PROMOTION Fasornas isberg – Tredjepartsäventyr till Drakar och Demoner

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
fi-600x340-1.jpg

Gisslandrama på kickstarter!
Ve och fasa. Hemska svartalfer har tagit äventyret Fasornas isberg som gisslan och Dunderdagar behöver din hjälp för att betala den furstliga lösensumman om 1.000 kronor.


Denna gång testar Dunderdagar en litet annorlunda kampanj. Vi kallar konceptet för Gisslan-kickstarter och den kräver en kollektiv insats. Det viktiga är att uppbackarna tillsammans samlar ihop 1.000 kronor. Det spelar ingen roll om du bidrager med 10, 20 eller 167 kronor. Om kickstartern når tusenlappen får alla samma belöning, nämligen det 8-sidiga Drakar och Demoner äventyret Fasornas isberg som PDF-fil. Alla bidrager efter tycke och möjlighet. Mer om detta finns att läsa på kickstarter-sidan.

kickstarter.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,983
Location
The Culture
Jag raderade en dublett av tråden i DoD-forumet. Vi föredrar om ni bara skapar en tråd med information, även om den handlar om saker som hör hemma i flera underforum.

Nu får den i alla fall en boost av det här inlägget. :)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
Tycker idén är helt lysande! En given backning!
Tack för kommentaren och uppbackningen, de värmde. Jag har länge funderat på hur man ska kunna göra mindre och kortare kickstarters som inte suger allt livsblod ur en under kampanjen. Jag har en bunt gamla och nya kortare äventyr som är större än de scenarion Dunderdagar redan har publicerat men inte så stora att de förtjänar en tryckning. Det jobbiga med säg ett 8-sidigt äventyr är att de kostar pengar om man nu inte råkar vara en allkonstnär. Eftersom jag skriver och formger själv så är det illustrationer och kartor som kostar pengar. Skulle jag, eller någon annan, direkt slänga upp ett äventyr som FASORNAS ISBERG så kommer jag aldrig att få tillbaka de pengar jag investerat. Men med en kort kickstarter där var och en bidrager med en mindre summa så går det i alla fall att få tillbaka en del. Ingen normal äventyrskonstruktör kan i längden gå back tusentals kronor på varje produkt som ges ut. Med detta sagt så är kickstartern mitt sätt att "testa isen" och se om det finns en ekonomisk hållbar modell för mindre äventyr.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
422
Location
Stockholm
Tack för kommentaren och uppbackningen, de värmde. Jag har länge funderat på hur man ska kunna göra mindre och kortare kickstarters som inte suger allt livsblod ur en under kampanjen. Jag har en bunt gamla och nya kortare äventyr som är större än de scenarion Dunderdagar redan har publicerat men inte så stora att de förtjänar en tryckning. Det jobbiga med säg ett 8-sidigt äventyr är att de kostar pengar om man nu inte råkar vara en allkonstnär. Eftersom jag skriver och formger själv så är det illustrationer och kartor som kostar pengar. Skulle jag, eller någon annan, direkt slänga upp ett äventyr som FASORNAS ISBERG så kommer jag aldrig att få tillbaka de pengar jag investerat. Men med en kort kickstarter där var och en bidrager med en mindre summa så går det i alla fall att få tillbaka en del. Ingen normal äventyrskonstruktör kan i längden gå back tusentals kronor på varje produkt som ges ut. Med detta sagt så är kickstartern mitt sätt att "testa isen" och se om det finns en ekonomisk hållbar modell för mindre äventyr.
En god idé kan ju vara ge ut flera mindre äventyr i en fysisk samling framöver. Jag skulle säga det Krypande Mörkret visat att folk vill ha dina grejer :)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
Rent spekulativt - vilken siffra ser du som en framgång - utöver den tusenlapp du satt som lösensumma?
Bra fråga, professorn. Jag tänkte i en kommande kickstarter-uppdatering snacka litet siffror. Jag tycker dock att det är bra att vi offentligt pratar siffror så intresserade vet vilka summor det rör sig om. Dunderdagars omkostnader ligger på omkring 6.000 kronor. Detta gäller för framsidesbild, illustration och kickstarters avgift. Eftersom kickstartern har (otroligt nog) passerat denna summa så kommer äventyret faktiskt att gå med en liten vinst. För att svara på din fråga så trodde jag innan kickstartern att den nog skulle kunna nå 2.000 kronor. Jag hade hoppats på att uppbackarna skulle subventionera upp till hälften av äventyrets kostnader. Nu när dessa förhoppningar har passerats med råge så måste kickstartern anses vara en rungande succé.
 
Top