Nekromanti "Fast Play"-regler till Blue Rose uppe

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jepp jepp, Green Ronin har slängt upp en preview/lite version av sin lite versionav d20. :gremwink: Ta ett kik här ni som är intresserade.

Inte hunnit kika så mycket än men jag återkommer med en egen kommentar inom kort!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Wow!

Det ska bli spännande att se om detta är närmare Basic Rules än Basic Set var!

I alla fall som jag vill att Basic Rules ska vara.

M.

Hellzon

Långsamma Vargen
Intryck

Conviction:
Har vi redan sett i Mutants and Masterminds, verkar najs.

Interaktionstabellen:
Verkar norpad rakt ur DMG, men vad kan man egentligen göra för att hotta upp den? Spelets fokus på interaktion ligger antagligen på andra ställen.

Stridssystemet:
Jag tror någon har läst Ars Magica. :gremwink: Allvarligt talat, skadesystemet är som annonserat plockat ur Mutants & Mastemrinds, men adapterat till fantasy. För folk som inte har läst M&M kan nämnas att det är svårt att ha ihjäl folk om man inte verkligen försöker, men ändå lagom lätt att knocka folk. I Blue Rose kan man ju dö! Augh!
Lägre DC (på Toughness-slaget) för att faktiskt däcka borde leda till mer utdragna strider.

Magin (jaja, arcanan då):
Återigen Ars Magica-inspirerat. Man lägger en spell, blir trött, och lägger man för många lär man missa ett slag till slut och bli trött på allvar. Svårt att säga mer innan man får se hela magisystemet, men dissektion av exmpelkaraktärerna tyder på att man antingen tar en feat för en hel magiskola om man är seriös (Wizard) eller för en spell om man bara vill ha en (bard). Ser fram emot fullversionen.
Om jag sen gillar psionic-influenserna återstår att se. :gremtongue:

Exempeläventyret
Nämns för fullständighetens skull, har inte läst det.

Exempelkaraktärer
En homosexuell magiker, en krigare med gröna fingrar, en diplomat och vad som vid första anblicken ser ut som en animal companion från D&D. Spelledare som vill omvända sin grupp prepubertala fantasykobolder råds (av mig, inte av Green Ronin) att göra egna karaktärer. :gremwink:

Konst (eeh, "art")
Så jäkla mycket blått!! Men bilderna i texten var snygga. :gremsmile:

Filstorlek:
Ars Magica v.4 (gratisversionen), 250 sidor, 2,5 MB
Blue Rose, 20 sidor, drygt 4 MB
Varför kan inte alla göra lika små och fina filer som Ars Magica-tillverkarna? :gremwink:

Nightowl

Champion
Psykomanier

Om jag sen gillar psionic-influenserna återstår att se.
Kenson har skrivit något som heter "The Psychic's Handbook". Systemet bygger på det i den boken.

Jag såg heller inga likheter med Ars Magicas magi annat än att vissa spells (i motsats till alla spells) i Ars gör en utmattad. :gremconfused: Att mysko-prylar kostar utmattning stämmer överens med en hel hop spel, inte bara Ars. Detsamma gäller att man använder en skill för att använda ett "arcanum".

Sjäv tyckte jag det var knepigt att rustning adderade till Defense istället för Toughness-slaget.

Erik

PS: Ovisstja, karaktärstyperna är precis lika klichéartade för den genre som Blue Rose säger sig vilja likna som "en tjuv, en magiker och en krigare träffas på en bar". Själv skulle jag inte försöka omvända kobolder till Blue Roses värld, det blir nog bara smärtsamt. :gremgrin: Däremot kan ju systemet vara intressant som D&D light, men kobolder brukar sällan ha något emot mer utvecklade regler.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Psykomanier

Jag såg heller inga likheter med Ars Magicas magi annat än att vissa spells (i motsats till alla spells) i Ars gör en utmattad. :gremconfused:
Det var utmattningen jag menade, ja. Skillnaden mellan oss är väl att du har sett de där andra spelen, vilket inte jag har under mina två år som rollspelare. :gremwink: Sen slog det mig att båda spelen har skadenivåer också, så det var väl det som drog mig till Ars Magica-associationerna.
Sjäv tyckte jag det var knepigt att rustning adderade till Defense istället för Toughness-slaget
Urk, noterade inte det, men är det så är det ju illa (rustning lägger till på motsvarande toughness-slag i Mutants and Masterminds för de eventuella läsare som inte visste det). Så länge det inte fungerar som Protection i M&M (bäraren ignorerar all skada med skadebonus under sin nivå av Protection hade det ju inte ens varit övermäktigt.

Nightowl

Champion
Re: Psykomanier

Det var utmattningen jag menade, ja.
Hm, jo. Då tänker jag nog på en del andra spel, främst GURPS. Ars (känt som Äsch i min gamla spelgrupp) är kanske mest känt för spontan magi och färdigheter med latinska namn som man kombinerar för att kasta spells, och jag såg inget av det där (även om systemet i Blue Rose verkar lite mer flexibelt än spellsen i D&D - det är ju inte regelrätta besvärjelser det handlar om i BR heller).

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Inom kort var det ja...

Hur som helst; egen kommentar? Tja... det ser la rätt bra vill jag tycka. Inte bra som i det vackraste jag sett. Inte bra som i en fantastisk och nyskapande spelvärld... mer bra som i nån slags fräsch fläkt i d20-världen.

Givet köp? Mycket tveksamt... men jag skulle gärna ta en helg i sommarsolen och kika igenom boken må jag säga. Mest som inspiration egentligen.

Troberg

Sinister eater
Re: Gör inte det [ANT]

Magireglerna är måttligt bra och det som är bra finns inte med där.
Jo, magi är en av de saker man bantat för att göra GURPS Lite light.