Nekromanti FAQ om rollspel och upphovsrätt

peterb

Swordsman
Re: Nästa fråga!

Serier betraktas som bilder, du kan inte använda en ruta av en serie eller ens en del av en serieruta utan att be om lov först.

sockerpappan

Veteran
Re: en bild av en bild av en bild

ok, så här är det. Boken jag har heter "Porträttgalleri från västerbottens län" och är tryckt 1936 på skånetryckeriets förlag, Malmö. Den har ingen ansvarig utgivare och den består av bilder som folk har skickat in till boken, dvs. de som gjort boken vet inte vem som är fotograf. Skall man då bara kontakta tryckeriet för att höra om rättigheter?

peterb

Swordsman
Re: en bild av en bild av en bild

Ja, det skadar ju inte. Förutsättningen är ju att förlaget faktiskt finns kvar... Jag skulle ju bli lite förvånad om dom sa nej, eller begärde betalt, och får du en skriftlig tillåtelse att använda bilderna så desto bättre - eller hur?

Troberg

Sinister eater

Serier betraktas som bilder, du kan inte använda en ruta av en serie eller ens en del av en serieruta utan att be om lov först.
Räknas det som publicering att sätta upp en serieruta på mitt kylskåp med en magnet? I så fall är jag antagligen kriminiell...

peterb

Swordsman

Ordet publicera betyder "att göra publikt", dvs visa offentligt. :gremsmile:
Vad du gör privat har ingen upphovsman med att göra. Att lägga ut samma serie du har hemma på kylskåpet på en webbplats är alltså inte tillåtet.

Troberg

Sinister eater

Vad du gör privat har ingen upphovsman med att göra. Att lägga ut samma serie du har hemma på kylskåpet på en webbplats är alltså inte tillåtet.
OK, tur att jag till skillnad från förra ägaren av huset inte har en webkamera som visar köket för allmänheten...

Rickard

Urverk speldesign
Sena frågor

Jag läste det här i FAQ:n på Rollspelshörnan..
"Bearbetningar av ett verk kan bara publiceras om upphovsmannen till ursprungsverket givit sitt tillstånd,"
1.
a) Om jag gör ett bildkollage på andra illustratörers bilder, får jag upphovsrätt på det?
b) Och än viktigare, får jag göra det och stödja mig på att det är ett fortsättningsverk?

"Fortsättningsverket använder sig av ett annat verks miljö, dess karaktärer och intrig och spinner vidare på dessa utan samtycke från upphovsmannen till det verk fortsättningen beror på. Fortsättningsverk är inte direkt omnämda i svensk rätt och det finns ingen rättspraxis i Sverige att luta sig mot."

2.
a) Om man skriver ett äventyr, får man då ta med ett monster från en officiell monsterbok, om man bortser från bilden?
b) Hur mycket får man ta med och kan man använda sig av "citera precis så mycket som krävs"?
c) Duger det med att skriva om allting med andra ord, exempelvis beskrivningen av monstret?

3. Förkortningar? SL (spelledare), RP (rollperson), FV (färdighetsvärde)..
a) Får jag använda dem rakt av och kalla det ett nytt spel?
b) Om inte, duger det om jag byter ut några få förkortningar?

4. Termer? Färdighet, besvärjelse, magiskola?
b) Om inte, duger det om jag byter ut några få termer?

5.
Får man ha ett snarlikt namn men i övrigt är spelet ungefär likadant, fast skrivet med egna ord?

6. Bara för att vara på den säkra sidan..
En mindre tabell som jag snott rakt av (men ändrat en term i) får jag använda utan problem, eller hur? Som exempelvis hur många poäng man har att spendera på sin rollperson eller olika erfarenhetsgränser för färdigheter..

7.
Får man sno en större tabell rakt av med alla specifika termer och hitta på egna förklaringar till dem termerna? Som säg Palladiums vapentabeller som är på några sidor?

"Det beror på om du publicerar verket som en privatperson eller som ett led i en näringsverksamhet. I det förra fallet är all användning av varumärken (logotyper är vanligen varumärken) tillåten eftersom privatpersoners användning av varumärken inte regleras i lag."
8.
Jag förstår inte? Så länge jag inte är ett företag så får jag rippa Eons loga rakt av och publicera det på framsidan i ett äventyr på nätet eller använda på min hemsida utan spelföretagets tillåtelse?

9. Allt som sägs här på forumet?
a) Är det upphovsrätt på det?
Om det är det, duger det om man skriver om det som sägs med egna ord? Det kan vara...
b) regel, som c) äventyrsidé, som d) spelledartips, som e) rollspelsvärld..

