Nekromanti Faraonen skriver spel: Årstider

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
  • Slå för slumphändelser under kvarvarande del av årstiden.
  • Förbättra rollpersonen.
  • Återhämta skador.
  • Slå slag för eventuella administrativa saker rollpersonerna sysslar med.
  • Betala uppehållskostnader för nästa årstid.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Ars Magica använder också seasons. Mycket trevligt tycker jag, man får en skön känsla av att tiden går, karaktärerna "mognar" på ett rimligt sätt.

Jag kan inte låta bli att jämföra med Pathfinder-kampanjen jag också spelar, där pc:na stigit level 1-13 på cirka 4 månader. Känns väldigt konstigt, IMHO.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Kanske kan spelarna välja själva när det är dags att byta årstid. Kanske kan man bara levla genom att det blir vinter.

Om man då har xp för guld eller motsvarande blir det en risk-reward situation: hur mycket guld vågar man gå runt med innan man säger "fuck it, låt oss ta det lugnt och vänta in vintern". Som en save-spot.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Roligast tycker jag vore att lägga skiften av årstiderna helt i spelarnas händer och göra det önskvärt från ett belöningsperspektiv. Varje gång det blir ny årstid får varje rollperson en begränsat antal årstidspoäng som kan spenderas för att ge fördelar, antingen specifika sådana för just den årstiden (roligare och får året att kännas olika) eller mer generiska (lättare). När ens poäng sedan är slut uppmannar det spelarna till att vilja byta årstid för att få nya poäng att spendera.

Typ "nu skiftar vi till sommar och alla får tre sommarpoäng som kan användas för att ge en massiv engångbonus på en interpersonel interaktion för att simulera den där sommarflörten (tell me more, tell me more), eller för att höja rollpersonens värde i snygg med en schysst solbränna, eller..." och så vidare. Följt av "nu har alla slut på sommarpoäng, vi skiftar för att få ett par najs höstpoäng som kan användas till att auto-lära sig något nytt för att skolorna börjat igen, eller för att pacificera valfri SLP med en höstdepression, eller...".

Det blir väldigt meta, men inte mer än att formulera en massa mål hela tiden.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
xyas said:
Roligast tycker jag vore att lägga skiften av årstiderna helt i spelarnas händer och göra det önskvärt från ett belöningsperspektiv. Varje gång det blir ny årstid får varje rollperson en begränsat antal årstidspoäng som kan spenderas för att ge fördelar, antingen specifika sådana för just den årstiden (roligare och får året att kännas olika) eller mer generiska (lättare). När ens poäng sedan är slut uppmannar det spelarna till att vilja byta årstid för att få nya poäng att spendera.

Typ "nu skiftar vi till sommar och alla får tre sommarpoäng som kan användas för att ge en massiv engångbonus på en interpersonel interaktion för att simulera den där sommarflörten (tell me more, tell me more), eller för att höja rollpersonens värde i snygg med en schysst solbränna, eller..." och så vidare. Följt av "nu har alla slut på sommarpoäng, vi skiftar för att få ett par najs höstpoäng som kan användas till att auto-lära sig något nytt för att skolorna börjat igen, eller för att pacificera valfri SLP med en höstdepression, eller...".

Det blir väldigt meta, men inte mer än att formulera en massa mål hela tiden.
Jag har tidigare uttryckt ambitionen att inte ha så mycket samberättande, och tror jag föredrar ett spel där man ligger närmre rollpersonerna. Däremot tänker jag mycket riktigt att det borde finnas en belöning när man byter årstid. Kanske är det då alla förbättringar sker, eller man får chansen att återhämta sig?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Olav said:
Kanske kan spelarna välja själva när det är dags att byta årstid. Kanske kan man bara levla genom att det blir vinter.

Om man då har xp för guld eller motsvarande blir det en risk-reward situation: hur mycket guld vågar man gå runt med innan man säger "fuck it, låt oss ta det lugnt och vänta in vintern". Som en save-spot.
XP för guld kör jag inte, men "levla på vintern" låter vettigare (eller, ja, just levels har jag inte, men samma princip). Vi kan tänka oss ett år som består av tre aktiva årstider (vår, sommar och höst), plus en viloårstid (vinter). Mellan vår och sommar och sommar och höst får man mindre höjningar, över vintern får man större.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Svarte faraonen said:
xyas said:
Roligast tycker jag vore att lägga skiften av årstiderna helt i spelarnas händer och göra det önskvärt från ett belöningsperspektiv. Varje gång det blir ny årstid får varje rollperson en begränsat antal årstidspoäng som kan spenderas för att ge fördelar, antingen specifika sådana för just den årstiden (roligare och får året att kännas olika) eller mer generiska (lättare). När ens poäng sedan är slut uppmannar det spelarna till att vilja byta årstid för att få nya poäng att spendera.

Typ "nu skiftar vi till sommar och alla får tre sommarpoäng som kan användas för att ge en massiv engångbonus på en interpersonel interaktion för att simulera den där sommarflörten (tell me more, tell me more), eller för att höja rollpersonens värde i snygg med en schysst solbränna, eller..." och så vidare. Följt av "nu har alla slut på sommarpoäng, vi skiftar för att få ett par najs höstpoäng som kan användas till att auto-lära sig något nytt för att skolorna börjat igen, eller för att pacificera valfri SLP med en höstdepression, eller...".

Det blir väldigt meta, men inte mer än att formulera en massa mål hela tiden.
Jag har tidigare uttryckt ambitionen att inte ha så mycket samberättande, och tror jag föredrar ett spel där man ligger närmre rollpersonerna. Däremot tänker jag mycket riktigt att det borde finnas en belöning när man byter årstid. Kanske är det då alla förbättringar sker, eller man får chansen att återhämta sig?
Hmmm. Jag tänkte nog inte så mycket samberättande när jag skrev förslaget, men så kan det nog uppfattas. En liknande variant skulle kunna vara att olika årstider ger bonusar på olika saker. På sommaren är det mindre riskfyllt att resa, på våren är det lättare att bedriva handel och så vidare.

Är bonusarna tillräckligt stora och diversa nog att tilltala olika karaktärskoncept borde det uppmuntra spelarna till att vilja skifta årstid. Eller det ska helt vara upp till spelledaren?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Ja, bonusar kan funka, och hade rent utav kunnat vara en intressant spelmekanik. Kanske kan det byggas in i världens metafysik på något vis? Det där med att ge fiender höstdepressioner och så (även om det väl var tongue in cheek) känns som crossing the line, något jag helst undviker även i detta spel.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,219
Location
Malmö
Svarte faraonen said:
Ja, bonusar kan funka, och hade rent utav kunnat vara en intressant spelmekanik. Kanske kan det byggas in i världens metafysik på något vis? Det där med att ge fiender höstdepressioner och så (även om det väl var tongue in cheek) känns som crossing the line, något jag helst undviker även i detta spel.
Dt var nog mest att jag kom inte på något bra höst-specifikt :gremtongue:
 
Top