Nekromanti Favoritbesvärjelse?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilken är er favoritbesvärjelse? Och varför?

Min är nog Sleep. En gammal klassiker, som alltid är användbar och som inte är för svår att lära sig. Toppen att slå ut viktiga vakter med utan att de vet vad som händer eller att någon annan förstår att du är där.

Wish och sånt är väl mäktigt och så där, men jag gillar inte den typen av besvärjelser, så Sleep får det bli!

Vad säger ni andra?

M.

Duddmannen

Hero
Favoritbesvärjelse!

Change Self har jag haft glädje av ett flertal gånger. I och med att den är flexibel (funkar på dig själv OCH utrustning) samt låg nivå (Sor/Wiz 1, Trickery 1) har den i mina ögon allt en favoritbesvärjelse skall ha.

Ok, jag måste nog lägga till Contigency också! Visserligen högre nivå men ack så nödvändig och praktisk!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Shillelagh ...

... men det visste du kanske redan?

En extremt cool druid-besvärjelse (level 1) som tillfälligt förvandlar en klubba eller trästav till ett +1-vapen med 1t10 i grundskada.

Väldigt bra att ha när spelledaren slänger okroppsliga (incorporeal) monster på ens druid redan på level 1.

Eller vad säger du, Magnus?

König

Hero
Själv gillar jag....

...Dimension Door. Nackdelen är väl att den är en lvl 4 spell (kanske inte en så stor nackdel egentligen, då man stiger ganska snabbt i level ändå i 3ed.). Fungerar ypperligt om man vill komma i bra lägen för anfall bakifrån, försvinna från en fiende, eller förflytta sig 400+40 ft./lvl. då andra medel av transport gäckar med sin frånvaro.
Har man dessutom någon level som rogue, kommer den ge massvis med tillfällen för sneak attack.

chrull

Stockholm Kartell
hmm.. svårt.

i BG spelen är det heltklart Chromatic Orb. Har dödat de flesta större motståndarna med en chromatic orb och sen dunka lite på dem när de är paralyserade...

Men i rollspelen.. hm. Min nekromantiker trivdes ganska bra med disintegrate (även om han aldrig lyckades använda den) och senare horrid wilting. för att de är så fatala.

men egentligen är det ju de lägre spellsen som är roligast och där ligger nog thunderlance bra till. (FR CS)

sen är sonic orb bra också (inte många varelser har immunitet mot sonic...)

chrull

Urd

Veteran
Re: Favoritbesvärjelse!

Själv tycker jag att Fireball är den bästa (Nu skall vi ränsa det här rummet från goblins) för att den dödar det mästa

Rev

Warrior
Min är nog Magic Mouth. Kan användas till så otrolig mycket... /images/icons/wink.gifBl.a. kan jag nämna en gång för längesedan när mina spelare skulle ta sig in osedda i ett slott som hade vakter patrullerande överallt. Magikern slängde en Magic Mouth på ett armborstlod som en annan rollperson sedan sköt över på andra sidan muren. Så fort projektilen slog i marken började den högljutt gapa förolämpningar åt vakterna, vilka naturligtvis lämnade sina poster för att undersöka... (varpå rollpersonerna i princip kunde promenera in genom huvudingången)-E

Widde

Warrior
Re: Shillelagh ...

Alla formler som kan få en druid att overleva lvl 1 är bra formler.
Och shillelagh är en av de coolaste ( här får författaren en vision av Yoda, när denne upprört slår på R2D2 med en liten pinne, skrikande "mine, mine". Där skulle shillelagh ha suttit fint ...)

-W