"...att referera betyder ju att beskriva en annan författares idéer med sina egna ord, vilket alltid är tillåtet. Om man skriver vetenskapliga verk bör man, som bekant, ange vad det är man refererar. I mindre strikta sammanhang, t.ex. ett rollspelssupplement behövs inte detta, det räcker med en litteratur lista."
9.
Så om jag tar idéer från Sinkadus och DoD:s regelböcker, så måste jag lägga till en litteraturlista som tar med alla ställen jag snott (hämtat inspiration och förklaringar från) från och skrivit om med egna ord?

10.
Får jag citera så som jag gjort i detta inlägg, alltså skrivit texten i kursiv stil, och bara angett källan som ett länkat ord?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tackar för den intressanta läsningen

peterb

Swordsman
Re: Sena frågor

Ja det var ju en lång radda intressanta frågor :gremsmile:

1.a) Om jag gör ett bildkollage på andra illustratörers bilder, får jag upphovsrätt på det?

Ja, om du har fått tillåtelse att använda bilderna. Bilder kan du inte använda utan att ha tillstånd. Det finns exempel på konst som inte ansetts vara intrång i upphovsrätten, där konstnären målat på bilden av en annans konstverk, men då har konsten bedömts som en bild av en annan bild, vilket kan gå för sig. Men det är en gråzon. I ditt fall skulle det rätt säker inte ses på det sättet, du måste ha tillåtelse att använda bilderna.

b) Och än viktigare, får jag göra det och stödja mig på att det är ett fortsättningsverk?

Nej. Fortsättningsverk kan bara äga rum inom litteraturen. För att citera mig själv: "Fortsättningsverket använder sig av ett annat verks miljö, dess karaktärer och intrig och spinner vidare på dessa ..."

Notera att ett fortsättningsverk är beroende av ett annat verk, man ska allmänt sett sträva efter att inte vara beroende av ett annat verk.

2.a) Om man skriver ett äventyr, får man då ta med ett monster från en officiell monsterbok, om man bortser från bilden?

Det beror på, om monstret är helt unikt, både till namn, utseende, beteende och habitat så är i vart fall beskrivningen av monstret ett eget verk och kan inte kopierats ordagrant. Eftersom de flesta monster bara är varianter av varandra med i praktiken rätt små skillnader är skyddet för unika monster "smalt", dvs bara direkta kopior är otillåtna.

Monster som tillhör rollspelsindustrins allmängods, som t.ex. "green slime", "kobold" eller enhörning är inte alls skyddade (jfr regel beskrivningar).

Det är ju dock alltid mycket mer intressant att läsa en nydanande beskrivning, så jag skulle ju inte, av den anledningen, råda dig att bara klippa och klistra.

b) Hur mycket får man ta med och kan man använda sig av? 

Eftersom en varelses attribut är fullständigt godtyckliga och till sin natur mer ett resultat av mekaniska formler än ett resultat av en intellektuell ansträngning så kan denna näppeligen inte anses upphovskyddade. Inte heller andra egenskaper som färdighetsvärden o.dyl. får anses som skyddade.

Som sagts ovan, kan beskrivningen vara skyddad mot direkta kopior.

c) Duger det med att skriva om allting med andra ord, exempelvis beskrivningen av monstret?

Det är alltid bäst, av estetiska skäl, att skriva med egna ord. Du kan som sagt använda attribut värden, och även namnen på attributen.

3. Förkortningar? SL (spelledare), RP (rollperson), FV (färdighetsvärde)..
b) Om inte, duger det om jag byter ut några få förkortningar?

4. Termer? Färdighet, besvärjelse, magiskola?
b) Om inte, duger det om jag byter ut några få termer?

Förkortningar är inte upphovskyddade, de tillhör det gemensamma kulturarvet. Färdigheter och termer likaså.

Besvärjelser och magiskolor kan precis som beskrivningar av monster anses till höra rollspelsindustrins allmängods. Exempelvis besvärjelsen "eldboll" den finns i snart sagt varje spel. Om besvärjelsens namn är särskilt fyndigt, skulle den kunna vara upphovskyddad, men t.ex. "Bigby's Crushing Hand" är inte skyddat.

Vad gäller magiskolor ska också deras namn vara riktigt unikt för att det ska vara skyddat. Beskrivningen av en magiskolas teorier och filosofi får däremot anses skyddad, i vart fall mot lika lydande beskrivningar.

5.Får man ha ett snarlikt namn men i övrigt är spelet ungefär likadant, fast skrivet med egna ord?

En boks titel är skyddad mot direkt kopiering, titeln kan ju också vara ett varumärke och skyddas då som ett sådant. För att svara på din fråga - ja det går bra men om du tänker dig att sälja spelet kan det vara klokt att inte lägga sig för nära.

Jag upprepar mig, men: det är alltid bäst att skriva med egna ord!

6. Bara för att vara på den säkra sidan.. En mindre tabell som jag snott rakt av (men ändrat en term i) får jag använda utan problem, eller hur? Som exempelvis hur många poäng man har att spendera på sin rollperson eller olika erfarenhetsgränser för färdigheter.

