Intryck
Conviction:
Har vi redan sett i Mutants and Masterminds, verkar najs.
Interaktionstabellen:
Verkar norpad rakt ur DMG, men vad kan man egentligen göra för att hotta upp den? Spelets fokus på interaktion ligger antagligen på andra ställen.
Stridssystemet:
Jag tror någon har läst Ars Magica.
Allvarligt talat, skadesystemet är som annonserat plockat ur Mutants & Mastemrinds, men adapterat till fantasy. För folk som inte har läst M&M kan nämnas att det är svårt att ha ihjäl folk om man inte verkligen försöker, men ändå lagom lätt att knocka folk. I Blue Rose kan man ju dö! Augh!
Lägre DC (på Toughness-slaget) för att faktiskt däcka borde leda till mer utdragna strider.
Magin (jaja, arcanan då):
Återigen Ars Magica-inspirerat. Man lägger en spell, blir trött, och lägger man för många lär man missa ett slag till slut och bli trött på allvar. Svårt att säga mer innan man får se hela magisystemet, men dissektion av exmpelkaraktärerna tyder på att man antingen tar en feat för en hel magiskola om man är seriös (Wizard) eller för en spell om man bara vill ha en (bard). Ser fram emot fullversionen.
Om jag sen gillar psionic-influenserna återstår att se.
Exempeläventyret
Nämns för fullständighetens skull, har inte läst det.
Exempelkaraktärer
En homosexuell magiker, en krigare med gröna fingrar, en diplomat och vad som vid första anblicken ser ut som en
animal companion från D&D. Spelledare som vill omvända sin grupp prepubertala fantasykobolder råds (av mig, inte av Green Ronin) att göra egna karaktärer.
Konst (eeh, "art")
Så jäkla mycket blått!! Men bilderna i texten var snygga.
Filstorlek:
Ars Magica v.4 (gratisversionen), 250 sidor, 2,5 MB
Blue Rose, 20 sidor, drygt 4 MB
Varför kan inte alla göra lika små och fina filer som Ars Magica-tillverkarna?