Nekromanti Favoritkakor

Gardener

Champion
Har ni några favoritkakrecept? Helst relativt enkla eftersom jag är bättre på att äta kakor än att tillverka dom.

Gillar de köpta Marylands Chocolate Chip Cookies, nån som vet om de är enkla att göra till exempel?

Rising

Vila i frid
Jag kan inget om bakning, men om jag skulle baka kakor så skulle jag försöka baka den här snickerskakan. Jag är inte säker på att jag ätit kakor av just det receptet, men jag antar att variationerna inte är så stora. Kakorna blir skitfeta och jätte-onyttiga. Och bäst av allt, superdupergoda. Och smakar rätt mycket Snickers, dessutom.

Min egen favvokaka är annars dött lopp mellan Brago (simplism) och Hob Nobs med choklad. Det skumma med de sistnämnda är att det inte går att äta dem utan att dricka Coca Cola. Det är helt sjukt, man får värsta suget efter en dryck och en dryck allena, och det är helt omöjligt att inte hörsamma kallet och omedelbart gå och dricka Coca Cola medan man äter dem.

Jo, jag gillar sådana där små kakor med sylt i, också. De är toppen.

solvebring

Superhero
Jag tycker om n###r-bollar, men det tror jag redan att alla kan receptet på. Men det tycker jag är jättegott. Hellre med pärlsocker än med cockos faktiskt. :gremsmile:
Och NEJ, jag har alltid sagt n###r-boll och tänker inte ändra, och det har inget med främlingsfientlighet att göra, för mig bara heter det så.
Och ja, jag har censurerat det ordet något för att jag inte vill stöta mig direkt mot någon här på forumet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mina favoritkakor är nog vaniljdrömmar. Har aldrig provat att baka några själv, men jag vet att både mormors och Gillebagarens vaniljdrömmar är utsökta. Nu när du startade din kaktråd (undrar varför? :rolleyes: ) blev jag inspirerad och letade rätt på ett recept från ICA Kuriren som jag stjäl hit.

Ingredienser 90 st:
2 dl olja
500 g strösocker
2 hg margarin
2 msk vaniljsocker
6 kkp vetemjöl (ca 550 g)
2 tsk hjorthornssalt

Så här gör du:
Blanda olja och socker. Rör sedan i margarinet samt sedan de andra ingredienserna. Låt degen vila kallt till nästa dag. Rulla till kulor som lägges på plåt. Lägg inte alltför tätt.
Grädda i 175-200 grader 15-20 minuter.
Andra favoriter är ch#####bollar och dammsugare. Syrran är en jävel på att göra både och (hon är grym på att baka det mesta). Hennes kladdkaka är underbar, så därför letade jag rätt på ett kladdkakerecept också, den här gången stulet från Recept.org.

Kladdkaka
6 Portioner

2 Ägg
3 dl Socker
100 g Smält Smör el margarin
1 dl Vetemjöl
4 tb Kakao

Tillbehör
Vispad grädde

Blanda mjöl & kakao. Vispa ägg & socker poröst, tillsätt det smälta avsvalnade smöret & mjölblandningen. Smöra & bröa en form med avtag bara kanter, häll i blandningen. Grädda i ca 20 minuter i 200 grader.
Och NEJ, jag har alltid sagt ch#####boll och tänker inte ändra, och det har inget med främlingsfientlighet att göra, för mig bara heter det så.
Och ja, jag har censurerat det ordet något för att jag inte vill stöta mig direkt mot någon här på forumet.

(Och walle, är inte det här uppenbart så vet jag inte vad som är det! :gremwink: )

Johan K

Gammal & dryg
Svaret på din fråga är ack så enkelt min gode Gardener..
Du tar ett valfritt mugffinsrecept häler smeten i muffinsformarna & slänger i valfria bär.. Min favvoriter är blåbär & hjortron. Det är helt enkelt förbannat gott !!!

G

Guest

Guest
Mitt favoritkakrecept är ... gott, vete fasen vad det heter om det heter något, jag smälter mycket smör, ställer av plattan och rör i socker tills skeden kan stå upp i smeten, då börjar du hälla i havregryn tills du tror att nästa lilla gryn kommer förbli tort om du häller i det, sedan slänger du upp klickar på en plåt och gräddar i 150 grader tills de är finbruna.

/Zorbeltuss som anser att det kan vara onyttigare än snickerskakor.

solvebring

Superhero
Blåbärs-muffins, vilken höjdare!

Det är asgott det, mormor brukar göra det, och det är en stenhård favorit kan jag lova. Bakverk med blåbär är gott som tjusan! :gremwink:

ostro

Veteran
Munkar!! i love munkar och wienerbröd. och bullar! Men det kanske är bakelser mer.

Men om man ska titta på mer kak-aktiga kakor så gillar jag typ chokolatechip cookies, hallongrottor och liknande. Det får gärna vara segt. typ som kola litegranna. Eller spröda saker som bara smälter i munnen. Det finns en liten ungersk tant som min mamma känner. Hon brukar baka små spröda och sega kakor med kokos i som är helt dränkta i flor socker. Det är nog bland det godaste jag har ätit och jag gillar inte ens kokos. En annan sak som den här tanten brukar baka är en alldeles himmelskt god keso-paj. Det bästa med den är att den inte smakar keso(i ärlighetens namn vet jag inte om den ens sett röken av keso, ibland blir översättningen lite bristfällig) utan den är lite söt-syrlig och en spröd paj botten som bara smälter på tungan. Keso-paj slår nog tillochmed munkar och wienerbröd.

Annars fanns det en annan liten ungersk tant som vi brukade besöka när jag var liten. Hon bakade en sorts sega honungskakor som var täckta med någon sorts vit glasyr gjord på honung. Jag kunde äta hur många som helst utav dem. Det var mina absoluta favoriter och mina föräldrar brukade gömma undan en påse för att ta med hem till sverige varje gång vi hälsade på så att jag skulle bli glad. :gremlaugh:

En annan grej som var gott var något som en ungersk granne till oss bakade en gång. Det var en sorts munk som inte var en munk utan liksom långa florsockrade pinnar gjorda av munk deg. De skulle serveras med en skål sylt till som man kunde sitta och doppa i. Farsangi fánk heter det i alla fall och det finns nog hundratals olika lokala varianter.

Nu låter det kanske som om jag bara umgås med ungrare vilket inte kunde vara längre från sanningen, men det är bara så att många av mina positivaste minnen av kakor är ihopkoplade till ungern på något sätt. Fast sen har jag också ätit en hel del äckliga ungerska kakor och bakelser också.