Nekromanti Faraonen skriver spel: Tillstånd

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag diskuterade i den senaste tråden att använda tillstånd av samma sort som förekommer i Monsterhearts. Efter att ha sovit på saken funderar jag dock på om exakt den lösningen är lämplig. Snarare känns det som om fasta negativa tillstånd av modellen som finns i Mouse Guard är vettig. I Mouseguard är tillstånden följande:
Angry
Hungry/thirsty
Injured
Sick
Tired

Detta är en tämligen nätt lista. Vi kan jämföra med Fria Ligans inofficiella Mutantvariant Version Noll, som har åtskilligt flera och två grader på varje:
Hungrig/Utsvulten
Törstig/Uttorkad
Trött/Utmattad
Frusen/Nedkyld
Berusad/Stupfull
Rostig/Fallfärdig
Belastad/Nedtyngd

Därtill kommer regler för skador, zonröta och blödning som inte faller under detta. Själv vill jag nog lägga mig någonstans däremellan. Tudelade tillstånd skulle å andra sidan kunna vara en helt OK regelmekanik. Jag testar en preliminär lista för egen del:
Försvagad/Utslagen
Sjuk/Döende
Skärrad/Förtvivlad
Sårad/Döende
Trött/Slutkörd
Utskämd/Vanärad

"Försvagad" får ta rollen av "Hungrig/törstig", liksom andra liknande tillstånd. Som synes leder också både "Sjuk" och "Sårad" till "Döende". Jag lägger också till den sociala faktorn genom "Utskämd/Vanärad" -- det var ju behovet av en social straffmekanism som gjorde att jag föreslog bruket av tillstånd till att börja med. Men fattas något? Är det för mycket?

Möller

Hubert Hortlax
Svarte faraonen said:
"Försvagad" får ta rollen av "Hungrig/törstig", liksom andra liknande tillstånd. Som synes leder också både "Sjuk" och "Sårad" till "Döende". Jag lägger också till den sociala faktorn genom "Utskämd/Vanärad" -- det var ju behovet av en social straffmekanism som gjorde att jag föreslog bruket av tillstånd till att börja med. Men fattas något? Är det för mycket?
Hm...

Hur har du tänkt dig att tillstånden spelar in? Regelmekaniskt alltså, stackar de - har de tidsbegränsningar? Döende är ju rätt temporärt känns det som.

Och hur blir man av med dem? I Mouse Guard har du ju de riktigt strikta reglerna om när du får bli av med conditions (med spelarturer och what-not) men i ett tradspel där lirandet flyter på mer funkar det inte.

Dessutom funderar jag på Utskämd/Vanärad. Mouse Guard har ju Angry som "socialt" tillstånd, det spelar bara in vid sociala konflikter men kan fås när både när man gör bort sig men kanske än mer när man blir frustrerad över vad tid t.ex. ett hantverksförsök tar. Hursomhelst, Angry är ju inte i betraktarens öga - medan Utskämd är det. Om man är Angry lugnar man ner sig, om man är Utskämd behöver man återställa sin heder. Men det känns svårt, dels så känns det för mig som det blir lite fjolligt att springa runt och bevisa sig för andra stup i kvarten, dels så är ju sociala situationer och heder flyktiga grejer - om man reser någon annanstans är man ju inte utskämd där.

Max Raven

T12-kultist
Hmm, med tanke på det där med vrede - utskämd snor jag nog! *yoink* :gremwink:

Mer on-topic har jag frälsts till att ha med tillstånd på rollformuläret - gör dem tydligare och bör dra in dem i spel mer.

Tudelade tillstånd kan fungera. I mitt eget fall blir det nog lite för mycket grejer att hålla reda på.

I övrigt... Tror du fått med de viktigaste? Om det är något mer så borde det komma fram i spel. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Murkla said:
Hur har du tänkt dig att tillstånden spelar in? Regelmekaniskt alltså, stackar de - har de tidsbegränsningar? Döende är ju rätt temporärt känns det som.

Och hur blir man av med dem? I Mouse Guard har du ju de riktigt strikta reglerna om när du får bli av med conditions (med spelarturer och what-not) men i ett tradspel där lirandet flyter på mer funkar det inte.
Monsterhearts har mer eller mindre bara regeln att tillstånd plockas bort när man utför någon handling som borde plocka bort dem. Så Sjuk/Sårad/Döende kräver läkarvård, Försvagad kräver mat, Trött vila, etc.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
Monsterhearts har mer eller mindre bara regeln att tillstånd plockas bort när man utför någon handling som borde plocka bort dem. Så Sjuk/Sårad/Döende kräver läkarvård, Försvagad kräver mat, Trött vila, etc.
Det gillade jag, det kräver aktiva handlingar från spelare vilket jag tror är bra för handling och dramatik.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
Det gillade jag, det kräver aktiva handlingar från spelare vilket jag tror är bra för handling och dramatik.
Ja, det går inte att vänta ut saker. Det krävs att man hittar ett sätt att lösa situationen, annars blir det bara värre.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vid närmare eftertanke tror jag dock att jag håller mig till icke-graderade tillstånd. Skada sköts separat, men kan också ge upphov till två av tillstånden nedan -- vassa vapen gör dig blödande och trubbiga vapen gör dig omtöcknad. Jag bakar nog också ihop "Försvagad" och "Trött", och låter återhämtningen kräva både mat, dryck och vila -- det känns som om en person som svultit ändå behöver vila upp sig, och när man förtagit sig genom hårt arbete är det klart att man vill ha något i magen. Tillstånden blir alltså:
Blödande
Försvagad
Förtvivlad
Omtöcknad
Sjuk
Vansinnig
Vanärad
(Utslagen)
(Döende)

De två sistnämnda är särskilda fall.

Jag tänker mig också att saker kan bli värre. Typ så här: När du pressar dig bortom vad du borde, slå 2T6 + (antal tillstånd). Om du slå 9 eller lägre klarar du dig utan ytterligare konsekvenser. På 10-12 lyckas du pressa dig den här gången, men tar ytterligare ett tillstånd som passar situationen. På 13+ har du gått för långt -- du blir omedelbart Utslagen.

För elakt?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad gör då tillstånden? Jag tänker mig att de flesta funkar enligt samma regler: de ger dig själv -1 i slag där de arbetar mot dig, de ger andra +1 på slag där de utnyttjar ditt tillstånd för att komma åt dig. Vissa kan dock ha särskilda regler.
Blödande: varje gång du slår 10 eller högre på ett slag för att pressa dig tar du också +1 skada.
Omtöcknad: när du först drabbas av detta tillstånd måste du bita ihop för att kunna göra annat än att ragla runt (som s-harm i AW, alltså).
Utslagen: du kan inte göra något.
Döende: om du inte får hjälp snart -- fiktionen avgör -- kommer du att dö.