Nekromanti Favorit Modul genom tiderna..

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Ursäkta om denna tpic varit uppe tidigare men det skulle vara skoj att veta vilken modul till DoD (samtliga versioner) är den ni uppskattat mest genom tiderna. Vill gärna ha en motivation som sträcker sig lite längre än Monster RULAR!

Mitt: Trakorien till EDD. Riktigt grymt. Jag älskar färdberättelsen av Brior Brådfot. Underbar känsla över den och faktiskt oerhört intressant. Dessutom är det så originellt och bra skapat.

Konceptet med två delar en för spelledare och en för spelaren kanske inte är så nytt, men sättet som granström gjort det på så kan maninte bli annat än lyrisk.

Trakorien kommer dock inte till sin rätt om man inte lirar det ihop med Svavelvinter-kampanjen.

Mina fem öre

mvh
/joakim kalcidis
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Nu har jag inte kört (eller läst hela) svavelvinter så jag vet inte... men jag gillar Barbia och Ereb Boxen är ju helskön, så precis, det som inte står där behöver man (oftast) inte veta...

Robin

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
233
Kopparhavets Kapare

Kopparhavets Kapare... vilken bok.. oj oj oj...

stämmningsful, mystisk, matnyttig, alles...


Frippe

*** Steampunk rockar fett! ***
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ereb Altor boxen och Magikerns handbok. Ereb Altor boxen för att där introducerades den kampanjvärld som vi alla har lärt oss att älska och magikerns handbok därför att jag älskar att spela magiker. Men, det måste sägas, DoD4 är ett jävla bra rollspel( säges med nostalgikänsla) så alla moduler till det känns bra!

PS Men de riktiga kännarna räknar svavelvinterserien som de bästa modulerna, detta pga Granströms fantastiska förmåga att skapa bra äventyr och beskrivningar. DS

Weeha!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Kopparhavets Kapare

hehe skoj att du tycker så. Jag gillade den inte alls. /images/icons/tongue.gif Men smaken är som baken som sagt.

mvh
/joakim kalcidis
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Magikerns handbok är dålig i jämförelse med Magiboxen...alla magiregler i äldre versioner och nästan även i grundreglerna i v.4 kommer på kant med handboken, för att inte tala om magiskolorna och besvärjelserna

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag är själv endast bekant med DoD4 modulerna (utom Ereb Altor som ja inte fått tag på) och av dem tycker jag nästan handböckerna är bäst, pga att de täcker de tre största yrkesgrupperna.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Svårt att säga...

Men jag har mestadels spelar 91'an så mitt svar blir efter mina egna speglingar.

Tror att det ligger bland:
Tjuvar och lönnmördare då jag gillar de typerna av yrken.
Krigarenshandbok, en förbättring och kanske ett måste.
Magiboxen kombinerat med Magikerns handbok, den ena är inkomplett utand den andra i mina ögon.
Och Monsterboxen bok 2. "De humanoida(Humorsistiska) raserna. Där finns det allahanda kul raser samt Ackegårds teckningar.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Att inkludera DoD6 i denna omröstning är inte riktigt rättvist då det ännu inte kommit en ren modul till denna version. Räknar inte Vildhjarta då det främst är ett äventyr.

Till övriga versioner så är EDD främsta modul då det är med de regler jag har spelat DoD sedan modulen kom ut.

En annan favorit är Kandra. En helt underbar stadsmodul som än i dag ger mig inspiration och tips till äventyr, hur städer kan se ut, vad de kan innehålla i form av befolkning, yrken och tjänster. Innehåller mycket bra listor på utrustning och tjänster m.m.

Vad gäller Äventyr så är Döda skogen favoriten nummer ett och orsaken är inget annat än nostalgi. Vildhjarta till DoD6 är oxå helt underbart det och fick mig att tänka på Döda skogen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-03 23:20.</EM></FONT></P>
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jag har svårt att välja men dessa är mina favoriter:
Trakorien
Kandra
Alla artiklar angående Nostril (tror jag den stavas) men dessa publiserades endast i Sinkadus har jag för mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
Dimön

Cool stämning, och spännande dungeon-crawl, och bäst av allt: Utkante, en hel by följde med i slutet, med massa SLP beskrivna.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Dimön

Jag skulle spela det och vi hade faktiskt 1/4 spelmöte med det äventyret (vi hade just avslutat ett annat äventyr). Men oturligt nog så blev det inga fler spelmöten med den gruppen då SL flyttade till Jönköping.

mvh
/joakim kalcidis
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,921
Location
Stockholm
Döda skogen ...

... hur kan man inte gilla ett äventyr som innehåller två småskurkar vid namn Ivil och Filundrus?

/Dante
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Re: Svårt att säga...

"Magiboxen kombinerat med Magikerns handbok, den ena är inkomplett utand den andra i mina ögon."

Hur menar du? Kan du utveckla det hela?

Ezping Orm
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Jag håller med dig helt.. magikerns handbok känns väldigt tunn jämfört med magiboxen, som är riktigt bra.
Det finns ingen känsla i magikerns handbok, vilket stämmer rätt bra överens med resten av DoD 4.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2001-06-04 15:06.</EM></FONT></P>
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Trakorien och svavelvinter-kampanjen. Pågrund av den underbara stämningen. Jag gillar verkligen bilderna i Trakorienboken, speciellt bilden på ankorna.

Ezping Orm
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Magikerns handbok är dålig i jämförelse med Magiboxen...alla magiregler i äldre versioner och nästan även i grundreglerna i v.4 kommer på kant med handboken, för att inte tala om magiskolorna och besvärjelserna.

Lite så känner jag också. Möjligt att jag inte gett magikerns handbok en ordentlig chans men jag tycker helt enkelt att magiboxen är det bästa som dykt upp i DoD-sammanhang. Magi är aldrig fel och magiker är fruktansvärt roliga att spela (måhända är de ofta sämre än andra karaktärer rent siffermässigt då besvärjelser brukar vara dyra att köpa, men vem bryr sig om siffror...).

Tjuvar och lönnmördare är också en trevlig modul och återigen är min motivering att jag tycker det är kul att spela sådana karaktärer...när jag tänker efter så tycker jag alla karaktärer är roliga att spela (jag GÖR dem roliga)... Yrkesbeskrivningarna i T.o.L. tycker jag inspirerar till karaktärsskapande på ett utmärkt sätt.

Det var mina två favoriter det.


//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
favoriter ska det vara

Jag tycker att Monster boxen till DoD3 är väldigt fin, men vildhjarta(dod6) är också förbannat bra.
Jag tycker lika mycket om båda två, men i allmänhet så tycker jag att DoD tillbehören är ganska så dåliga jämfört med andra rollspel.


"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Tja....

Jag menar att många av undermagierna i M-Handbok är bara fortsättningar av de i M-Boxen. Tex. Illutions magi, eller dödens magi. Att använda underskolar anser jag vara hemskt. (Säger dock inte att det inte går att använda) Det vill säga att det tillkommer en mängd nya magier till fler än de tre i grundböckerna.
Plus alla trevliga saker som Familiarii's , Artefaktskapande som beskrivs ordentligt, Skapande av nya magier vild & improviserad magi...
Tja... jag tycker de kompleterar varandra rätt fint =)


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 
Top