Nekromanti Favorit-prestigeklass (eller prestige class, då)

Nightowl

Champion
Samma här som i ett annat inlägg.. Jag gillar inte prestigeklasser, egentligen, men ibland ser man en som gör att bara måste vilja spela en sån göbbe.

Åter till Savage Species: där fanns en prestigeklass för odöda spawn, alltså de trälar som skapas när en odöd suger all livskraft ur en - wights, wraiths, shadows etc. Klassen handlar om hur ett "spån" blie oberoende efter att ens master gått och dött (en gång till) och så småningom återfår de förmågor man hade innan man blev spånad. Det rockar som karaktärskoncept. Jag tror jag skulle vilja spela en wight/independent spawn och så skulle SL få hitta på vilken klass jag var innan jag fick min själ uppkäkad.

Sedan fanns det en prestigeklass för illithider som går ut på att äta upp folks hjärnor för att få deras förmågor, och även om det skulle kräva en mäkta pervers kampanj skulle det vara en kul gubbe det med. Man vill ju ha mäktiga motståndare för att kunna få mäktiga hjärnor!

Så: vilka prestigeklasser har fått er att tänka "shit, det vill jag spela!"?

Erik

Pom

Swashbuckler
Re: Favorit-prestigeklass (eller prestige class, d

När det gäller koncept jag själv vill spela är jag svag för en del av de ärkegoda PrC i Book of Exalted Deeds. Nu kör varken jag eller de andra som DM-ar i mina grupper med PrC, så själva klasserna kommer jag nog inte att kunna spela. Men det gör inte så mycket eftersom de flesta är koncept av typen "core class fast jättegod". Initiate of Pistis Sophia är t ex jättegod munk (mm, äpple). Fast Apostle of Peace är också astuff och inte direkt baserad på någon enskild klass. Däremot på det feat jag dräglade över i din feattråd, Vow of Peace.
Fast det lär dröja innan jag hamnar i en situation där jag kan ta den featen. Däremot hindrar ingen mig från att spela en vanlig klass som totalpacifist utan att ta någon särskild feat för det och det har jag också gjort en del sessioner.

Prestigeklasser är onödiga, men alla källor till roliga koncept är bra.