Nekromanti Fasettögats Hemlighet

Möller

Hubert Hortlax
Tidigare idag spelade jag, Lu-Kaazh, Axelhere och icke-forumiten Stefan det i Fenix publicerade* Fasettögats Hemlighet.

Vi drog igenom världen, skapade platser och skapade våra rebeller och agenter. Därefter började vi sätta scener.

Det flöt på bra. Vi återkom ofta till det ruinerade tempelslottet på berget där det numera arrangeras olagliga discon. Min boxar-mekaniker jagade en av agenternas medhjälpare genom staden på sin motorcykel.

Men vissa saker uppfattade jag som lite tråkiga. Det gick verkligen skitdåligt för agenterna. Ingen av deras scener lyckades, medan rebellerna gled fram på grädhylla.

Belägenhet, hur kända rebellerna är för agenterna, kändes alldeles för oviktigt. Det är långt att få en rebell fångad, så utdelningen av att lägga tid på det är liten. Agenterna har viktigare saker att göra.

*Egentligen spelade vi en något uppdaterad version än den i Fenix.

Nässe

Myrmidon
Hej!

Kul att du spelar scenariot!

När vi testkörde det så siktade agenterna in sig på att höja en rebells belägenhet så fort som möjligt direkt, första rundan och kunde på så sätt plocka en rebell ur spel, vilket på det stora hela spelade väldigt stor roll för balansen. I de första versionerna var Agenterna mäktigare i början, men då plockades ofta någon rebell redan första rundan och så var det rätt kört.

Spelbalansen är väl annars scenariots största problem. Tyckte inte riktigt jag fick till det mer än okej.

Tydligt är att mycket avgörs tidigt, vilket är lite synd. Rebellerna kan snabbt bli mäktiga om de binder ihop sig och "laddar om" (minns inte speltermen) sina egenskaper varje runda. men som sagt- taktiken som verkade funka för oss var att alla agenter hoppade på en rebell, om jag minns rätt. Sen ska ju spelet vara lite viktat, tycker jag, så det är större chans att det blir ett Endgame, än att det tar slut innan dess.

/ Nils

Möller

Hubert Hortlax
Ja, detdär med belägenhet kom inte med. Rebellerna lyckades alltid med sina slag, så de behövde aldrig höja belägenhet som en trade-of mot att också lyckas. Så det kändes inte värt som agent att höja belägenhet, för den var så grymt låg.

Dethär är ju andra gången jag spelar Fasettögats Hemlighet (fast än har jag aldrig spelat klart), men denhär gången är det med den uppdaterade versionen du skickade mig. I den så hittar jag inget av en sak jag minns från Fenix, att belägenhet »smittar« mellan rebeller med kontakt. Är jag blind, eller är det borta? Varför?

Nässe

Myrmidon
Möller said:
Ja, detdär med belägenhet kom inte med. Rebellerna lyckades alltid med sina slag, så de behövde aldrig höja belägenhet som en trade-of mot att också lyckas. Så det kändes inte värt som agent att höja belägenhet, för den var så grymt låg.

Dethär är ju andra gången jag spelar Fasettögats Hemlighet (fast än har jag aldrig spelat klart), men denhär gången är det med den uppdaterade versionen du skickade mig. I den så hittar jag inget av en sak jag minns från Fenix, att belägenhet »smittar« mellan rebeller med kontakt. Är jag blind, eller är det borta? Varför?
Ska kolla så fort jag får tid- eventuellt var det så att rebellerna blev så jäkla känsliga, agenterna tokvann när de satsade på att attackera en enda rebell som då drog med sig alla andra, har för mig det...