man i den. Enda undantaget är tidigare nämnda mohawk bärande bärsärkar som försöker vara så nakna som möjligt.

Varför är Dvärgar den bästa rasen att spela?: På grund av öl och yxor och öl och skägg och öl och yxor. Seriöst, stereotypen är fantastiskt kul att spela. Men du får samtidigt vara experten på en hel hög områden. Ni är äventyrare så ni kommer komma i kontakt med uråldrig arkitektur, magiska och mystiska vapen och underjordiska gångar och grottor. Du är en dvärg och det här är ditt område så det är bara att glänsa som den mest kunniga medlemen av gruppen. Du har också en automatisk anledning till att gnabbas med andra medlemar av gruppen på ett vänskapligt vis, du är en dvärg! Det är så ni beter er bara.

Så försök inte vara så nyskapande. Drick en öl, plocka upp en yxa och kapa en ork vid knäna!

Cybot

Mest spelbar
Jag tror nog att dvärgkonceptet skulle må bra av att man utgick ifrån duergar för att få fram dvärgar istället för tvärt om. Skulle nog bli mer intressant och dynamiskt.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Jag tror nog att dvärgkonceptet skulle må bra av att man utgick ifrån duergar för att få fram dvärgar istället för tvärt om. Skulle nog bli mer intressant och dynamiskt.
En intressant ide. Duergar är fortfarande väldigt dvärgiska. Mer magiska och mer kopplade till fe världen men ändå dvärgar.

Genesis

Ni dés ni maître
Öl? Vad är det för muppspel du spelat, God45? Sedan när dricker dvärgar något annat än mjöd?

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Öl? Vad är det för muppspel du spelat, God45? Sedan när dricker dvärgar något annat än mjöd?
Är det alkohol och serveras i en mugg kommer en dvärg att dricka det :gremwink:

Mitt eget ogillande av mjöd kan ha påverkat mitt val av dryck i artikeln :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Castle Falkenstein har en intressant variant.

Till att börja med är dvärgar ingenjörer och mekaniker, inte krigare. I de fall som de faktiskt slåss så är det genom att banka en skiftnyckel i huvudet på den tölp som vill ha sönder deras ångmaskin. Och varje örlogsskepp i Kungl brittiska flottan måste ha en chefsmaskinist från ett caledoniskt dvärgafäste som med bastand basröst kan mullra i talröret till bryggan: "she cannae take it any more, cap'n!"

Vidare så är de allihopa män. Det finns inga kvinnliga dvärgar. Dvärgar är istället ett älvafolk i högen (så som de oftast gestaltas i folklore - ibland är det svårt att veta om man pratar om svartalver eller dvärgar), så de förökar sig med naiader, nymfer och andra kvinnliga älvafolk.

Och eftersom det är de kvinnliga älvafolken som ansvarar för uppfostran så får dvärgkultingar också namn som de kvinnliga älvafolken gillar. Som Månstråle och Rimfrost och liknande.

Men då var det det där med män igen. Och manlighet. Och manlig stolthet. Och all annan machismo som tillhör, inklusive omvärldens uppfattning. Liksom, kan du tänka dig en stadig skäggig hårig sot-och-svettdoftande dvärg som heter Månstråle?

Tänkte väl det. Så dvärgar jobbar stenhårt på att göra sig förtjänta av ett riktigt namn, genom att bli så skickliga som de kan inom sitt hantverk, uppfinna något helt nytt, skapa ett industriellt imperium eller handelsnätverk, eller något annat, så att man kan få de där hårda manliga namnen som Stålherre eller af Ånga eller nåt i den stilen.

Majoriteten av dvärgarna kommer aldrig att få möjligheten, för de är namnlösa proletärer i dvärgafästet. En del tar dock chansen att ge sig ut i Europa och äventyra, för att på så sätt göra sig förtjänta av ett namn. Så bli inte förvånad om Henry Morton Stanley har en dvärgisk ingenjör som kör hans ånglokomobil över Afrikas savanner i jakten på doktor Livingstone.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Genesis said:
Jag håller nog med God45 här, dvärgar känns inte som typen som gillar sådana sötsaker. Möjligen har jag också en aversion mot fantasyspelare som slentrianmässigt pratar om "mjöd" och verkar tro att öl är en nymodig uppfinning.

