Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag diskuterade i den senaste tråden att använda tillstånd av samma sort som förekommer i Monsterhearts. Efter att ha sovit på saken funderar jag dock på om exakt den lösningen är lämplig. Snarare känns det som om fasta negativa tillstånd av modellen som finns i Mouse Guard är vettig. I Mouseguard är tillstånden följande:
Angry
Hungry/thirsty
Injured
Sick
Tired
Detta är en tämligen nätt lista. Vi kan jämföra med Fria Ligans inofficiella Mutantvariant Version Noll, som har åtskilligt flera och två grader på varje:
Hungrig/Utsvulten
Törstig/Uttorkad
Trött/Utmattad
Frusen/Nedkyld
Berusad/Stupfull
Rostig/Fallfärdig
Belastad/Nedtyngd
Därtill kommer regler för skador, zonröta och blödning som inte faller under detta. Själv vill jag nog lägga mig någonstans däremellan. Tudelade tillstånd skulle å andra sidan kunna vara en helt OK regelmekanik. Jag testar en preliminär lista för egen del:
Försvagad/Utslagen
Sjuk/Döende
Skärrad/Förtvivlad
Sårad/Döende
Trött/Slutkörd
Utskämd/Vanärad
"Försvagad" får ta rollen av "Hungrig/törstig", liksom andra liknande tillstånd. Som synes leder också både "Sjuk" och "Sårad" till "Döende". Jag lägger också till den sociala faktorn genom "Utskämd/Vanärad" -- det var ju behovet av en social straffmekanism som gjorde att jag föreslog bruket av tillstånd till att börja med. Men fattas något? Är det för mycket?
Angry
Hungry/thirsty
Injured
Sick
Tired
Detta är en tämligen nätt lista. Vi kan jämföra med Fria Ligans inofficiella Mutantvariant Version Noll, som har åtskilligt flera och två grader på varje:
Hungrig/Utsvulten
Törstig/Uttorkad
Trött/Utmattad
Frusen/Nedkyld
Berusad/Stupfull
Rostig/Fallfärdig
Belastad/Nedtyngd
Därtill kommer regler för skador, zonröta och blödning som inte faller under detta. Själv vill jag nog lägga mig någonstans däremellan. Tudelade tillstånd skulle å andra sidan kunna vara en helt OK regelmekanik. Jag testar en preliminär lista för egen del:
Försvagad/Utslagen
Sjuk/Döende
Skärrad/Förtvivlad
Sårad/Döende
Trött/Slutkörd
Utskämd/Vanärad
"Försvagad" får ta rollen av "Hungrig/törstig", liksom andra liknande tillstånd. Som synes leder också både "Sjuk" och "Sårad" till "Döende". Jag lägger också till den sociala faktorn genom "Utskämd/Vanärad" -- det var ju behovet av en social straffmekanism som gjorde att jag föreslog bruket av tillstånd till att börja med. Men fattas något? Är det för mycket?