Nekromanti Favorit inom d20/OGL ???

Botulf

Hero
Vilka är era favoriter bland d20/OGLkampanjsättning/spel?

Jag har själv inte spelat så många hittills: D&D 3,5
D&D 3,5/Warcraft(1th ed)
Star Wars Saga

Tror dock att det jag tyckt varit mest kul av dessa var D&D3,5 Warcraft, då jag har mycket nostalgi till kampanjvärlden genom Warcraft 1, 2 och 3 (WoW betackar jag mig dock för).

På spellistan står dock:
Cthulhu d20 i Delta Green sättningen (d20 verkar faktiskt bättre än BRP versionen till detta)
Grimm
Conan rpg 2ed

Andra som verkar riktigt lovande eller intressanta är:
Dragonstar
Gamma World d20
Midnight 2ed
Tyvärr svåra att få tag på utom Midnight.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker Al-Qadim verkar genuint häftigt. Märk väl, jag har inte spelat det, bara skummat enstaka böcker och hört folks anekdoter, men det verkar fortfarande rätt awesome. Idén att kvinnor bär slöjor för att det är mode, inte ett religiöst/kulturellt krav, ska jag så sno till min Eonmodul 'Västlanden'.

Och jag menar:

Det där är awesomeness.

Star Wars Saga är väl det bästa rent systemmässigt, men det vill verkligen inte säga mycket. Conan -borde- väl rent teoretiskt vara gigaawesome, men passar så groteskt illa med D20-systemet, och jag har knappt bläddrat i det, så jag har faktiskt ingen aning.

- Ymir, ayupp

Organ

Out of time, out of mind
Utan tvekan Conan. Till skillnad från andra så tycker jag denna systemversionen passar YPPERLIGT till genren. Jag skulle till och med våga påstå att jag inte känner till något annat spel där systemet anpassats så väl till genrens konventioner som Conan RPG. (Kanske med undantag för Victory Games James Bond-spel från 80-talet.)

Ett annat d20-spel jag är sugen på är Star Wars.

/Anders

Storuggla

Champion
Pathfinder. Det ser coolt ut och verkar coolt. Settingen är skräp men man kan alltid kannibalisera regelboken iaf. Sen skulle jag hållt med Ymir om jag visste att Al Qadim fanns som OGL eler d20, tills dess får jag väl rapa upp True 20, Freeport och Tales of the Caliphate Nights.
Spycraft hamnar väl under listan "vill spela men herrejesus hur mycket regler ska man ha egentligen?".

Storuggla, kapa hälften och ge en goblin en rostig gaffel

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
D&D Warcraft (ja den där första boken som kom) och Wheel of Time är väl de jag faktiskt spelat i viss utsträckning och jag gillar båda.

Andra favoriter:

Conan - en riktigt gediget d20 spel. Jag har andra idéer om hur stilen borde spelas men det här inte hit.

Iron Heroes - en förfining av det speliga i 3.5. Hade en skön "points of light"-stil långt innan D&D4 dessutom. Kanske de d20-regler jag helst skulle spela med.

Blue Rose - asskönt spel med några små onödiga omständigheter. Senare förfinat till True20. Antagligen de d20-regler jag helst skulle spelleda.

Midnight - bara gjort en rollperson och spelat ett spelmöte men det räckte för att jag skulle komma att tycka att settingens grundidé är asbra. De mer specifika detaljerna har jag just inga känslor för däremot.

Annat värt att nämnas: Sidewinder Recoiled (Western-supplement till D20 Modern), The Black Company (dödligaste d20-fantasyn?), Dawnforge (helt rätt, alver BÖR kunna spinna och sy med månsken!)...

DesertRain

Hero
Av det jag har läst, vilket inte är speciellt mycket, så verkar Midnight och Al-Qadim vara de lätt ballaste.

Midnight har jag bara bläddrat och skummat lite i i en affär men det verkar väldigt coolt.

Al-Qadim har jag däremot läst en hel del om på hemsidan www.al-qadim.com där det finns en hel del material.

G

Guest

Guest
Enkelt val: Conan!

Conans D20 variant är utomordentligt bra och välanpassat för spel i den hyboriska tidsåldern.

Arfert

Facit
Jag är förtjust i Iron Heroes jag med... äger det mesta till det, men har inte spelat det... än.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Blue Rose är tjejrosaflufffantasyn med de bevingade katterna va? Isåfall lägger jag lätt det till min lista.

- Ymir, gör så
Inte så mycket rosa faktiskt, mer ljusblått. Men helt klart är det frågan om pastellfärgsfantasy. Glöm djuren med psykiska krafter heller. I vilket annat d20-spel kan det vara gångbart att spela telepatisk delfin? :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina favoritet är:

Star Wars saga edition. Så som D&D 4 borde varit.

Mutants & Masterminds 2nd editon

/Ulfgeir

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Klasserna utgick från grundegenskaperna istället för från någon yrkesindelning: Strong Hero, Intelligent Hero, Dextrous Hero, osv. Snyggt tänkt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wulfrik said:
Vilka är era favoriter bland d20/OGLkampanjsättning/spel?
Tja...

Nu har jag ju inga som helst planer på att någonsin använda d20-motorn till någonting, men visst finns det ett par settings som belamrats med skiten men som ändå har potential. Engel, till exempel, är en skithäftig setting med lite för lite vettiga kampanjingångar och som i tyskt original hade ett kortbaserat system (som inte heller var så värst jättebra). Etherscope är en setting med massor av potential, en riktig cyberpunk-med-ånga-värld med många coola element. Synd att de med kampanjmaterial etc mest verkar ha velat göra samma trista dungeonbashing som vanligt, bara. Bortslösad potential, och jag skyller lite på d20. Vad har vi mer... Mutants and Masterminds hade en relativt intressant implementering av d20 har jag för mig, där de plockat bort en hög trasig dynga från 20 och fått ihop något som nästan fungerade. har inte spelat dock, så jag vågar egentligen inte uttala mig.

Sedan finns det givetvis mer. Stargaterollspelet, till exempel, hade jag hellre sett med annan regelkärna, då hade jag nog varit sugen på att spela det. Massa såna grejer.

Är inte så mycket för d20 som system i sig, som kanske märks (det är först iom D&D4e jag börjat gilla D&D)...

Leon

Leo carcion
Conan d20 (Har egentligen bara spellett 1st Ed.), eftersom det är skoj, skoj, skoj. Sedan tycker jag ju EGENTLIGEN inte att levels funkar med Conan, men det är ändå ett roligt spel med härlig känsla för världen.