Archer
Swashbuckler
Som WFRP GM och nu även diverse d20 spel DM har jag funderingar på att införa Fate Points ala WFRP i D&D. Detta är väl i sig inget revolutionerande då redan Conan RPG verkar ha gjort just detta. Min fråga är då snarare hur man skulle kunna utveckla och hantera Fate Points i D&D.
Dess grundläggande funktion blir som i WFRP;
- Om man råkar bli ihjälslagen, eller råkar ut för något annat hemskt som har ihjäl en, kan man spendera en fate point för att slippa dö, och istället hamna i en situation som endast är marginellt bättre.
Dock så hade jag funderingar på att vidare utveckla dess användning till D&D (något jag redan gjort till WFRP). Främst då i syfte att man ska kunna spendera Fate Points för att göra riktigt heroiska dåd när det är passande.
I WFRP gjorde jag så att man kunde spendera en Fate Point för att lyckas med slag som hade så extrema negativa modifikationer att det typ var omöjligt att lyckas (man fick slå ett omodiferat slag för det som gällde i den situationen). Frågan är hur man skulle hantera detta i d20 systemet?
Till ämnet kan man väl nämna att Force points så som de fungerar i Star Wars d20 anser jag vara för klena, så det är inte aktuellt att införa den mekaniken rakt av. Åtminstonde inte utan större modifikation (och i och med att det var sagt kan man ju även diskutera hur man skulle kunna modifiera force points i SW d20).
Dess grundläggande funktion blir som i WFRP;
- Om man råkar bli ihjälslagen, eller råkar ut för något annat hemskt som har ihjäl en, kan man spendera en fate point för att slippa dö, och istället hamna i en situation som endast är marginellt bättre.
Dock så hade jag funderingar på att vidare utveckla dess användning till D&D (något jag redan gjort till WFRP). Främst då i syfte att man ska kunna spendera Fate Points för att göra riktigt heroiska dåd när det är passande.
I WFRP gjorde jag så att man kunde spendera en Fate Point för att lyckas med slag som hade så extrema negativa modifikationer att det typ var omöjligt att lyckas (man fick slå ett omodiferat slag för det som gällde i den situationen). Frågan är hur man skulle hantera detta i d20 systemet?
Till ämnet kan man väl nämna att Force points så som de fungerar i Star Wars d20 anser jag vara för klena, så det är inte aktuellt att införa den mekaniken rakt av. Åtminstonde inte utan större modifikation (och i och med att det var sagt kan man ju även diskutera hur man skulle kunna modifiera force points i SW d20).