Nekromanti Fasan gror i vår jord....

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
I fuktiga källare, under bakelithus krönta av förvildade trädgårdar, begås obeskrivliga handlingar.

Kring stubbiga, döda och otillgängliga kalhyggen i norr jagar varelser hämtade från våra mörkaste mardrömmar.

I havets svarta djup, kring karga öar och kobbar, väntar förhistoriska ondska på sin frigörelse.

Bakom fördragna och gulnade gardiner i avbefolkade fiskelägen förbereds uråldriga ritualer.

I bistert höstregn, längs öde och sedan länge glömda grusvägar, vandrar förvridna och sinnesstörda mördare av människor.

Fasan gror i vår jord.........

Vågar du träda där?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Vågar du träda där?"

Nä, hu!

"Fasan gror i vår jord"

Det där är en bra fras. Skall du använda det till ett eget rollspel, ett äventyr eller något annat? Ett tips:
"Fasor gror i vår jord" låter nästan ännu bättre. Smaka på det och klura lite.

Annars låter väl beskrivningen bra. Problemet tycker jag blir att hitta ett sammanhang bakom alla faror. Mördare, monster, undervattensvidunder... Hur hänger allt samman?

Där börjar det riktigt läskiga.

Nyfiken på vad du tänker...

/Riz
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Appropå lingonsaft

Schysst sida, förutom att ni(/du) stavat "Berättelser" fel i bilden som finns i menyn och att ni har sidan på Hypermart (hatar den upploppande reklamen som ploppar upp även om man minimerat fönstret!)..

~Nu kanske inte inlägget handlade om precis [color:blue]Mr White</font color=blue>s hemsida men [color:448800]Han</font color=448800> ville kommentera den ändå
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Teaser #2

Adverse Obscurum är ett skräckrollspel på svenska. Spelarna är medlemmar i en flera hundra år gammal organisation som svurit att försvara människan från ondskan som gror i vår jord. Genom list och handling måste de fördriva och dölja det som hotar att rasera vår tro, vårt hopp och inte minst vårt förstånd.
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Re: Teaser #2

Låter misstänkt likt SAVE (Från gamla Chock/Chill)... Är det inte f.ö. otäckare om rollpersonerna inte har någon organisation i ryggen, utan står helt ensamma mot fasorna (och knappt tros av omvärlden om de försöker berätta om dem)?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Teaser #2

Jag tänker på Chock, Men In Black och det där tecknade hundprogrammet som går på trean på morgonen.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Teaser #2

Huruvida rollpersoner i skräckrollspel skall var del av en organisation eller inte är ett ganska klassikt skräckrollspelsproblem. Det finns nackdelar och fördelar med båda systemen (organiserade kontra oorganiserade). Låt mig först bena upp dessa nackdelar/fördelar.

Att ha en organisation i ryggen ger trygghet och trygghet är generellt inget att eftersträva i skräckrollspel.

Var i består då tryggheten?

Ekonomi: Behöver gruppen två tunnor syra a’ 20.000? No problem, organisation betalar. Behöver man fort ta sig till London och för eftersökningar i ett folkbokföringsregister? Det är lugnt, beställ en flygbiljett, organisationen betalar. Blev en rollperson allvarligt skadad? Innget att oroa sig för, självklart betalar organisation kostnaderna för vistelse på ett framgångsrikt privatsjukhus.

Personal: Dog en rollperson? Ring organisationen så har du en fullvärdig ersättare på plats inom ett par dagar. Självklart har han perfekt anpassad utrustning, färdigheter och kunskaper för att klara av det aktuella äventyret.

Makt: Problem med polisen? Ring organisationen så drar dom i lite trådar och vips så har du blivit befriad från alla misstankar. Behöver du få med dig ett vapen på flyget? Ring organisationen så fixar dom ett intyg.

Arkiv: Gruppen undersöker ett varulvsfall. En sådan anrik organisation som våran måste väll ha stött på dessa bestar tidigare? Visst, åk till centralarkivet och läs på. Vipps, så var alla i gruppen helt på det klara vad det var dom hade att tampades med.


