Så var det dags ... jag har de senaste dagarna exprimenterat lite med en faq till forumet, och här förljer ett första utkast.
Om ni undrar varför det ser så lustigt ut så beror det på att jag använder mig av ett xml-format för att kunna rendera faq-en i både html och forumanpassat format.
Dessutom saknas en del info i denna första alfa-utskrift som finns med i xml-en, bla vem som bidragit med vilket svar, och länkar till svar/referenser ...
Det största problemet är vad som skall stå i faqen ... vad tycker ni? Svara gärna med lnäkar till poster ni tycker borde inkluderas.
/J
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Vad är skillnaden mellan D&D och AD&D?
1974 kom Dungeons&Dragons (D&D) 1978 gavs Players Handbook till
Advanced Dungeons&Dragons (AD&D) ut och året därpå Dungeon Masters
Guide.
Båda spelen liknade varandra och hade samma ursprung och samma
utgivare.
D&D levde vidare i form av en förenklad (?) version och blev så
småningom till 5 regellådor (Basic, Expert, Companion, Master,
Immortal). AD&D blev ett stort antal regelböcker och kom 1989 ut i en
ny och reviderad utgåva (AD&D 2nd edition).
När man så ville göra en ny revision av AD&D, bestämde man sig för att
helt skippa att ha kvar en förenklad version och bara satsa på en
produkt. Trots att det var AD&D man reviderade, valde man att ge de
nya utgåvan namnet D&D. Alltså den vi känner som D&D 3rd Edition.
D&D (utan A) gick genom totalt 6 versioner fram till början av
90-talet, där delar av den fjärde översattes till svenska av
bl. a. allas vår Oldtimer i mitten av 80-talet och den femte allmänt
anses som den mest "fulländade", då den samlar ihop materialet från de
fyra boxar som utgör den fjärde upplagan tillsammans med en del
tillägg från moduler i en enda jättefet bok med hårdpärm (Dungeons &
Dragons Rules Cyclopedia).
Det fanns två anledningar till att TSR hade en produktlinje för D&D
parallellt med AD&D: den ena var att D&D fungerade som en inkörsport
till AD&D, och den andra var att man då kunde hävda att D&D och AD&D
var två olika spel och därför slapp ge Dave Arneson royalties för AD&D
(han var medförfattare till ur-D&D). När WOTC köpte TSR 1997 så var en
av de första sakerna de gjorde att sluta ett avtal med Dave Arneson så
att de kunde kalla saker D&D igen, och detta tillsammans med att man
ansåg att det var dumt att ha något som hette Advanced Dungeons &
Dragons när det inte fanns något att vara avancerat från gjorde att
man valde att kalla AD&D 3rd ed för bara "Dungeons & Dragons".
Vad är Magnus kvalitetsindex?
Magnus kvalitetsindex
är en i det närmaste mytologisk samling betyg över material till d20
och D&D.
Från Magnus själv Välkommen
till Magnus Kvalitetsindex för d20-produkter. Här finner du betyg på
över 70 produkter, och i flera fall till och med en kort recension!
Vad är skillnaden mellan D&D, d20 och OGL?
OGL och d20STL for Dummies:
OGL = använd open content och gör vad du vill så länge du stoppar
tillbaks open content.
d20 = använd open content och gör som vi vill (WotC) och så får du
använda d20-loggan.
Jag har lite svårt för hit-points. Finns det några
alternativ?
Grim-n-Grittyär
ett system som är dödligare
Det ryktas att Unearthed Arcana från WoTC skall inehålla ett
alternativt skadesystem.
Monte Cook gjorde ett system där rustningar absorberade
istället för att göra det svårare att träffa. Var det tog vägen vet
inte jag ...
Vår
egen Dante funderar på att skriva ett system och inkludera i fenix.
Archer
har gjort ett system ...
Mutants
and Masterminds system beskrivs kortfattat här.
D&D på svenska?
