Nekromanti Fantasyras fokus: Yuan-Ti

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,707
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Yuan-Ti:




Yuan-Ti är mer eller mindre de "Serpent of Valusia" som dyker upp i historier av bland annat Lovecraft och Howard. De är psioniska ormmänniskor som varierar mellan halvguds liknande styggelser och nästan människor som kan infiltrera våra samhällen. De finns i flera olika settings men de två som jag finner är de definitiva Yuan-Ti versionerna är Forgotten realms där de är en uråldrig ras som kommit till efter att en av de äldsta raserna skapade magiska orm/människor hybrider och Scarred lands där de brukade vra psioniska mästare kapabla att utmana gudarna och titanerna men som nu fallit i dekadens.

Yuan-Ti:s samhällen bygger på ett kastsystem där de som är mer monstruösa är högre aktade, mäktigare och dessutom anses vara utvalda av deras gudar/gud.

Det lägsta kastet är purebloods som verkar vara människor men som vid närmre efterforskning har vissa ormliknande drag. Detta kast opererar ofta som spioner och infiltratörer. Trots deras mänskliga yttre är Purebloods psykologiskt omänskliga och kalla.

Nästa kast är halfblood vilka är humanoida ormar av olika slag. Dessa har nästan alltid åtminstone vissa psioniska krafter och brukar vara fysiskt tuffare än purebloods. Detta gör att de brukar tjäna som soldater, lägre präster och psioniska krigare.

Det i vanliga fall högsta kastet är abominations som är enorma ormar med mänskliga drag. Dessa är nästan alltid extremt mäktiga psioniska mästare som ofta dessutom är clerics till sina mörka gudar. Abominations är Yuan-Ti adel och generaler, om du stöter på en större plan involverande Yuan-Ti så finns det nästan alltid en abominationsom drar i trådarna.

Det finns dock ett högre kast av Yuan-Ti, dessa är dock extremt sällsynta och en enskild värld har antagligen bara sett ett par av dem någonsin. Dessa är anathema, som mer eller mindre är Yuan-Ti halvgudar. De har for en av enorma ormar med sex små ormhuvuden och ett par förtvinande männskliga armar.


Vanliga roller/klasser: Purebloods brukar vara tjuvar och lönnmördare, de producerar dock också en hel del sorcerers. Halfbloods har mestadels psions av olika sorter och krigare. Men magiker är inte ovanliga. Abominations och anathema är nästan alltid clerics eller psions om inte båda. Vissa är dock magiker.

Bra koncept bakom Yuan-Ti jag sett: Dubbel (eller trippel?) agenten. Ett pureblood som i gen riktigt visste var de hade. Hade han gått över till människornas sida eller inte?

Koncept jag aldrig vill se igen: Du kan inte bara traska runt helt öppet som en ond ormman. Halfblood eller högre är inte spelbara om vi inte kör en Yuan-Ti kampanj.

Klädsel: Purebloods brukar täcka sig så att deras ormliknande drag inte syns. Annars har Yuan-Ti en ganska sword and sandals liknande look med togas, guld bikinis och sandaler.

Varför är Yuan-Ti den bästa rasen att spela?: Eftersom du alltid måste förhålla dig till det hemliga imperiet av Yuan-Ti om du spelar en. Du kan inte bara fly, de kommer hitta dig. De är evigt tålmodiga och de har telepatiska krafter. Så tänker du låtsas vara lojal? Tänker du sälja ut folk som du inte tror någon kommer sakna? Eller kommer du vara lojal av rädsla?

Det är också intressant att spela en karaktär som är helt psykologiskt omänsklig. Du är kall och beräknande långt bortom vad en människa skulle kunna vara.

Jag gillar också att ha en karaktär som har en anledning att ha en så ovanlig kraftkälla som psionics. Många gånger är det svårt att rättfärdiga men med Yuan-Ti känns det naturligt.

