Nekromanti Fantomen och flygande, uppochnervända KKK

Möller

Hubert Hortlax
Jag läste ett gammalt ex Knasen, nr 6 1994 närmare bestämt, när jag plötsligt fick sin på något märkligt. På baksidan av tidningen fanns denna annons för nästa nummer av Fantomen:

Va? Fyra killar iklädda med vad som liknar KKK-dräkter, utöver de röda detaljerna som närmast för tankarna till sjuksköterskor. Uppochner. Framför ett brinnande krucifix.

Jag förstod inte varför de var uppochner, så jag vände på bilden.

Detta ser ju inte vettigt ut heller. Nu är det istället korset som tycks vara felvänt. Nä, så ska det inte vara, det första var rätt.

Vilket lämnar oss med dessa Ku Klux Klan-imitatörer, svävandes iförda loafers uppochner ovan en sandig bit mark med en Fantomen-skalle ritat på. Framför ett brinnande krucifix.

Cybot spårade upp ett nummer av Fantomen döpt till just Ku Klux Klan, men det finns inte så mycket info om det.

Vad är det som pågår!?

Max Raven

T12-kultist
Det ser du väl? De är nerstuckna i Jorden, upp och ner. Fantomen är hård mot de hårda.

:gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Titta på mössorna, de är ju nedkörda upp och ner i sanden. Säkert Fantomens verk.

De röda detaljerna ser väl korrekta ut?

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Det ser du väl? De är nerstuckna i Jorden, upp och ner. Fantomen är hård mot de hårda.

:gremsmile:
Hm, ja. Det noterade jag inte, men när jag närstuderar originalet så inster jag att du kan ha rätt.

Möller

Hubert Hortlax
Rymdhamster said:
De röda detaljerna ser väl korrekta ut?
Hm, det är möjligt. Vissa röda detaljer, korset på bröstet naturligtvis, verkar finnas. Men mannen i glasögonen, till vänster, har röd krage och nått rött bakstycke också. Något liknande hittar inte min google fu.

Men nåja, det är väl inte så fel då =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gissar på att han är Grand Wizard. Dvs "the boss man". De kan se lite olika ut, för KKK är inte direkt någon enhetlig organisation =)

Jag har sett just den där röda varianten, en likadan fast med grönt i stället för rött, och så har jag sett en som är helröd istället för vit.

Och för att förtydliga: jag har kollat på en del dokumentärer om de här lirarna för att använda dem som skurkar i rollspel. Och de är nog där de gör sig bäst för då kan man göra dem lite kompetenta också...

Mitt favorit från en av dokumentärerna är när de har någon slags "rally" och står och skriker sitt hat mot judar och någon i publiken kontrar med "Men jesus var ju jude!" varpå KKK-ledaren skriker "det var han inte alls, han blev dödad av judarna! Läs din bibel!"

Där någonstans konstaterade jag att hur farliga de än kan tänkas vara så är de inte särskilt klipska.

Klingonsylt

Swordsman
Jag tror vi har den årgången av fantomen på biblioteket där jag jobbar i helgen. Måste se om jag kan hitta det. Vilken månad tror du att det är ifrån?

Arfert

Facit
Jag var med och tävlade om att få det där reklamuppdraget när det begav sig. (Det var flera reklambyråer som var med i racet). Och den där skiten vann. Obegripligt. Varför får ni fråga Jonas Bonnier om, han var på semic då, om jag minns rätt.

Tyvärr har jag inte kvar våra skisser.

Möller

Hubert Hortlax
Sampe said:
Jag tror vi har den årgången av fantomen på biblioteket där jag jobbar i helgen. Måste se om jag kan hitta det. Vilken månad tror du att det är ifrån?
Hm. Hur ofta utkom Knasen när det begav sig? Nr 6 borde väl vara rätt tidigt på året, det borde väl vara mer än ett nummer i månaden.

Jag har tyvärr inte tidningen framför mig just nu, jag kan kanske återkomma.

Robban

Hero
1994 hade 26 utgåvor av Fantomen; troligtvis varannan månad och extranummer till sommaren och julen (tror jag?).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
När min storebrorsa flyttade hemifrån ärvde jag typ en flyttkartong full med gamla Fantomen från slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet. Det jag minns från de tidningarna så var den Vandrande Vålnaden ofta i konflikt med Ku Klux Klan.

Jag vet inte varför det var så poppis att ha med dem i manusen just under de åren, men om minnet inte sviker så var de, näst efter Singh-piraterna, den oftast återkommande skurkorganisationen.

Men, haha, jag håller med om att annonsen är helt obegriplig.