Jo, tack vare Oldtimer (och OGL-licensen) så finns det här.
Om ni undrar varför det ser så lustigt ut så beror det på att jag använder mig av ett xml-format för att kunna rendera faq-en i både html och forumanpassat format.
Dessutom saknas en del info i denna första alfa-utskrift som finns med i xml-en, bla vem som bidragit med vilket svar, och länkar till svar/referenser ...
Det största problemet är vad som skall stå i faqen ... vad tycker ni? Svara gärna med lnäkar till poster ni tycker borde inkluderas.
/J
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Vad är skillnaden mellan D&D och AD&D?
1974 kom Dungeons&Dragons (D&D) 1978 gavs Players Handbook till
Advanced Dungeons&Dragons (AD&D) ut och året därpå Dungeon Masters
Guide.
Båda spelen liknade varandra och hade samma ursprung och samma
utgivare.
D&D levde vidare i form av en förenklad (?) version och blev så
småningom till 5 regellådor (Basic, Expert, Companion, Master,
Immortal). AD&D blev ett stort antal regelböcker och kom 1989 ut i en
ny och reviderad utgåva (AD&D 2nd edition).
När man så ville göra en ny revision av AD&D, bestämde man sig för att
helt skippa att ha kvar en förenklad version och bara satsa på en
produkt. Trots att det var AD&D man reviderade, valde man att ge de
nya utgåvan namnet D&D. Alltså den vi känner som D&D 3rd Edition.
D&D (utan A) gick genom totalt 6 versioner fram till början av
90-talet, där delar av den fjärde översattes till svenska av
bl. a. allas vår Oldtimer i mitten av 80-talet och den femte allmänt
anses som den mest "fulländade", då den samlar ihop materialet från de
fyra boxar som utgör den fjärde upplagan tillsammans med en del
tillägg från moduler i en enda jättefet bok med hårdpärm (Dungeons &
Dragons Rules Cyclopedia).
Det fanns två anledningar till att TSR hade en produktlinje för D&D
parallellt med AD&D: den ena var att D&D fungerade som en inkörsport
till AD&D, och den andra var att man då kunde hävda att D&D och AD&D
var två olika spel och därför slapp ge Dave Arneson royalties för AD&D
(han var medförfattare till ur-D&D). När WOTC köpte TSR 1997 så var en
av de första sakerna de gjorde att sluta ett avtal med Dave Arneson så
att de kunde kalla saker D&D igen, och detta tillsammans med att man
ansåg att det var dumt att ha något som hette Advanced Dungeons &
Dragons när det inte fanns något att vara avancerat från gjorde att
man valde att kalla AD&D 3rd ed för bara "Dungeons & Dragons".
Vad är Magnus kvalitetsindex?
Magnus kvalitetsindex
är en i det närmaste mytologisk samling betyg över material till d20
och D&D.
Från Magnus själv Välkommen
till Magnus Kvalitetsindex för d20-produkter. Här finner du betyg på
över 70 produkter, och i flera fall till och med en kort recension!
Vad är skillnaden mellan D&D, d20 och OGL?
OGL och d20STL for Dummies:
OGL = använd open content och gör vad du vill så länge du stoppar
tillbaks open content.
d20 = använd open content och gör som vi vill (WotC) och så får du
använda d20-loggan.
Jag har lite svårt för hit-points. Finns det några
alternativ?
Grim-n-Grittyär
ett system som är dödligare
Det ryktas att Unearthed Arcana från WoTC skall inehålla ett
alternativt skadesystem.
Monte Cook gjorde ett system där rustningar absorberade
istället för att göra det svårare att träffa. Var det tog vägen vet
inte jag ...
Vår
egen Dante funderar på att skriva ett system och inkludera i fenix.
Archer
har gjort ett system ...
Mutants
and Masterminds system beskrivs kortfattat här.
D&D på svenska?
Jo, tack vare Oldtimer (och OGL-licensen) så finns det här.