Ormkults motiv är också löjligt coola, James Earl Jones hade varit en bra Yuan-Ti.

 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Yuan ti har i mina ögon, potentialen till att vara hur coola som helst.

Jag ser
*Dolda städer i jungeln
*Trappstegspyramider
*Människooffer
*Konstig psionisk teknologi som lånar från space opera-element
*Fullständigt motiverade matriarkat (ormhonor är ofta större och starkare än hanar) om man vill.
*Ett genomruttet samhälle som på en gång öppnar upp för intriger på ett sätt som tex drows inte gör i och med att man har en tendens att manipulera andra utomstående agenter istället för att bara alltid förslava och döda dem.
*Inneboende motsättningar mellan purebloods, halfbreeds och abominations om vem som ska bestämma.
*Estetiskt sjukt vackra varelser om man betänker alla de färger som ormar kan ha och lägger dem på en mänsklig palett där man kan skapa nästan människor som är allt ifrån pärlemorglittrande till kanariegula till kolsvarta inom samma ras.

Koncept som vore skitcoola
Jaguarkrigaren: Tänk er att spela en stor muskulös krigare med konstiga exotiska vapen, en fet mask med monstruöst ansikte och vars förflutna gått ut på att samla fångar för tempeloffer och slaveri.

Den prästerliga manipulatören: Kolla detta. En korrupt typ mest intresserad av blodsoffer samt personlig rikedom och förströelser. Kanske förlorade den en maktkamp hemlandet och är nu på resande fot undan att själv bli offrad, kanske är den ute på diplomatiskt eller hemligt uppdrag. Hursomhelst är denna person lätt uttråkad och blir lätt brutal när den har tråkigt.

Den upplysta: Den här figuren sysslar med psionics på en nivå som inte vanligtvis förekommer i samhället. Förmodligen har detta givit henom möjlighet att skåda det fördolda. Trotts sin höga status är karaktären konstant bevakad och "beskyddad" för att den är både farlig och mycket viktig. Slutligen har hen tröttnat på detta liv i fångenskap och lyckats smyga sig ut på äventyr.

Dessa tre koncept förutsätter vanligtvis äventyrande utanför Yuan Tis samhällen med en blandad spelargrupp. Det finns dock utmärkta exempel på scenarion att spela även inom Yuan Tis samhällen.

DEN FÖRSVUNNA FLAMMAN
Detta scenario utspelar sig i grund i Eberron men går att flytta till andra världar.

Yuan Ti härstammar ifrån de bevingade ormarna Coatl. Dessa är Coatl är nästan utdöda och endast deras halvblodsbarn finns kvar. Coatls död kom av att dessa var tvungna att offra sig själva för att binda de demoner som hotade att erövra världen i urtidens töcken. I en avlägsen djungel i världen ligger en stad, som likt el dorado, är legendomspunnen för sina gator täckta med guld och ädelstenar, sin livets källa och sina mystiska hemligheter.

Ingen "civiliserad" har dock lyckats finna denna stad, utan alla sagor om den kommer ifrån primitiva stamfolk och märkliga siare. Nu har dock konkurrensen mellan en bunt mer nordligt belägna riken gjort att de alla givit sig av för att försöka finna denna legendariska stad.
RP är en av dessa grupper.

Det visar sig att rollpersonerna är mer framgångsrika än de andra. Tyvärr stöter man dock inte heller på kollapsande samhälle man hoppas på utan fångas relativt smärtfritt in av slavjägare. Endast en bortskämd lokal adelsman/dams fascination av "dessa apliknande kreatur som klär sig i civilisationens skrud" gör att RP lyckas undkomma att offras till den inlåsta demonen som har blivit stadens skyddsgud. RP får ta tjänst hos denna ädling och är i princip tvungna att beskydda denna eftersom hen är anledningen till att de inte offras på pyramiden.

