Snyggt. Jag älskar sådana där handlingar i brädspel; när sättet man utför högriskdrag på också kan framstå som rätt konstiga och skruvade vid spelbordet.
Jag förlorade en gång ett parti Magic när min motståndare endast hade tre livspoäng, en tom hand och en Cuombajj Witches ute. Jag blev väldigt förvånad när han i slutet på min runda tappar sin häxa för att med hennes förmåga utdela en skada på både mig och honom själv. Liksom; han tål nu bara två livspoäng och jag tål fyra, vad skulle han vinna på det där? Jag har en Serra Angel ute, han borde lika gärna kunna ge upp partiet.
Men sedan blir det hans drag, och han tappar upp sina häxor och drar ett kort. Sedan tappar han häxorna igen och drar ner mig på tre liv medan han själv hänger löst på enbart ett enda livspoäng. Och sedan tappar han en mountain och zappar mig med den lightning bolt han just dragit.
Det tog mig ett tag att fatta hur kyligt han hade spelat. Han förstod redan i slutet på mitt drag att det bara fanns en enda chans för honom att kunna vinna partiet, och det krävde både att han drog precis rätt kort nästa runda, samt att han använde sina häxor redan i slutet av min runda - innan han dragit kortet han behövde.
---
I de flesta riskhanteringsspel så är det uppenbart hur man skall gå till väga för att utföra högriskdrag: I Kasta Gris fortsätter man exempelvis att slå gristärningarna. Det är tydligt vad spelaren egentligen gör speltekniskt.
Men så finns också de där spelen där det kan vara rätt ointuitivt och otydligt vilka högriskalternativ man kan använda sig av. Det är lite extra tillfredsställande när man hittar möjligheterna och belönas av det i sådana spel.
Svåra att göra, dock. Jag är personligen usel på det i mitt spelmakande, för jag vill alltid att riskhanteringsmöjligheten skall finnas tillgängligt - och väver därför in det väldigt tydligt i grundmekaniken i mina spel.
---
Vore kul om fler kunde ge förslag på sådana här segrar, för jag skulle gärna vilja lära mig mer om vilka typer av mekanismer som vanligtvis ligger bakom den här typen av spelmöjligheter.