Nekromanti Fate Points

Archer

Swashbuckler
Som WFRP GM och nu även diverse d20 spel DM har jag funderingar på att införa Fate Points ala WFRP i D&D. Detta är väl i sig inget revolutionerande då redan Conan RPG verkar ha gjort just detta. Min fråga är då snarare hur man skulle kunna utveckla och hantera Fate Points i D&D.

Dess grundläggande funktion blir som i WFRP;
- Om man råkar bli ihjälslagen, eller råkar ut för något annat hemskt som har ihjäl en, kan man spendera en fate point för att slippa dö, och istället hamna i en situation som endast är marginellt bättre.

Dock så hade jag funderingar på att vidare utveckla dess användning till D&D (något jag redan gjort till WFRP). Främst då i syfte att man ska kunna spendera Fate Points för att göra riktigt heroiska dåd när det är passande.
I WFRP gjorde jag så att man kunde spendera en Fate Point för att lyckas med slag som hade så extrema negativa modifikationer att det typ var omöjligt att lyckas (man fick slå ett omodiferat slag för det som gällde i den situationen). Frågan är hur man skulle hantera detta i d20 systemet?
Till ämnet kan man väl nämna att Force points så som de fungerar i Star Wars d20 anser jag vara för klena, så det är inte aktuellt att införa den mekaniken rakt av. Åtminstonde inte utan större modifikation (och i och med att det var sagt kan man ju även diskutera hur man skulle kunna modifiera force points i SW d20).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Action points i d20 Modern

Inte lika kraftfulla som Fate Points i WFRP (som även jag börjat spelleda igen, för nån vecka sen), men det kanske kan ge inspiration.

Så här funkar Action Points:

ACTION POINTS

Action points provide characters with the means to affect game play in significant ways. A character always has a limited amount of action points, and while the character replenishes this supply with every new level he or she attains, the character must use them wisely. A character can spend 1 action point to do one of these things:

• Alter a single d20 roll used to make an attack, a skill check, an ability check, a level check, or a saving throw.
• Use a class talent or class feature during your turn for which the expenditure of 1 action point is required.

When a character spends 1 action point to improve a d20 roll, add 1d6 to the d20 roll to help meet or exceed the target number. A character can declare the use of 1 action point to alter a d20 roll after the roll is made—but only before the GM reveals the result of that roll (whether the attack or check or saving throw suc-ceeded or failed). A character can’t use an action point on a skill check or ability check when he or she is taking 10 or taking 20.

When a character spends 1 action point to use a class feature, he or she gains the benefit of the feature but doesn’t roll a d6. In this case, the action point is not a bonus to a d20 roll.

A character can only spend 1 action point in a round. If a character spends a point to use a class feature, he or she can’t spend another one in the same round to improve a die roll, and vice versa.
Depending on the hero’s character level (see the table below), he or she may be able to roll more than one d6 when spending 1 action point. If the character does so, apply the highest result and disregard the other rolls.

Character Level Action Point Dice Rolled
1st–7th 1d6
8th–14th 2d6
15th–20th 3d6

Archer

Swashbuckler
Re:Samma som Star Wars d20 [Fate Points forts]

Vilket jag tycker inte räcker långt i förhållande till hur ofta man får dem.
I WFRP får man Fate Points endast om typ man har gjort något extremt dåd som gynnar gudarna. Kanske ska man i alla fall ge rpna en Fate Point per level, utöver den riktlinjen från WFRPs Fate Points system.

Så på vilket annat sätt ska en Fate Point kunna ändra utgången av en handling?
att lägga till en tärning känns som om det inte är värt så mycket. Kanske i början när rpna är låg level, men knappast senare. En mer enhetlig funktion som fungerar på samma sätt oavsett level vore nog bättre.

Luna_Luciferi

Veteran
Turpoäng & Dramapoints

Jag har infört ett sånt system sen innan... då jag kallar det Tur-poäng och funkar så att när man är i en knipa, kan man alltid använda sitt lilla turpoäng för att avvärja sig en smärre katastrof väldigt temporärt och man får dem när SL känner att någon har gjort nått spektakulärt. Du kan använda dem på den låst dörr med DC 35 med en jättefet banka fälla som skulle få en hel grupp till att bli mos... Då kan dörren vara öppen på glänt när du spenderat poängen, eller så kan fällmekanismen bara gå sönder eller dylikt.

I Buffy-rollspelet använder man något som heter Drama-points och det får man när man utför en fin cinematisk sak... och när de används utför de... Cinematiskt snygga saker..

Archer

Swashbuckler
Re: Turpoäng & Dramapoints

Hmm, ungefär mer i den stil jag kan tänka mig att vidare funktion av fate points ska fungera. Problemet är att det behövs mer riktlinjer för exakt vad man kan undvika och hur, eller vad för "boost" på ens handlingar man får om man spenderar en fate point.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skaru på kalaset?

I så fall kan jag ta med Skull&Bones, såkan du se hur de hanterar Fate Points.

M.