Nekromanti Fartygsresor

Varg

Veteran
I prislistan i Eon II står det att en fartygsresa kostar 1 silver sjömilen.
Ett sällskap bestående av Baron Ulvsköldh med riddare och sällskap skulle igår till Calnia, de var sammanlagt 27 s. De skulle åka med ett fatyg från Ybersiel (tror det heter så).
Jag räknade med ca 225 sjömil (inte en aning, men jag trodde något sådant). Detta blir lite drygt 6000 silver enkel för sällskapet. Är detta rimligt?

/Varg

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Javisst, tänk på att 27 pers tar upp väldigt mycket plats och föda. Det är ju bara 225 per person, och när man tänker på det så så blir det mycket mer rimligt.

Men en mängdrabatt kan ju kanske vara på sin plats... :gremcrazy:

Varg

Veteran
BARA 225...

Det är väl mer än en bonde kanske ser under sin livstid! :gremblush:)

/Christian

I reda pengar, ja. I varo så är det vad han tjänar på ett år.

Räkna ut herrens förläning, han lär ha råd. En adelsman jag gjorde förläning åt tjänade 100 000 silver per år bara på tullar.... (förläningen låg mellan Calnia och.. visst är det narekh-renk-ghor?)

Hanoi

Veteran
hur vet du/räknar du ut, hur mycket han tjänar på tullar och annat. står sånt i 'Riddaren'? eller hittar du bara på vad han tjänar på sin förläning?

Rätt!

Utförliga regler för förläningar finns i Riddaren. Först ett förläningskapitel som blir uppföljt av ett borgkapitel. Så Riddaren är inte bara för riddare, utan även för (andra) adelsmän. Men 100 000 på bara tullar låter VÄLDIGT mycket, kan du förklara lite utförligare, typ om storleken på din förläning?

Mvh Victor Palm...

...Som är mycket fattig nu, inga 100 000 här inte.