Nekromanti Favorit-husgeråd?

Ymir

Liten kantbaron
Berätta om ert bästa hushållsredskap!

Inspirationen till den här tråden var att jag, sedan jag kom tillbaka från Kina och inte kunde hitta min nedpackade, överdimensionerade trägaffel, insåg hur sjukt mycket jag saknade den och hur handikappad jag var utan den. Nu när jag äntligen hittat den är jag för alltid övertygad om dess förträfflighet; den kan röra, mosa, peta, krossa, gräva, finfördela, sleva upp, och är dessutom bastant nog att hypotetiskt slå eventuella hemfridstörare i huvudet med. Jag har ingen aning om dess egenskaper som dildo, men jag antar att det är en möjlighet. Den är helt enkelt världens bästa pryl :heart:

Cybot

Mest spelbar
Min gjutjärnspanna ifrån skeppshult.
Stor nog att laga en hel måltid i, ingenting fastnar i den (inte ens ägg) och överlag enkel att rengöra (när man väl har etablerat ett ytlager så är det bara varmt vatten, skrubba och torka av med lite hushållspapper. Lite olja ibland).

Min bestämdhet över hur man behandlar en stekpanna har dock en gång i tiden gett mig smeknamnet "köksnazisten".

Trägafflar (och träslevar) är dock väldigt användbara de också.

God45

#PrayersForBahakan
Vattenkokare. Är otroligt användbart till nästan allt! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Jag har också en sån där gjutjärnspanna med ytlager, men det är ju taget, så jag får ta den stora gjutjärnsgrytan istället. Den där som man får in en hel stek i tillsammans med en skvätt rödvin att steka långsamt i ugn, eller göra en gryta från helvetet i, eller låta en kyckling puttra i med grädde och äpple och grönsaker.

Och om inte den räknas så vill jag nog ta min alldeles super-enkla helt vanliga kökskniv från Ikea. Den är vare sig proffs, japansk, specialstål eller keramisk, men den kuttar precis allt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har nog två stora favoriter...

Dels en visp. I metall. Som ser ut som den högra på den här bilden:

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/idealisk-visp-set-om-__53144_PE155213_S4.jpg

Jag har några som ser ut som den vänstra också, men upplever dem vara komplett värdelösa, framför allt i jämförelse med favoriten. De är svåra att nå kanter på grytor och kastruller med, de slarvar till sig och böjs på underliga sätt... Nej, ge mig en sån där visp med krans längst ner. Ner med balongvisparna!

Sedan har jag också en pastaslev i kraftig, rostfri metall. Den är helt fantastisk; helt idealisk så snart man ska röra runt i något, biffa isär köttfärs för stekning, och så vidare. Om vispen inte är stark nog, så gör pastasleven jobbet.

Jag har försökt använda flera olika plastvarianter, men sådana suger ju kopiösa mängder bukslem. Så snart det blir lite varmt - till exempel när man lagar mat - så blir de liksom böjliga och mjuka och duger ingenting till. Separera köttfärs eller vända en pannkaka med något som ger efter när det utsätts för minsta tryck? Nej fy fan. Det är en av många anledningar till varför jag gick tillbaks till gjutjärnspanna: man kan använda metallföremål som inte blir mjuka.

(Jag tror dock att jag misshandlat min gjutis ganska rejält; den känns nästan lite äcklig numera, med stelnat gegg på utsidan som det är osäkert om det är pannan som lösts upp eller löst äckel som satt sig fast...)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
(Jag tror dock att jag misshandlat min gjutis ganska rejält; den känns nästan lite äcklig numera, med stelnat gegg på utsidan som det är osäkert om det är pannan som lösts upp eller löst äckel som satt sig fast...)

Skrubba på med varmt vatten och borste. Du är klar när du kan dra ett torrt hushållspapper över området utan att det blir något klegg på pappret (det får maximalt bli lite småfärgat).

Arfert

Facit
Min gamla electrolux hushållsassistant.

(min är vit, men annars i princip samma som på bilden)

Tillverkad nån gång på 60-talet. Och den kan fan göra allt. Oändligt mycket bättre än de flesta trendiga saker man ser i affärerna nu, som mest är gjorda för att se snygga ut köket. Hur den moderna versionen från electrolux mäter sig mot min vet jag inte. Men troligen är det mer plast och kortare livslängd. Och den nya ser misstänkt likt ut en ripoff på den amerikanska Kitchenaid. Form har med andra ord konkurrerat ut funktion i det här fallet.