Nekromanti Fantasyrollspel

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Hej!

Jag har gått och blivit oerhört fantasysugen!

Jag vill uppleva fantastiska äventyr med eldbollsslungande magiker och yxsvingande muskelknippen. Jag vill ner och undersöka katakomber med skelett och undersöka mordet på prinsen i huvudstaden.

Jag vill inte ha några jättedetaljerade regler.

Jag har ingen annan erfarenhet av fantasy än typ Drakar & Demoner Expert.

Det får gärna vara ett spel där man kan opta (tror jag det kallas), liksom att välja feats och kombinera olika magiska effekter och sånt. Har ingen erfarenhet av sånt egentligen.

Jag vill att karaktärerna ska kunna börja litet och sen avancera upp i hierarkin och kanske till slut få ett eget litet område att chefa över.

Vilket spel kan passa mig?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Håhå man tackar!

Detta ska jag förkovra mig i efter att jag smält skinkstuten som pyser i min mage för tillfället.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tipsar om Dungeon World. Det är enkla regler, och jag tror det är asgött flow i dem. "Golden Geek RPG of the Year 2012". Ingen aning om vad Golden Geek är, men det låter ju bra.

Angående optande: Jag tror inte att det så många intrikata val, så att man kan sitta länge och fundera över "hmmmmm, vad ska jag kombinera för förmågor för maximal utdelning, hmmmm". Men det finns aktiva, balla moves (förmågor) att välja, så man kan sitta och planera vad man vill ha härnäst och gotta sig åt att få välja det. :gremsmile:

Jag tror det passar utmärkt både för att gå ner i grottor och kötta monster, och sköta/försvara en liten bit land.

Här är hemsidan: http://www.dungeon-world.com/

Här kan du kolla klasserna och grundläggande moves, och få lite av en känsla för spelet:
http://www.dungeon-world.com/character-sheets/
(Shit, nu blev jag spelsugen)

Boken är inte ute än, men här köper du det på pdf:
http://rpg.drivethrustuff.com/product/108028/Dungeon-World
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det finns en Dungeon World app till ipad som är rätt bra. Sedan är jag inget fan av dungeonworld men alla spel där din fighters vapen kan vara enorma spik försedda händer förtjänar lite uppmärksamhet :gremlaugh:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
God45 said:
Det finns en Dungeon World app till ipad som är rätt bra. Sedan är jag inget fan av dungeonworld men alla spel där din fighters vapen kan vara enorma spik försedda händer förtjänar lite uppmärksamhet :gremlaugh:
Eller varför inte Fists som är Huge och Glows in the presence of (varelser) :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Arvidos MC said:
God45 said:
Det finns en Dungeon World app till ipad som är rätt bra. Sedan är jag inget fan av dungeonworld men alla spel där din fighters vapen kan vara enorma spik försedda händer förtjänar lite uppmärksamhet :gremlaugh:
Eller varför inte Fists som är Huge och Glows in the presence of (varelser) :gremlaugh:
Eller fists som är flexibla :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Oh, och vill du ha bra bloggar att läsa om d&d rekomenderar jag Jeffs Gameblogg och D&D with pornstars:

http://jrients.blogspot.se/?m=1

http://dndwithpornstars.blogspot.se/?m=1


Vill du höra actuL plays om hur man spelar spelen så rekomenderar jag Rppr för 4ed: http://slangdesign.com/rppr/the-new-world-free-4e-dd-campaign-setting/

Deras egen kampanjvärld och actuall play podcast om hur den funkar :gremsmile:


Och rpgmp3:s Temple of time kampanj för Pathfinder/3.5 och deras Night below kampanj för old school d&d: http://www.rpgmp3.com/

Night below kampanjen slutar med att de dör innan de ens kommer till natten under jorden efter 19 sessioner, en perfekt oldschool kampanj alltså :gremlaugh:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Jag kan egentligen bara stämma in i vad som redan slagits fast; det är åt Dungeons & Dragons-håller du bör dra dig. Vilken version du ska använda är mindre viktigt, de innehåller alla det du söker. (Personligen föredrar jag Pathfinder.)

