Nekromanti Farliga überorcher!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hallå! Det är lustigt, men nästan allt jag skriver i det här forumet är regelfrågor, men jag är ju tokn00b på D&D så ni får ursäkta mig.

Nu är det så här att jag skulle vilja ha en farlig orchskurk i min lilla enspelarkampanj till D&D, och min tjej har precis blivit lvl 4 ranger. Då är ju inte en orch någon formidabel motståndare direkt så jag undrar hur man kan göra nämnde orch lite farligare.

Kan han levla också eller skall man bara höja HP, Attackbonus och AC? Och om han kan levla, hur gör man det?

Finns det färdiga orch-npc:er så att man slipper sitta och göra en ny PC från grunden för att använda som npc?

/Vulf

Archer

Swashbuckler
Tja, det beror på hur fast du är i att använda reglerna. Om det behövs en bättre orch "on the spot" så att säga, kan du bara ge den lite mer HP, AC och eventuellt Attack bonus. Problemet är att detta kräver att du är rätt duktig på att bedömmma hur svårt motstånd denna orch kommer att bli.

Det andra sättet är att "levla" orchen i någon class (warrior vanligast). Detta görs på samma sätt som med en spelares rollperson, fast med eventuellt en NPC class (beskrivs i Dungeon Masters Guide).

Vill du ha ett smidigt sätt att levla monster, npcs, och pcs, föreslår jag att du införskaffar dig E-Tools eller PCGen, två program du kan köpa/ladda ned här ifrån; http://www.codemonkeypublishing.com/

E-tools kostar pengar och finns troligen i någon svensk nätbutik, PCGen är gratis och java baserad.

Själv använder jag E-Tools, Alternativt mitt ständigt expanderande häfte med färdiga NPCs, monster och varelser.

Jag ger dig några orcher från mitt häfte nedan (de är till kampanjvärlden Midnight, bry dig inte om språken, Wilderness Lore = Survival);

ORC RECRUIT
Medium Humanoid (Goblinoid)
Class: Warrior 1
Hit Dice: 1d8+3 (7 hp)
Initiative: +1
Speed: 20 ft (4 squares)
Armor Class: 16 (+1 Dex, +4 scale mail, +1 small wooden shield), touch 11, flat-footed 15.
Base Attack/Grapple: +1/+5
Attack: +5 melee Vardatch (1d12+4) or +2 ranged Javelin (1d6+4).
Full Attack: +5 melee Vardatch (1d12+4) or +2 ranged Javelin (1d6+4).
Space/Reach: 5 ft/5 ft
Special Attacks: -
Special Qualities: Orc traits.
Saves: Fort +5, Ref +1, Will +0
Abilities: Str 18, Dex 12, Con 16, Int 8, Wis 10, Cha 8.
Skills: Climb -1, Intimidate +1, Jump -1, Wilderness Lore +2.
Languages: Black Tongue, Old Dwarven Pidgin, High Elven Pidgin, Orcish.
Feats: Power Attack.
Challenge Rating: 1
Possessions: Scale mail, small wooden shield, vardatch, dagger, javelins (2), 2 man-days of rations.
Alignment: Chaotic evil.

ORC TROOPER
Class: Fighter 2
Hit Dice: 2d10+6 (17 hp)
Speed: 20 ft (4 squares)
Armor Class: 17 (+1 Dex, +4 scale mail, +2 large steel shield), touch 11, flat-footed 16.
Base Attack/Grapple: +2/+6
Attack: +7 melee Vardatch (1d12+4) or +3 ranged Javelin (1d6+4).
Full Attack: +7 melee Vardatch (1d12+4) or +3 ranged Javelin (1d6+4).
Special Qualities: Orc traits.
Saves: Fort +6, Ref +1, Will +0
Abilities: Str 18, Dex 12, Con 16, Int 8, Wis 10, Cha 8.
Skills: Climb -2, Intimidate +2, Jump -2, Wilderness Lore +2.
Languages: Black Tongue, Old Dwarven Pidgin, High Elven Pidgin, Orcish.
Feats: Power Attack, Cleave, Weapon Focus (vardatch).
Challenge Rating: 2
Possessions: Scale mail, large steel shield, vardatch, dagger, javelins (4), 2 man-days of rations.
Alignment: Neutral evil.