Vi skall nu inte glömma att det finns fördelar med att låta rollpersonerna vara medlemmar av en organisation.

Ett klassiskt problem (CoC någon?) är att rollpersonerna blir en skräckens fyrvägskorsning; Det är märkligt hur många släktingar det är som äger hemsökta hus. Hur många vänner de har som äger uråldriga artefakter. Att alla längre resor rollpersonerna tar alltid drabbas av elaka kulter och monster som måste dödas. Och alla dessa märkliga tidningsklipp som så lämpligt återfinns i tidningarna och bakom vilka det alltid ruvar skräck och mysterier. Här har organisationen en fördel i och med att ett nätverk har större möjligheter att hitta och snabbundersöka ”oegentligheter”. Rollpersonerna har en ”uppdragsgivare” vilket gör att ovan nämnda fenomen undviks.

Vidare kan en organisation fungera som drivkraft. Varför skall professorn med 15 kvar i Sanity besöka en plats där han vet att han kommer att utsättas för hemskheter? Varför skall skogsvaktaren som var med i det första äventyret välja att åka ut på ett andra när han vet hur rädd han blev sist? För att han är en medlem. En i laget av ett större nätverk av personer som litar på honom, förväntar sig att han skall göra sin del. Organisationen fungerar alltså också som en drivkraft.

Aj, aj, aj. Gruppens privatdeckare dog mitt i äventyret! Vad göra? Kalle kan ju inte sitta och titta på hela kvällen bara för att hans rollperson dog. Lämpligt nog råkade professorns kusin titta förbi och visst, han hade inga problem med att släppa allt annat han höll på med för tillfället och istället glatt slänga sig in i en kamp mot kosmisk skräck. Här kan organisation bidra med motiverade och insatta medlemmar, så att nya rollpersoner slipper att bli krystade.


Nu när vi känner till några av fördelarna och nackdelarna så är det inte så svårt att göra vissa ingrep i en tänkt organisation för att bli av med nackdelarna. Så här har jag löst det i AO.

1) Gör organisationen begränsad i mantal. I mitt fall består organisationen av tradition aldrig av mer än 12 personer.

2) Ta bort gruppens maktfaktor. AO består av akademiker som i dagens samhälle inte besitter mer makt än någon annan ”normal” yrkesgrupp. Ej heller har det några direkta ekonomiska tillgångar.

3) Bränn arkiven!! AO grundades 1661 men splittrades/upplöstes under andra världskriget. Arkivet togs då hand om av en professor i Lund. Oturligt nog brann hans hus, och därmed de 300-åriga arkiven, upp i en eldsvåda i början av femtiotalet. AO har börjat organisera sig igen först i mitten av 90-talet så några arkiv att tala om finns det inte.

I AO har ja på detta sätt lyckats behålla fördelarna som kommer med en organisation men samtidigt gjort den svag och liten för att undkomma nackdelarna.

De av er som har DG-kunskaper kan se att konstruktörerna där har löst problemet på ett liknande sätt.

Jag har lite fler tankar i ämnet men jag skall ha SO-lektion med ungarna så det för vänta till senare.

PS (

Ghoulz: Nej, detta är inte Phobia.

Rising: Ett rollspel, arbetsnamnet är Adverse Obscurum (osäker på böjningen). Är inte säker på att ”Fasorna….” är bättre. Skall dock begrunda din synpunkt. Javisst, det är där det intressanta börjar. Går och funderar på det och har vissa riktlinjer som börjar arta sig till en murken och mustig mytologi. Mer senare.

Eksem: Sköna referensramar du har.

) DS
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Teaser #2

Det låter ju väldans genomtänkt det här! Ska bli spännande att se vad det rör sig om.

Vad det gäller mina referensramar är de oväntat hårt kopplade till frukostflingor.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Huga !!

man kan ju skita på sig för mindre........../images/icons/devil.gif
 
Top