Mina favoritkakor är nog vaniljdrömmar. Har aldrig provat att baka några själv, men jag vet att både mormors och Gillebagarens vaniljdrömmar är utsökta. Nu när du startade din kaktråd (undrar varför?
) blev jag inspirerad och letade rätt på ett recept från ICA Kuriren som jag stjäl hit.
Ingredienser 90 st:
2 dl olja
500 g strösocker
2 hg margarin
2 msk vaniljsocker
6 kkp vetemjöl (ca 550 g)
2 tsk hjorthornssalt
Så här gör du:
Blanda olja och socker. Rör sedan i margarinet samt sedan de andra ingredienserna. Låt degen vila kallt till nästa dag. Rulla till kulor som lägges på plåt. Lägg inte alltför tätt.
Grädda i 175-200 grader 15-20 minuter.
Andra favoriter är ch#####bollar och dammsugare. Syrran är en jävel på att göra både och (hon är grym på att baka det mesta). Hennes kladdkaka är underbar, så därför letade jag rätt på ett kladdkakerecept också, den här gången stulet från Recept.org.
Kladdkaka
6 Portioner
2 Ägg
3 dl Socker
100 g Smält Smör el margarin
1 dl Vetemjöl
4 tb Kakao
Tillbehör
Vispad grädde
Blanda mjöl & kakao. Vispa ägg & socker poröst, tillsätt det smälta avsvalnade smöret & mjölblandningen. Smöra & bröa en form med avtag bara kanter, häll i blandningen. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader.
Och NEJ, jag har alltid sagt ch#####boll och tänker inte ändra, och det har inget med främlingsfientlighet att göra, för mig bara heter det så.
Och ja, jag har censurerat det ordet något för att jag inte vill stöta mig direkt mot någon här på forumet.
(Och walle, är inte det här uppenbart så vet jag inte vad som är det!
)