Nekromanti Fartyg?

The_shadow

Warrior
någon som vet på ett ungefär hur många fot det största faliska handels/expeditions skeppet i Mundana är. hur många däck har det, beväpning, antal mans besättning osv. kort sagt så vill jag veta hur stort det största skeppet Cirefalierna har är.

(skall använda det i en framtida kampanj som jag håller på att samla mtrl till)./images/icons/dragon.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Uj....

Svårt, kan man minst sagt säga. Eftersom jag inte vet ett smack om fartyg så kan vi väl bara hoppas på att 'Sjöfarare' kommer snart.

Nkari

Veteran
Från Tiraker märkrets döttrar..

"Umbura: den ca 110 fot långa umburan är en krigar galiär, vars mast är riggad med ett råsegel (4kantigt). seglet används aldrig i strid. Umburan är utrustad med ett relativt stort antal roddbänkar, vanligtvis mellan 18 och 36 på vardera sida om galären. Varje bänk har två åror och det totala antalet åror en umbura för är således mellan 72 och 144. längst fram i förstäven finns en kombinerad ramm och änterbrygga."

Räkna med att det finns åtminstånde hälften av antalet åror i krigare på båten också, antagligen fler..

"Bridad: Bridaden är ett stort (ca 80 fot långt) handelsfartyg, riggat med två master samt en liten gaffelriggad mesanmast som är avsedd att styra med. både fock masten och stormasten har latin segel (3kantigt). Det förekommer även att fartyget för ett latinmärssegel ovanför storseglet. "

Skulle tippa på att besättningen på en sådan båt borde ligga runt 20 kanske lite mer..

Sabelkatten

Swordsman
"Umbura: den ca 110 fot långa umburan är en krigar galiär, vars mast är riggad med ett råsegel (4kantigt). seglet används aldrig i strid. Umburan är utrustad med ett relativt stort antal roddbänkar, vanligtvis mellan 18 och 36 på vardera sida om galären. Varje bänk har två åror och det totala antalet åror en umbura för är således mellan 72 och 144. längst fram i förstäven finns en kombinerad ramm och änterbrygga."

Räkna med att det finns åtminstånde hälften av antalet åror i krigare på båten också, antagligen fler...

Knappast. 5-10% av antalet roddare, om ens det. Rommarna hade IIRC omkring 20 soldater på sina stora galärer (plus 2-300 roddare, vilka var soldater de också).

/Henrik

Flash Back

Warrior
Om meningslösa svar [OT]

Vill bara påpeka att jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att behöva sitta och ladda inlägg bara för att få reda på att de inte innehåller något vettigt.

Det här gäller inte bara ovanstående inlägg, utan jag har stött på det många gånger.

En uppmaning till alla: Har ni inget svar, eller ingenting att tillägga etc, så svara helt enkelt inte på inlägget!

Sabelkatten

Swordsman
Jag tror du kan höfta det ganska ordentligt. Jag skulle tro att allt mellan 50 och 100 meter över allt kan vara rimligt. 4-6 däck plus ett eller två till i överbyggnaden. Beväpning antagligen ett par ballistor och kanske en katapult plus en stor besättning (100+ man).

/Henrik