Nekromanti FAQ/OFF innehåll?

Celledor

Hero
Har pillat lite med VEUS hemsidan och kollade på mitt tomma FAQ.

Vilka frågor borde finnas med här, finns det nnågra som jämnt är med eller ska man vänta till det kommer några. Tar tyvär ett tag då det inte är många som ens känner till att hemsidan eller rollspelet existerar.

Och sedan vad är snyggast att använda FAQ eller OFF (det är ju ändå en svensk sida), men jag vet att FAQ används typ över allt...

Krille

Super Moderator
"Vanliga frågor" tycker jag låter bäst på svenska, eller möjligen "frågor och svar".

Det bästa sättet att skapa en sådan lista är att låta folk ställa frågor. Då märker du var svaren behövs. Förmodligen kommer du att få flest frågor om strid och magi, eftersom folk oftare vill kniva och haubitsa varandra. Jämför till exempel den lista med frågor och svar som har sammanställts till Skymningshem: Andra Imperiet.

Det borde egentligen vara rätt uppenbart: "frequently asked questions" är frågor som folk ställer ofta. Det är inte en lista som konstrueras för att möta ett förväntat behov, utan en lista som sammanställs av standardsvaren för att man är trött på att svara på samma jefla frågor hela tiden. Om frågorna aldrig ställs, utan konstruerade, så är de egentligen vare sig frequently eller asked, och då blir det ju bara en Q-lista (F-lista på svenska).

Rising

Vila i frid
Egentligen skall en FAQ aldrig behövas, för det är ett rätt dåligt betyg på ett spel att en sån avdelning behövs.

MEN de flesta som har mer erfarenhet än jag (vilket är typ alla som har någon erfarenhet alls) är medvetna om att det alltid uppstår frågor. Om man inte får några frågor, då beror det snarare på att ingen ens har orkat bry sig om ens spel. Så frågor är nog oundvikliga. Och det betyder att man gör klokt i att ha en FAQ-avdelning.

Det viktigaste är att man inte kallar den "FAQ", utan väljer något i stil med, som Krille redan nämnt, Frågor och Svar. Det är förresten en mycket, mycket bättre term än FAQ.

Du skall dock inte hitta på några frågor, utan ta med de frågor som faktiskt kommer till dig från användare.

Sade jag något eget nu? Nej, jag sade precis samma sak som Krille, vilket förmodligen beror på att han har helt rätt.

Rickard

Urverk speldesign
"Egentligen skall en FAQ aldrig behövas, för det är ett rätt dåligt betyg på ett spel att en sån avdelning behövs."
B'ror på.. Jag brukar läsa FAQ:en för att få en överblick på spelet.. För FAQ är egentligen precis som MAD:s insändare och det blir mer frågor om vad spelet är för något än frågor av arten "Jag hittar inte skadebonusen".. Och eftersom alla gör som jag (det vet vi alla), så bör man ha en FAQ..

/Han som kan säga att MAD skrev sina egna insändare (eller var det... den andra tidningen?)

Olle Linge

Snigel
Jag håller med [ANT]

Jag kan läsa FAQ även om jag inte har en fråga jag tror står besvarad där. Det brukar ge en ganska bra bild av vad det handlar om. Nu pratar jag inte specifikt om rollspelssidor, utan i allmänhet.

Rickard

Urverk speldesign
"Har pillat lite med VEUS hemsidan och kollade på mitt tomma FAQ."
Något jag blir irriterad på är saker som ligger i menyn och som inte är en länk.. Något som irriterar mig mer är saker som ligger i menyn och bara hänvisar till "kommer snart".. Bara en grej i förbigående som jag ville kommentera..

"Och sedan vad är snyggast att använda FAQ eller OFF (det är ju ändå en svensk sida),"
OFF? Ovanligt Fula Frågor? Har aldrig sett den förkortningen (och jag själv tänker mer på Killinggängets betydelse av "Av" när jag ser det)..

"...men jag vet att FAQ används typ över allt..."
De flesta rollspel har grundegenskaper, men behöver man verkligen ha dem?

Ok, efter att ha tänkt lite efter jag postat det första inlägget i tråden så kom jag på att en FAQ egentligen inte behövs.. För allvarligt: Har du ens fått frågor om spelet? Ha andra avsnitt på hemsidan istället, som kan täcka upp en eventuell FAQ.. En presentation av spelet, vad du har för planer i framtiden för spelet, regelfördjupningar och... och... andra bra saker.. Om du har sett FAQ:er på andra rollspelssidor så glutta igenom dem och tänk igenom hur du kan pula in dem i respektive avdelning på din hemsida..

/Han som ska tänka igenom vad han borde ha skrivit egentligen efter att ha postat detta inlägg

Man Mountainman

Storsvagåret
On OFF

OFF? Ovanligt Fula Frågor?

Ofta Frågade Frågor, gissar jag.

"Ofta Ställda Frågor" vore nog alltogether en bättre term. Det är inte så ofta man frågar frågor. Vanligtvis frågar man saker (eller personer) och ställer frågor.

Celledor

Hero
Har gått igenom svaren samt kollat lite på upplägget på Skymningshem: Andra Imperiet hemsidan samt surfat runt lite på andra sidor och bestämt mig för att omstrukturera min hemsida. Tänkte skapa ett mindre slags "uppslags verk" (i brist på bättre ord) där en kortare beskrivning av olika begrepp, namn, kapitel, organisationer och system mm. tas upp. Samt svara på eventuella frågor som kan tänkas komma.

Organ

Out of time, out of mind
Re: FAQ/OFF innehåll? (OT)

/Han som kan säga att MAD skrev sina egna insändare (eller var det... den andra tidningen?)
Nej, du tänker på Doktor Alban, som köpte sina egna singlar för att de skulle stiga på försäljningslistan. :gremgrin:

/Anders

ZaiToh

Warrior
Högläsning

Läste det högt först. Då blir FAQOFF ganska roligt...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Fuck Off </font></td></tr></table>

Är det inte så man känner sig när samma fråga ställs för tusende gången och går att läsa på minst tre ställen i både bok och hemsida redan? Skulle jag någon gång ha en FAQ skulle den enbart bestå av RTFM! ;)

/ZaiToh