/Anders
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Bassejr said:
nu är jag inte erfaren, men jag tror också att Fantasy! vore något för dig, men du kanske kan behöva vara beredd att meka/improvisera lite när det gäller magi, enligt min smak har boken lite för "lösa" regler för det. Stort + med f! Jämfört med d&d, det tar MYCKET kortare tid att bygga en komplett rp i F!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Bassejr said:
Fantasy! är jättebra men det har vaken nivåer eller särskilt stort utrymme att meck med olika allternativ. Till och me 0:ed d&d som knppt har regler har en massa magiska formler för spelarna att mecka med.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Det är en smakfråga. om man tycker om D20 systemens listor med färdiga spells, enkelt formulerade med fasta värden, så är Fantasy inte att reomendera. Men fantasy gör någonting jag tycker om: Låter mig formulera egna feats och spells utan att behöva pluga på om hur ballanserat det ska vara; det går lite per automatik.

När det kommer till nivå system, så fins det ju faktiskt sätt att köpa nya feats, och om spelledaren tillåter, flytta runt eller öka grundegenskaper. Man kan lära sig nya spells, få ny utrustning och nya vapen, så g tycker helt klart att det fins utrymme för rätt nivå baserat spel här.

Men som sagt, om man tycker om spelet eller inte är en ren smakfråga. Att spelet är en dicepool med bara T6;or kan vara en turnoff för någon som vill ha riktig klassisk rollspelsfantasy med alla tärningar från T2 till T100. Och världen, utbudet av raser, och spelstilen i sig kan uppfattas som Begräsad.

Men är det Fantasy du vill ha är det fortfarande det jag personligan skulle rekomendera i första hand.

EDIT: För att förtydliga, jag tycker om Dungeons and Dragons spelen, specielt 3.5 reglerna, och dom är helt klart tätt bakom, endast på grund av att dom är rätt regeltunga i min uppfattning.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Lite OT på min egen fråga kanske men skulle någon kunna förklara hur olika versioner av Dungeons & Dragons hänger ihop liksom, det verkar finnas en uppsjö av material och vad hör till vad?

Och vad skiljer versionerna åt? Är det helt andra regler så att om jag skulle ha ett äventyr till Pathfinder så kan jag bara använda det till nån viss version eller JAG HÄNGER INTE MED?!?!?!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
BMOC said:
Lite OT på min egen fråga kanske men skulle någon kunna förklara hur olika versioner av Dungeons & Dragons hänger ihop liksom, det verkar finnas en uppsjö av material och vad hör till vad?

Och vad skiljer versionerna åt? Är det helt andra regler så att om jag skulle ha ett äventyr till Pathfinder så kan jag bara använda det till nån viss version eller JAG HÄNGER INTE MED?!?!?!
Ok, det här kommer vara rätt långt men:

Först kom Classic D&D som bara hette D&D det var världens första rollspel och innehöl extremt få regler och bara 3 klasser, Magic-user, Cleric och Fighting-man. Det kom några supplement till den versionen som Unerthed arcana oh Blackmoore. I de supplementen lade de till extra klasser så som Paladins och Monks.

Sedan kom en hög lådor så som Mentzer och de andras. Dessa var uppdelade i olika låder för olika levlar, en box för level 1-5 och så vidare. Det viktigaste här är att att detta ledde tillslut till en bok som heter "The rules commpendium" och en produkt linje som hette basic D&D som förutsatte att GM:en själv hittade på regler för många saker.

Sedan kom 1:ed Advanced Dungeons & Dragons som hade fasta regler för nästan allt och var gjort för att spelas i turneringar. Det här spelet har raser och klasser separat från varandra för första gången. Innan detta var alltså Alv en klass. Reglerna är också mer avancerade än basic.

