Rickard
Urverk speldesign
Då var det dags för en fate point-diskusionigen. Jag bröt ut detta från denna tråd:
Fast det jag ser med fate points är inte att spelarna måste betala för att använda sina aspekter, utan att de uppmuntras till att sätta sina egna rollpersoner i problematiska situationer. Genom att ge en belöning får man spelarna att vilja aktiva rollpersonens negativa egenskaper. Om man tar bort betalningen för att använda aspekterna på ett positivt sätt minskar moroten för att använda dem på ett negativt sätt.
/Han som drog sin tolkning nu när han satt och läste SotC-SRD:en
Jag har spelat med det i Ljus och lykta och spelarna tenderar att inte tagga fler än en aspekt ändå. Kan vara för att jag inte påpekar att de får tagga fler aspekter.Tänk istället ett system som Spirit of the Century där man alltid får använda Aspects utan att räkna poäng eller be om lov. Istället för att Aspects blir kontrollmekanismer för spelledaren så blir de kreativitetskryckor för spelaren.
Fast det jag ser med fate points är inte att spelarna måste betala för att använda sina aspekter, utan att de uppmuntras till att sätta sina egna rollpersoner i problematiska situationer. Genom att ge en belöning får man spelarna att vilja aktiva rollpersonens negativa egenskaper. Om man tar bort betalningen för att använda aspekterna på ett positivt sätt minskar moroten för att använda dem på ett negativt sätt.
/Han som drog sin tolkning nu när han satt och läste SotC-SRD:en