ORC SCOUT
Class: Rouge 1 / Warrior 2
Hit Dice: 1d6+2d8 (12 hp)
Initiative: +2
Speed: 30 ft (6 squares)
Armor Class: 15 (+1 Dex, +2 leather armor, +1 small wooden shield), touch 12, flat-footed 13.
Base Attack/Grapple: +2/+4
Attack: +4 melee Hand axe (1d6+2) or +5 ranged Light crossbow (1d8).
Full Attack: +4 melee Hand axe (1d6+2) or +5 ranged Light crossbow (1d8).
Special Attacks: Sneak Attack +1d6
Special Qualities: Orc traits, Trapfinding.
Saves: Fort +3, Ref +4, Will +2
Abilities: Str 14, Dex 14, Con 10, Int 10, Wis 14, Cha 8.
Skills: Climb +6, Handle Animal +2, Hide +6, Intimidate +7, Jump +2, Knowledge (Northern Marches) -1, Listen +6, Move Silently +6, Search +4, Sleight of Hand +4, Spot +6, Use Rope +4, Wilderness Lore +6.
Languages: Black Tongue, Old Dwarven Pidgin, High Elven Pidgin, Trader´s Tongue, Orcish.
Feats: Dodge, Track.
Challenge Rating: 2
Possessions: Leather armor, small shield, light crossbow, Hand axes (2), 3 man-days of rations.

ORC ELITE
Class: Fighter 2 / Barbarian 1
Hit Dice: 2d10+1d12+9 (24 hp)
Speed: 30 ft (6 squares)
Armor Class: 18 (+1 Dex, +5 breastplate, +2 large steel shield), touch 11, flat-footed 16.
Base Attack/Grapple: +3/+7
Attack: +8 melee Vardatch (1d12+4) or +4 ranged javelin (1d6+4).
Full Attack: +8(*+10) melee Vardatch (1d12+4) or +4 ranged javelin (1d6+4).
Special Qualities: Orc traits, fast movement, rage 1/day* (+4 Str, +4 Con, +6 hp, +2 morale bonus to Will saves, -2 AC, lasts 8 rounds, after; -2 str, -2 dex, cant run or charge).
Saves: Fort +8, Ref +1, Will +0
Abilities: Str 18 (*22), Dex 12, Con 16 (*20), Int 8, Wis 10, Cha 8.
Skills: Climb +6, Handle Animal +2, Hide +6, Intimidate +7, Jump +2, Knowledge (Northern Marches) -1, Listen +6, Move Silently +6, Search +4, Sleight of Hand +4, Spot +6, Use Rope +4, Wilderness Lore +6.
Languages: Black Tongue, Old Dwarven Pidgin, High Elven Pidgin, Trader´s Tongue, Orcish.
Feats: Dodge, Track.
Challenge Rating: 3
Possessions: Breastplate, small shield, light crossbow, Hand axes (2), 3 man-days of rations.

Alla skills är modifierade enligt rustning, där det gäller.

Vitulv

Tackar!

Tack så hemskt mycket, de här kommer jag definitivt att använda mig av. Vilken bra idé att ha ett bibliotek över NPC:er! Jag har önskat mig en skrivare i julklapp så om tomten gör som jag vill så ska jag sätta igång med det så fort som möjligt.

E-Tools ska jag definitivt införskaffa. Men det finns väl inte till 3.5 än?

/Vulf

Archer

Swashbuckler
Re: E-Tools och 3.5

Det kommer att komma ett dataset till 3.5 för E-Tools, fast det får man köpa till, utöver programmet. Det finns dock inte tillgängligt än. Tydligen så hade det smugit sig in lite fel, och dessa var nu tvungna och korrigeras. Förvänta dig att 3.5 datasets finns tillgängliga någon gång efter nyår.

Vitulv

Både och? [ANT]

I see, så jag kommer behöva köpa både E-Tools och en 3.5-expansion? Typ?

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kan han levla också eller skall man bara höja HP, Attackbonus och AC? Och om han kan levla, hur gör man det?
Ja, man ger honom grader i lämpliga klasser. Barbar, rackare och medicinman är justa klasser att använda på en orch. Är spelaren mer erfaren kan man ju överraska med något riktigt ovanligt (när det gäller orcher), men så var ju tydligen inte fallet här.

Och som Archer påpekat går ju framställningen mycket snabbare med ett bra program, typ E-Tools eller PCGen.

(Hmmm, jag kanske behöver fixa något bra program till Dunder&Drakar också...)

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Notera bara att i likhet med andra 1HD-humanoider så byts den inbyggda HD:n ut mot andra HD om man har intressanta klasser. "Standardorchen" som beskrivs i MM är en första gradens Warrior (vilket gäller för de flesta andra humanoider). Så om du vill ha en 3:e gradens barbar-orch så kommer denna att ha 3d12 i HD, inte 1d8+3d12. Detta gäller även för de inbyggda savesen, attackbonusen, skill pointsen, och liknande.