Genesis

Ni dés ni maître
Svarte faraonen said:
Jag håller nog med God45 här, dvärgar känns inte som typen som gillar sådana sötsaker.
Starkmjödet jag drack på medeltidsfestivalen i Horsens var inte sött för fem öre. Ju mer socker, desto mer alkohol om man bara låter det jäsa tillräckligt.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Cybot said:
En intressant ide. Duergar är fortfarande väldigt dvärgiska. Mer magiska och mer kopplade till fe världen men ändå dvärgar.
På många sätt är duergar MER dvärgiska. Girigare, mer underjordiska, mer xenofobiska, mer magiska, mer främmande. Men framför allt så är de ganska onda.

Om man gör så att ytdvärgar inte är standarden utan istället avfällingar som ger sig ovan jord där de inte längre ligger på moder jords varma barm. Det ger en ny twist på dvärgkonceptet, ett ganska tragiskt sådant (speciellt om man går på linjen att dvärgar föds ur stenen).
Kör så att duergar lever djupt ner i underjorden, där luften är varm, där magman flyter fram här och där. Där deras magi är stark och deras liv oändligt långa. Det är en djupt religös ras som dyrkar djupet moder (som är deras moder, bokstavligen. För liksom magman flödar ur djupet så föds de nya dvärgarna ur den oformade stenen när den sakta stiger upp ifrån hennes livmoder). Lavagudinnan, den mörka stenen och de smälta metallernas gudinna. De spenderar sin tid i kontemplation och samlar in sin moders gåvor. Sköna stenar, vackra formationer av sten, kristaller och ädla metaller och ifrån hennes blod (malmen och magman) skapar de nya sköna ting för att blidka hennes nyckfulla sinne och böna henne om att inte spy upp sin brinnande galla för att äta sina barn levande.
De är dock förvridna av sin ondska och fruktan inför Henne. Visa aldrig en duergar ett vackert smidesverk, en underbar kristall eller en förtrollande grotta om du värderar ditt liv. För hans hjärta är mörkt och avundsjukt och även om de skapar många vackra ting så är det inte ifrån givmildhet, utan ifrån fruktan och ifrån ett djupt habegär.

Dvärgarna. Ytdvärgarna, de som har avsagt sig sin mörka gudinna och vandrat uppåt, de ifrånstötta, de löss som inte lever i hennes varma barm utan på hennes kalla och ogästvänliga hud. De ynkliga.
De är ett tragiskt släkte. Utan kontakt med hennes varma barm är deras magi svag, deras sinnen jämförelsevis slöa och deras liv (med faes mått) korta. Det föds inga dvärgar, utan deras antal förnyas endast i de fall ännu en duergar avsäger sig sin moder och vandrar upp ifrån djupen.
Deras girighet över jordens skatter är även den jämförelsevis svag (vilket är en välsignelse), men med sina talanger (för de kan fortfarande tala med jordens stenar) så söker de sig ändå till bergsindustrin och arbete som smeder. Det är med blandade känslor en dvärg ställer sig vid sin ässja. Dess värme påminner honom om modern, den ger honom kraft och styrka och det är i dess närhet han kan skapa magiska verk som påminner om de han skapade i djupen.

Men samtidigt är det en avsaknad. Inte ens den varmaste smälta (och dvärgarna bygger ideligen större och kraftfullare sådana) är ens i närheten av moderns råa kraft.
Och de fruktar henne fortfarande. En dvärgs största fruktan är att modern ska ropa till honom ifrån underjorden, att hon ska väcka begären och kalla honom till hennes sida. Att han återigen ska bli duergar.

chrull

Stockholm Kartell
Genesis said:
Svarte faraonen said:
Jag håller nog med God45 här, dvärgar känns inte som typen som gillar sådana sötsaker.
Starkmjödet jag drack på medeltidsfestivalen i Horsens var inte sött för fem öre. Ju mer socker, desto mer alkohol om man bara låter det jäsa tillräckligt.
Det finns mycket som tyder på att öl och vin historiskt var mycket alkoholsvagare än mycket av det som dricks idag. Finns nog ingen anledning att tro att det var annorlunda för mjöd.

