Det är ganska sällan strid, och när det väl är strid så brukar rustningen alrdig spela någon större roll, alternativt har de ingen rustning just då.
Tja, jag har helt motsatta erfarenheter. I och med att skadan från "typiska" vapen ofta blir nånstans i området 12-15 poäng och däromkring i VÄLDIGT många fall så tycker jag att en bra rustning har en oerhörd stor betydelse. Att gå från att få 2 grundskador plus en extraskada (på 10-19p) till att bara få en grundskada gör ju så oerhört stor skillnad. Tycker faktiskt att EON är ett av de fantasyspel där en bra (eller kanske snarare LAGOM bra) rustning har störst betydelse.
DoD vet jag att vikten spelar oerhörd roll, men jag har knappt tänkt på vad rustningarna vägt i Eon.
Vill man ha en någorlunda rustning, sköld, vettiga vapen och eventuellt nåt annat litet på sig så går de 12-15kg i Bärförmåga som t.o.m. en krallig person har åt ganska lätt... Även med 1/2 vikt för rustningen.
Som exempel så är min krigare Ezrahim i en av våra kampanjer utrustad (mycket grovt) i stil med en antik soldat. Han bär då Lamellpansar, Bronsarmskenor, Benskenor i härdat läder, Härdad läderhjälm, Härdade Läderkängor, Halsskydd, stor rundsköld, slagsvärd, kastyxa, kniv + div småprylar... Det blir snabbt en viss vikt.
(Plus då man färdas längre sträckor givetvis en rejäl väska med mat, sovgrejor och allt annat som behövs för att överleva i naturen. Detta dumpar man ju dock så fort strid verkar vara aktuellt så det är ett mindre problem.)
BTW, handen på hjärtat, hur länge har karaktärerna rustning? Jag försöker få mina spelare att minimera användandet, vilket de följer någorlunda. Man måste tänka utanför speltekniska termer. Att ständigt traska omkring i skydd är mycket jobbigt, krångligt och ofta underligt. Oftast tas de tyngsta skydden på när man _vet_ att strid stunar, och vid ex. resor och på rätt farliga platser används lättare skydd. Annars inget skydd.
Tja färdas man till fots så finns det ju inte mycket annat val än att ha rustningen på sig. Det ända som jag skulle ta av mig om jag var tvungen att marchera längre sträckor i medeltida/antik soldatmundering vore hjälmen. I övrigt så är nog trotts allt att ha rustningen på sig det enklaste. Historiskt så levde ju också soldaterna på den tiden mer eller mindre i sina rustningar, t.ex. så hade säkerligen en romersk legionär på sig sin rustning minst 16h/dygn i långa perioder. Det är helt enkelt en vanesak tror jag, har man tränat och tjänstgjort med rustning på under lång tid så blir det mer och mer naturligt. Däremot tar man givetvis av sig rustningen då man sover eller befiner sig "hemma" nånstans, sen bör man också ha i åtanke att rustningar och vapen är mycket dyra och värdefulla och att man därför av den anledningen inte gärna släpper dom allt för långt ur sikte. (Typ t.ex. INTE lämnar sitt fina nya slagsvärd på rumet på det skumma värdshuset i hamnkvarteren.)
/Bjorn