Nekromanti Faraonen skriver spel: Vansinne

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Att huvudpersonerna i ett spel stundtals drivs till vansinne och andra former av extremt beteende är vanligt. I Exalted finns limit breaks, i Monsterhearts har rollpersonen ett darkest self och i The One Ring har varje kall en shadow weakness. Alla dessa fungerar på samma vis: fasta sätt på vilka rollpersonen låter sina sämsta sidor komma fram under extrem stress. Jag gillar systemet, och låter därför varje rollperson ha en skuggsida -- ett obehagligt beteende som kommer fram som konsekvens av svåra situationer. Exakt vilka situationer det rör sig om är ännu inte klart, men sannolikt är att det kommer att röra sig om misslyckade tärningsslag av ett eller annat slag. De skuggsidor jag hittills har tänkt mig är följande:

Blodtörst

Du kräver våld och andras smärta. Minsta provokation bemöts med våld, och vid faktiska hot går du in för att döda. Vänskap kan svikas och löften kan brytas, men våld löser problem en gång för alla. Du kan fortfarande planera och överlägga, men tål inte trots eller tal om fredliga lösningar.

Fanatism

Övertygelsen är din tillflykt. Om alla bara hade haft din renhet i tron hade ni aldrig behövt hamna i problem, och det är du som måste genomdriva rättning i ledet. Varje tecken på illojalitet eller vantro måste bestraffas, och i brist på andra rättfärdiga måste du axla ansvaret.

Förbittring

Ingen uppskattar dig som de borde! Låt dem skratta åt dig bakom din rygg, men snart ska du visa dem. Varje oförrätt du känner att du blivit utsatt för växer till orimliga proportioner, och du uppfylls av en lust att hämnas och visa alla vad du egentligen går för.

Hedonism

Varför ödsla tid på sådant du ändå inte kan påverka? Världen är grym och meningslös ändå, det bästa man kan göra är att frossa i mat, dricka sig redlös och slockna i armarna på kvällens erövring. Du försöker glömma världen utanför och hänge dig helt och hållet åt njutningen.

Martyrium

Endast i lidandet och döden finner vi mening. Ditt liv väger lätt som en fjäder, och du står i fullt begrepp att dö i kampen för vad som är rätt. Du söker medvetet upp lidande och livsfara – kanske kan du i döden åstadkomma det du inte lyckats med i livet.

Självbevarelse

Åt helvete med alla andra! Din säkerhet går först, och allt som kan tänkas bättra på den är bra för dig. Du är beredd att förråda och sälja ut dina vänner så snart du kan, bara det ger dig större möjligheter att undkomma fara och smärta.

Övermod

De andra förstår inte. Du är den som är bäst lämpad att lösa dina egna problem, och du måste ta dig an dem själv. Andras råd och hjälp är i vägen när du försöker ta dig an alla problem på egen hand. Din arrogans gör dig misstänksam mot andra, så du håller gärna dina planer hemliga.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men vad sker då när man inte vill drabbas av sin skuggsida? Det går att hålla den ifrån sig, men till priset av ett men. Men är permanenta (eller åtminstone väldigt svåra att bli av med) förändringar. Exempel på men kan vara:

Besatthet

Du blir allt mer fascinerad av något som kopplas till situationen där du drabbades av detta men. Det skrämmer dig, men lockar dig också. Du bör bita ihop för att undvika att agera baserat på din besatthet.

Försupen

Du har ett ständigt behov av att dricka. Att frivilligt avstå kräver att du biter ihop, och om du påtvingas nykterhet en längre tid kommer din skuggsida att aktiveras. Att slippa undan din skuggsida kräver nu, utöver de vanliga kraven*, att du har tillgång till något att dricka.

Misstänksam

Folk går inte att lita på. Du blir extremt mån om din personliga säkerhet, till den milda grad att det blir förolämpande för andra -- vägrar dricka ur kärl du själv inte kontrollerat, bär kniv när det inte passar, nekar gästfrihet för att undvika lönnmördare.

Skärrad

Du upplever intensivt obehag så snart du stöter på något som associeras med situationen där du tog detta men -- en viss företeelse som obevekligen fyller dig med ångest och panik. Slå för att bita ihop för att kontrollera dig.

Vidskeplig

Du behöver amuletter och välsignelser för att känna dig trygg, och söker ivrigt upp varenda häxa och mystiker som kan skydda dig från fiender eller spå din framtid. Vardagen fylls med små ritualer, och varje underligt fenomen är ett järtecken.

*Vilka inte har beskrivits än.

Tomatalven

Hero
En regel som kan passa till Försupen kan vara denna. Mellan varje äventyr super man bort 1T100 % av alla sina pengar om man inte klarar ett typ "bita ihop"-slag. Fast jag vet ju inte om ditt spel är ett äventyrarspel.

Troberg

Sinister eater
Jag gillar ditt tänk. Jag har sett många försök att regelreglera vansinne, och inget jag sett tidigare har känts bra (vilket är anledningen till att jag oftast bara sagt åt spelarna "Spelar ni galna/skrämda tillräckligt bra så plockar jag inte fram reglerna", vilket har funkat rätt så bra).

Den här modellen känns dock spelbar och lagom otäck. Vansinnet blir en lurande best som väntar på att få komma fram, och varje best är unik. Jag gillar den faktiskt extremt mycket, så mycket att jag kanske till och med kommer att stjäla inspiration och göra något liknande i Generica.

Enda egentliga kommentaren är att det skulle vara trevligt med en längre lista. Några spontana förslag:

* Passivitet. Du stänger omvärlden ute, sätter dig i ett hörn och håller för öronen.

* Scapegoating. Inget är ditt fel, skyll på någon annan. Ju mer desto bättre.

* Flykt. Du flyr det som är farligt/obehagligt, no matter what.

* The final stand. Det är ändå kört, men jag tänker gå ut med en bang. CHARGE!

Visst, vissa överlappar delvis med de i din lista, men det spelar inte så stor roll, det ger bara lite mer smakvariation.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kul att den stimulerar! Självfallet är detta inte slutpunkten på vilka skuggsidor och men som rollpersonerna kan ha. Jag tror dock att en viktig grej med skuggsidorna är att de ska mana till handling, ju värre desto bättre (jag tvekade därför på "Hedonism", den kan vara för passiv). "Scapegoating" och "Final stand" passar därför utmärkt, medan de andra två kanske är lite passiva ("Självbevarelse" är redan en elakare "Flykt", där man inte bara undflyr faran utan också försöker sälja ut sina vänner för att bli ännu säkrare).