Zimith_UBBT

Warrior
Dvärgar är både balla och tråkiga för mig. Den tråkiga biten tas lätt bort med en saftig dos homoerotik. Är det egentligen inte lite som Rob Halford; seriöst, fattade ni inte hur det låg till redan -85? Dvärgar: bara män, hår och djupa gruvor där ingen annan får komma in? It's not even a question! :gremcool:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag älskar dvärgar. Dock är min kärlek lite paradoxal, eftersom i den machokultur dvärgarna symboliserar är det tjejerna jag tycker är coolast. Dvärgarnas samhälle är helt enkelt så jävla macho att det inte finns utrymme att ens fundera på genus och sånt.

Dvärgtjejer rockar, trots att de inte har skägg.

God45

#PrayersForBahakan
Zimith said:
Dvärgar är både balla och tråkiga för mig. Den tråkiga biten tas lätt bort med en saftig dos homoerotik. Är det egentligen inte lite som Rob Halford; seriöst, fattade ni inte hur det låg till redan -85? Dvärgar: bara män, hår och djupa gruvor där ingen annan får komma in? It's not even a question! :gremcool:
Både dvärgarna och alverna är ju olika typer av gay kulturer. Alverna är Twinks och dvärgarna är Bears :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
God45 said:
Zimith said:
Både dvärgarna och alverna är ju olika typer av gay kulturer. Alverna är Twinks och dvärgarna är Bears :gremwink:
Icke! Jag hävdar att dvärgar är butch!

Cybot

Mest spelbar
Vitulv said:
God45 said:
Zimith said:
Icke! Jag hävdar att dvärgar är butch!
Så det är det Gimli menar. Dvärgarna tynar inte bort för att det föds så få kvinnor. Det är för att så få dvärgar identifierar sig som kvinnor. De vill hellre vara macho, jämföra vem som har störst (och mest kolsmutsiga) bicepts och vem som har dödat flest orcher :gremgrin:

Genesis

Ni dés ni maître
弾幕 said:
Det finns mycket som tyder på att öl och vin historiskt var mycket alkoholsvagare än mycket av det som dricks idag. Finns nog ingen anledning att tro att det var annorlunda för mjöd.
Det finns också forskning som tyder på att dvärgar och alver historiskt inte fanns alls. Så jag ser inte hur historisk mjöd behöver påverka dvärgamjöd. Fantasy handlar trots allt inte om historia utan om vår romantiserade bild av historian, och då är mjöd en kraftig rusdryck som dracks av skäggiga vikingar med hornprydda hjälmar.

Jag vet inte, jag föredrar dvärgar som vikingar framför dvärgar som skottar (det är väl typ de varianterna som finns).

God45

#PrayersForBahakan
Jag vet inte, jag föredrar dvärgar som vikingar framför dvärgar som skottar (det är väl typ de varianterna som finns).
De kan tekniskt sätt vara ryska vikingar också. Men det är de enda tre alternativen :gremwink:

Mundo

Myrmidon
Den dvärgen jag ogillar är den comical relief dvärgen. Den som är i DnD filmen och den som de kittlade lite på med Gimli i Lord of the Rings filmerna.

Don't make him a laughable thing plz.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
God45 said:
De kan tekniskt sätt vara ryska vikingar också. Men det är de enda tre alternativen :gremwink:
Tyska ingenjörer funkar också. Alla folkslag som är bra på att bygga saker av stål och/eller dricka sprit, typ.

Zorbeltuss

Hero
God45 said:
Njae, jag tror att det lilla man vet om det folkslaget som kallades cykloper av grekerna (skillt från deras mytiska varelse cykloperna) kan vara en bra grund också.
Länk om ursprunget
Cyklopisk byggnadskonst

/Dzerzinskij