Efter ett tag kom 2:ed som var mest en errata till 1:ed där de fixade lite regler men det är 90% samma spel. Spelet är dock "barnvänligare" då man tog bort lönmördarklassen, bytade namn på Demonerna och Djävlarna och tog bort halv-orken pga våldtäckts referenserna. Den stora grejen med 2:ed är alla dess coola settings som Dragon Lance och Dark sun.

Efter 2:ed går TST, företaget som Gygax grundade, under och licensen säljs till Wizards of the coast som släpper de senare versioner. Allt jag nämnt hittils är kompatibelt med varanat med endast extremt små modifikationer.

3:ed kom och var grymt men regelmässigt trasigt och ersattes snabbt av 3.5 som är en regelfixad varsion. Här finns regler för allt, lättare matte och fler alternativ. Den största grejen var dock the open game licens som lätt alla andra använda reglerna till mer eller mindre vad de ville vilket ledde till massivt 3-parts stöd. Detta bet dock Wizards i röven när de släppte 4ed och företaget Paizo släppte Pathfinder som är 3.5 fast med lite regelfixar och extra godis. Pathfinder brukar därför kallas D&D 3.75. Alla dessa saker är kompatibla med varandra mer eller mindre, håll ett öga på balansen bara.

4:ed fokuserade hårt på spelplannen och taktiska strider. Det är svårt att göra karaktärer men lätt att spela. Spelet tog också inspiration från mmo:er vilket är grymt coolt enligt vissa (mig) och fruktansvärt enligt andra (enligt folk som har fel). Du börjar också som en cool trollkarls hjälte istället för som tidigare när du på lv.1 var kanon mat med 1 magisk missil som gör 1d4 skada, 1 hp och en dolk som backup vapen fast i fantasy Vietnam.

Sedan finns retroclonerna. Labyrinth lord är basic d&d. Swords & Wizardry är classic d&d. Lamentations of the flame princes är 3.5 blandat med basic... Det brukar stå på deras hemsidor vad de är inspirerade av.

(Egentligen är alla editions kompatibla med varandra om man viftar bort reglerna som gm. Så vill någon spela en klass från 3.5 i 1:ed så tvinga dem bara att skippa feats och skills och så bör det vara ganska balanserat. Detta funkar inte lika bra med 4ed eftersom karaktärer där är mycket mäktigare än i tidigare editions men gör dem någon level efter de andra så bör det funka.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Länkar om du vill läsa på om D&D:s historia :gremsmile:

Om old school tidsåldrarna: http://grognardia.blogspot.se/2009/01/ages-of-d.html

Vardör D&D är Conan och inte Lord of the rings inspirerat: http://grognardia.blogspot.se/2008/03/pulp-fantasy-d.html

Classic D&D som ett icke-spel och AD&D som ett fast spel, riktigt bra artikel: http://grognardia.blogspot.se/2010/02/gygax-on-od-and-ad.html

Zak om XP: http://dndwithpornstars.blogspot.se/2009/10/where-action-is-about-expreience-points.html

http://dndwithpornstars.blogspot.se/2009...f2027c22265e1df


The mule abides är en blog som bland annat handlar om deras experiment där de spelar D&D som det brukades spela. Med 50 spelare där de som dök upp den gången spelar i en värld som påverkas av de andras handlingar och där karaktärer dör som flugor. Här är några bra inlägg men läs hela bloggen om du gillar dem. Hela grejen kan sammanfattas med:

The Boss survived our campaign for about 10 minutes of play time. His only deed was an insanely ill-advised act of sociopathy ending in a Save-or-Die effect. He was the perfect Dungeons & Dragons character

http://muleabides.wordpress.com/2009/10/16/legend-of-the-boss/

http://muleabides.wordpress.com/2011/10/26/shark-cleric/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Bassejr said:
Haha, Fattar du varför jag håller mig till F! osg? :gremwink:
F! Är riktigt bra :gremsmile: Men vill man ha levlar och färdiga alternativ ärl d&d bättre.

Plus, du behöver inte kunna något om historien. Bara ladda ner labyrinthe lord, swords and wizardry eller Lamentations och så har du allt som du behöver för att spela. :gremsmile:
 
Top