Det stämmer, dina exempel är egentligen beskrivningar av regler, och dessutom rätt triviala så de uppnår inte verkshöjd och är oskyddade.

7.Får man sno en större tabell rakt av med alla specifika termer och hitta på egna förklaringar till dem termerna? Som säg Palladiums vapentabeller som är på några sidor?

Det finns ett skydd för kataloger och stora faktasamlingar i upphovsrättslagen, men då förutsätts det att a) det är stora mängder fakta och b) att det investerats betydande belopp i att samla ihop datat. De fakta-tabeller som finns i rollspel är varken så stora eller har krävt några större investeringar för att sammanställa. Faktum är att t.ex. Palladiums vapentabell bygger helt eller delvis på andra liknande tabeller i andra rollspel och ytterst bygger de på fakta från litteraturen i ämnet.

Sådana fakta är inte skyddade. En forskares grunddata är fri för alla att använda, det är framställningen som är skyddad. Framställningar i tabellform anses dock till sin natur vara av sådan mekanisk art att de inte ska ha något skydd.

"... eftersom privatpersoners användning av varumärken inte regleras i lag."
8.Jag förstår inte? Så länge jag inte är ett företag så får jag rippa Eons logga rakt av och publicera det på framsidan i ett äventyr på nätet eller använda på min hemsida utan spelföretagets tillåtelse?

Ja det stämmer. Ett varumärke är en symbol som används som ett led i en näringsverksamhet, och syftar till att särskilja näringsidkarens produkter och tjänster från andra näringsidkares liknande produkter och tjänster. Varumärken har bara en funktion på en marknad.

Privat personer är normalt inte näringsidkare, därför faller dras användning av varumärken utanför varumärkeslagens skyddsomfång. På samma sätt är det tillåtet att använda varumärken som prydnad, t.ex. så får man tillverka smycken som pryds av varumärken (jfr Chalmers målet).

Skulle du, som privat person, på ett spelkonvent t.ex., sälja en äventyrsmodul med Eon loggan på skulle det (då) inte vara tillåtet. Om du säljer något på en marknad idkar du näringsverksamhet.

9. Allt som sägs här på forumet?
a) Är det upphovsrätt på det? Om det är det, duger det om man skriver om det som sägs med egna ord? Det kan vara...
b) regel, som
c) äventyrsidé, som
d)spelledartipss, som
e) rollspelsvärld..

Det som skrivs här på forumet kan mycket väl vara upphovskyddat. Det får avgöras fall till fall. Ett inlägg som i sig själv är ett särpräglat verk är skyddat. Det kan naturligtvis citeras eller refereras. Idéer som sådana är inte skyddade, inte heller regler och beskrivningar av regler. Det är framställningen av en idé som kan skyddas, de flesta koncept som läggs fram här (som är längre än en eller två paragrafer) kvalificerar sig för upphovsskydd. Inget hindrar dig från att bli inspirerad och skriva ett eget verk med utgångspunkt från någon annans verk.

9.Så om jag tar idéer från Sinkadus och DoD:s regelböcker, så måste jag lägga till en litteraturlista som tar med alla ställen jag snott (hämtat inspiration och förklaringar från) från och skrivit om med egna ord?

Mja, att använda samma idé som någon annan är inte att referera. Man kan ju alltid i inledningen av en text nämna sina inspirations källor. Men om du i något sammanhang refererar till en text i t.ex. sinkadus och sammanfattar den med dina egna ord, då bör du nog ta upp det numret av sinkadus i en litteratur lista.

10.Får jag citera så som jag gjort i detta inlägg, alltså skrivit texten i kursiv stil, och bara angett källan som ett länkat ord?

Ska man vara petnoga (och det skadar inte) så bör du också ange författarens namn. Exempelvis, "Citaten kommer från Nnn:s artikel XXX som du kan hitta på LÄNK".

Till slut en allmän kommentar:

Det kan upplevas som stötande att på detta sätt informera om hur man (som det kan tyckas) kan "kringgå" upphovsrätten. Men betänk att det som inte är skyddat av upphovsrättslagen är fritt för envar att använda, att berätta för andra vilka rättigheter och vilka skyldigheter de har kan man inte gärna klandra. Jag ska också påpeka att ingen från detta forum riktat sådan kritik mot FAQ:n men kritik har kommit från andra håll...

Till dem som funderar på att skriva eget vill jag säga följande: Det är alltid mer estetiskt tilltalande att läsa en text skriven med författarens egna ord, så även om du får klippa och klistra se till att bearbeta texten så att den blir din - du kommer att få mycket mer eloge och respekt då.

Till dem som bara vill publicera sitt eget "hem-kok" på nätet: använd dig av de rättigheter du har - om du är tveksam till vad som gäller skriv med egna ord.