Nekromanti Fasettögats Hemlighet

Möller

Hubert Hortlax
För, öh, ganska länge sedan så speltestade jag Fasettögats Hemlighet. Spelet publicerades senare i Fenix nr 5 2010. Jag hade riktigt roligt under speltestet, trots att vi aldrig tog oss tid att spela klart det. Nu vill jag spela igen, med delvis annat folk.

Vi upplevde då vi speltestade att det fanns en viss obalans. Egenskapen List användes i fler och/eller viktigare typer av scener, Det gjorde att de som, i god tro, hade maxat Röst eller Kraft blev ganska dåliga. Oftast inget problem, men i Fasettögats Hemlighet innebar det att vissa spelare fick något av en sidoroll och hade mindre roligt.

Det har förändrats saker sedan speltestet, men jag kan inte riktigt säga om balansen fixats. Vi spelade ju inte heller till slutstriden, där det bara är Kraft som gäller. Så det är fullt möjligt att spelet var balanserat från första början. Någon som har spelat spelet, och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Dessutom undrar jag om det går att få tag på Fasettögats Hemlighet i ett digitalt format. Fenix i all ära, men att ha en tidskrift vid spelbordet på det sättet är lite klumpigt.

Nässe

Myrmidon
Hej!

Kul att ni spelar scenariot! Skicka mig ett pm så kan jag skicka texten i word-fromat.

mvh

Nils

Möller

Hubert Hortlax
Brynolf said:
Vad mer exakt är detta falsettöga, för oss som inte läser Fenix? (Eller det kanske bara är jag...)
Vad menar du?

Fasettögats hemlighet är ett samberättarspel. Varje spelare har två rollpersoner, en rebell och en agent, som kämpar mot varandra i ett pseudo-50-tal. Man spelar i rund, först sätter varje spelare en scen för sin rebell. När alla gjort det är sätter vare spelare en scen för sin agent, och så håller man på tills antingen agent- eller rebellsidan vinner.

Själva fasettögat är en gammal artefakt som rebellerna måste hitta och väcka. Den har nämligen kontakt med de gamla gudarna, som kan fördriva den onda utomdimensionella kackerlacksarten som förslavat mänskligheten.

Nässe

Myrmidon
Ett spelledarlöst scenario med tillhörande regler, (del 2- del 1 heter Himlastorm och har en struktur mer lik Solar System) som handlar om rebeller som slåss mot insektsaliens som i hemlighet bevakar och styr världen.

Det ska ta en till ett par spelkvällar.

/ Nils