Mängden äventyr som är möjliga är många.
*Sökande i gravvalven. Ädlingen vill ha tag på något ifrån de gamla gravvalven i vilka stadens förfäder är begravda. Att bryta sig in i dessa är så klart tabu, vilket gör rollpersonerna till utmärkta hantlangare i detta.
*Besök i de psioniska grottorna. Staden skyddas av psioniska vilovägar och illusioner som är en del av anledningen till att ingen som letar efter den kunnat finna den. Dessa grottor innehåller dock även psioniska artefakter som RP eller deras uppdragsgivare vill komma åt.
*Anderesa för att söka stadens sanna syfte. Rollpersonerna börjar drömma om en bevingad orm. Denna vill få RP att återuppta det värv som en gång i tiden var centralt för stadens syfte. Rollpersonerna finner gamla sigill som håller demonen fången medan de är inne i andevärlden. Dessa sigill är ansatta av demoniska andar som RP är tvungna att besegra för att hålla demonen inlåst. Ju mer välsignade av den befjädrade ormen RP blir desto mer börjar de likna Yuan Ti fysiskt om än utan den korruption som genomsyrar de andra.
*Hemliga uppdrag för slavarnas motståndsrörelse. Rollpersonerna blir kontaktade av slavarnas motståndsrörelse som kämpar för att befria sig ifrån Yuan Tis förtryck. De blir inblandade i diverse sabotage, letande efter alternativa grottgångar som man kan smyga ut och in ur staden genom etc.
*Besegra de andra giriga expeditionerna. De andra expeditionerna är knappast goda typer. De önskar utplåna hela civilisationen här nere och stjäla dess egendomar. Expeditionerna består av allt ifrån fantasynazister med psitech de grävt upp på andra platser, nekromantiker som leder expeditioner av odöda och giriga drakar förklädda till människor som leder "heliga riddare" Pisarro style. RP måste hindra dessa vandalar ifrån att omedvetet släppa ut demonen i pyramiden.
*Lönnmord. Självklart är rollpersonerna också tvunga att då och då söka upp och mörda fiender till sig själva, rebellerna eller sin Yuan Ti-beskyddare. Dessa bör sällan sluta i blodbad eftersom blodbad lätt kan få riktiga psioniker inblandade i att undersöka saken.

Ok. Det där var lite idéer baserade på både nya och gamla idéer runt vad jag tycker att Yuan Ti ska vara och att jag tycker att de är en av de coolare fantasy-raserna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här är en ras som skulle passa tokbra i Fantasy!.

(Fast nu saknar jag en diskussion om att de är en rasistisk version av indier.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,707
Arfert said:
Det här är en ras som skulle passa tokbra i Fantasy!.

(Fast nu saknar jag en diskussion om att de är en rasistisk version av indier.)
Ja, fler ormmän! :gremlaugh:

Jag kommer inte vara rasistisk mot inder tills jag kommer till Rakasha fokuset :gremwink:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Fast Rakshasa är ju demoner ifrån indisk mytologi. Jag är ganska säker på att oavsett vad du hittar på så kommer det redan finnas värre avbildningar av Rakshasa som härstammar ifrån Indien. :gremsmile:

Dessutom har jag, namnet till trotts, alltid tänkte på Yuan Ti mer som Azteker än härstammandes ifrån Asien.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Yuan-Ti är den abmination-ras som är mest lättspelad, sen kommer nog Sahuagin som får sägas vara DnD-versionen av deep ones.
Raser som mind flayers får nog anses ospelbara - eftersom de garanterat blir ihjälslagna på en gång.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,389
Location
Helsingborg
Om man leker runt med Yuan-ti så är det ju alltid trevligt att krydda med en Marilith demon eller två.
Antingen att de har den som beskyddare, eller att Marilith demonen har impersonerat en Yuan-ti gudinna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Mind flayers kan fortfarande ses som coola helt klart. Men de är också alldeles för alien för att funka i en grupp. Faktum är att inte ens en kampanj med bara mindflayers riktigt funkar känns det som. Yuan Ti däremot är bara Borgias+Azteker med förstärkaren satt på 11.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Om man ska krydda brukar jag gilla att slänga in Gorgoner också. (Kommer aldrig att acceptera att de heter Medusor i plural i DND).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,707
Anarchclown said:
Om man ska krydda brukar jag gilla att slänga in Gorgoner också. (Kommer aldrig att acceptera att de heter Medusor i plural i DND).
Jag började acceptera det när jag insåg att då kan jag ha andra unika monster i plural. Så nu kan jag använda Draculor, Mr. Hydes och Dorian Greys :gremlaugh:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Jag har alltså inget emot att det finns Medusa i plural egentligen. Det är mest att när det finns ett namn för rasen redan så känns det konstigt att döpa rasen efter en individ.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anarchclown said:
Jag har alltså inget emot att det finns Medusa i plural egentligen. Det är mest att när det finns ett namn för rasen redan så känns det konstigt att döpa rasen efter en individ.
Det har väl med igenkänningsfaktorn att göra. Medusa är lite mer känd än gorgon. Sedan undrar jag om tre systrar verkligen kan kallas för för en ras. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag får slå ett slag för Eons kamorfer, vilka Ymir utvecklat i en Fenix-artikel och sedan i en Eon-modul (det var sju-åtta år sedan nu). I Ymirs egna Eon-kampanj minns jag dem som uråldriga individualister som kämpar för sin egna långsiktiga överlevnad (för dem handlar det om att, förutom att överleva dagen, kunna försäkra sig om att de kommande, åtminstone, tusen åren inte kommer med för stora överraskningar för dem). Det är, likt de andra exempel du tar upp, en civilisation på nedgång - i det här fallet en plågsamt utdragen sådan. Kamorferna härskade i en tidigare Eon (det var 10000 år sedan), de förlorade sin förmåga till fortplantning (när världen blev lågmagisk) men de dör inte. De har inte antalen att bevara vare sig kultur eller eget rike, utan driver runt som mäktiga individer med klorna djupt i de flesta syltburkar märkta "konspiration". De kommer enskilt paketerade i en rad olika smaker och stilar, ingen är helt lik en annan, men alltid med förmaningen att "hantera varsamt".

Ett ödlekoncept jag inte gillar är det i Legend of the Five Rings, där nagas dyker upp som ett komplement till annars helt mänskliga samurajklaner. Det rörde sig alltså om indieninspirerade ormvarelser som skulle fylla en central nisch i ett spel som i övrigt var pseudojapan. Så superkrystat att vi lyfte ur dem helt när vi en gång i tiden spelade det spelet (back in the day med Storuggla och hans naturliga portvinskällor).
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Anarchclown said:
Glöm inte att det finns Nezumi också och man kan spela shapeshifter.
Jo, alla sådana nyanser har jag helt glömt. :gremsmile:

Nezumi kvalar in under Skavens-tråden, eller? De figurerade inte i spel när vi körde L5R, så jag har ingen relation till dem.

Vad har L5R:s shapeshifters med det här att göra?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Förutom att Nezumi är immuna mot taint och Skavens är förkroppsligandet av taint så kan de nog platsa.

Jag tog upp Nezumi och Shapeshifters eftersom de var två exempel till på "inte människor" ifrån den settingen. Men jag håller egentligen med om att Naga inte riktigt passade in. Förutom att det finns Naga även i Japansk och Kinesisk mytologi fast under andra namn. Det som inte passade var ju egentligen mycket den indiska terminologin.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Yuan-Ti är lite av en doldis för mig som inte kört mycket D&D. Jag minns att en Yuan-Ti var en av "ingredienserna" till botemedlet i Neverwinter Nights, Gulnan...


Men den senaste liknande varianten jag stött på är ödlemännen i Sen's Fortress i Dark Souls.


Själv har jag dock lite svårt att hålla isär ödlemänniskor och ormmänniskor ibland.

 
Top