Nekromanti Favoritrollspelsplats

Ram

Skev
Ok, för alla funny people som tänkte "hörnet i hörnsoffan hemma hos Amanda" så tänkte jag mer geografi/omgivning. :)

Vad är er favoritplats att äventyra på, vad passar er bäst när ni spelleder eller får en mysig smak i munnen när ni äventyrar och varför gillar ni den?

Min favorit är utposten. En isolerad plats veckor från hjälp och civilisation. En oas av samhälle och ordning i en vild och otämjd omgivning.

Varför gillar jag detta då? Jo, den erbjuder så mycket. Det är lätt att göra en fisktank av det då det finns en klart begränsad mängd aktörer och man får nästan gratis en god synlighet och överskådlighet. Det finns från början någon form av vi och dom då det finns vi inne i utposten och de utanför. Det är en utsatt plats då det som finns är det som finns inne på utposten. Det är lätt att skaka om den bara genom att tillföra eller ta bort en aktör. Man kan skapa paranoia med mycket enkla medel. Då det finns begränsat med makt så blir ofta rollpersonerna en tydlig maktfaktor direkt även om de är nya. Med andra ord, den är ett helt sabla smörgåsbord på 150x150 meter och en yttre perimiter!

Vad gillar ni? Det ballaste är om ni måste välja så max en post om en plats per person och dag kan vara en ball regel, tycker ni inte?

Mogger

Hipsteranka
Den laglösa staden. Tänk Deadwood, Mos Eisley eller varför inte en sydamerikansk Favela eller Harlem på 70-talet?

Egentligen är det bara att kika på typ Gangs of New York för att förstå vad jag älskar med den här miljön. Eller valfri Batman-film (Gotham är på många sätt den ultimata Laglösa staden).

Sedan är den geografiskt begränsad, vilket som Ram säger underlättar när man gör fisktankar.

Det är dessutom ganska lätt att skruva alla städer vid någon given tidpunkt till att vara Den laglösa staden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att modern stad får vara den miljö jag trivs bäst i. Lite brett, kanske, men allt finns ju där -- brott att klara upp, tunnelbanor och kloaker, nattklubbar, skolor, alla samhällsklasser, industrier i utkanten, kanske en hamn, källare, höghus, kontorsbyggnader, sjukhus... Det är en bred miljö som kan användas till typ allting och där spelarna dessutom generellt har tillräckliga förkunskaper för att miljön ska kunna kännas lika invand och naturlig som den gör för rollpersonerna.

Den mystiska okända platsen, där vi måste gå runt och undersöka hur saker hänger ihop, innan vi får ett hum om vad vi egentligen hamnat i.

God45

#PrayersForBahakan
Folk har redan sagt städer så jag tar min andra favorit...

Öknen! Miljön är din fiende. Det är ett platt helveteslandskap där solen, vinden, kylan, bristen på vatten och mat dödar dig. Eller så gör de giftiga djuren och växterna det. Du kan inte ha en ordentlig rustning på dig. Du kan bara ha ett visst antal djur med dig för de drar vatten. Det finns inga ställen att gömma sig på och din fiende kan ofta se dig på extrema avstånd.

Sedan lägger man till monster och märkligheter för att göra det hela värre. :D

Godzillikles

Veteran
Till att börja med så spelar jag mest fantasy, så följande är färgat av det:

Slottet, i alla dess former:

Drakulas slott, med knarrande golv, avlägsna (eller mindre avlägsna!) vargtjut, fängelsehålor, hemliga gångar mellan rummen, kryptan, tortyrkammare, blodspår och en värd som kuvar besökare bara genom sin personlighet. Han verkar bara så... farlig. Spännande... kanske lockande?

Kungens slott: Baler, "det stora spelet" om favör(er), stora salar, vallgravar, försvarsverk (hotande horder av bestialiska krigare?), hemliga gångar, flyktpassager (förräderi? kommer fienden in den vägen? Pågår en hemlig kärlekshistoria i gångarna?).
Beter sig inte "den gode" kungen lite underligt? Eller tjänarna? Drottningen, rådgivaren eller den främmande diplomaten kanske?

Det onda citadellet: Drakulas slott är det subtilas hemvist, där hotet är outtalat eller lurar i skuggorna/dimman. Här ligger hela borgen som, och kastar en, skugga över grannskapet, och det finns inget subtilt med det: Blodiga pålar. Spetsiga, vassa saker sticker ut lite här och var. Fienderna heter "jätteonda" saker som Nefarit, Necrolord, Pit Fiend, Blackguard, Death Knight eller Warp thing, och atmosfären är tjock av svavelrök.
Insatserna är skyhöga: Lyckas rollpersonerna befria oss från den onda borgen går solen upp imorgon. Annars...

Rollpersonernas slott:
De har efter lång (eller inte så lång) tids äventyrande lyckats tämja en bit vildmark och etablerat ett fäste, men det är ingen ände på problemen. Arméer rustar och hotar i fjärran. Någon sprider illasinnad propaganda innanför murarna vilket leder till problem bland tjänarna och/eller den militära styrkan. Banditer återetablerar sig på vägarna (men det är något som inte stämmer!). Detta alternativ är egentligen ungefär samma som Rams Utposten, fast med annan maktfördelning.

Den exotiska Maharajans palats, där etikett är ett måste, men rollpersonerna inte har en aning. Dessutom är det någon som inte uppskattar främlingarnas närvaro, och denne har alla de kunskaper rollpersonerna saknar.

Slottet i himlen: Hemvist för Jadekejsaren, och allting är överdådigt och genomsyrat av magi. Tallrikarna är förtrollade apor, och om man äter en ört blir man en fisk. Det går att rida på moln, och det gör man från rum till rum. Men allt, precis allt, är beroende av kejsarens vilja.

Big Marco

Läskig
Storstaden, om natten, i regnet. The Crow och Se7en. I övrigt, se kranks noteringar om staden, ovan.

Mogger

Hipsteranka
Fartyget. Jag är en sucker för nautiska miljöer och båt är bland det coolaste jag vet. Flodbåt, piratskepp, tanker, Titanic etc...

Ascoolt!

chrull

Stockholm Kartell
Utanför eller i gränsen till civilisationen. Det kan vara den sista byn innan den utforskade ödemarken börjar, den ensamma megastaden omgiven av postapokalyptisk ödemark eller guldruschstaden dit lagen inte ännu helt nått fram eller det ensamma bergsslottet med utsikt över vad som känns som oändliga skogar och karpatska berg.

Den ensamma polarutposten och den piratvänliga frihamnen i söderhavet passar också in.

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Gillar att kasta ner mina spelare i träsk. De är så otillgängliga att allt kan finnas där. Små samhällen med inavlade bofasta, sumpmonster, kvicksand, underliga växter och djur, en ständig kamp mot kylan (fukt), törsten (drick inte bräckt vatten), svälten (kan man äta denna växt utan att dö?) och sjukdomar (förbannade myggor!). Ruiner kan finnas översvämmade och insprängda mellan träd som brutit ned merparten av byggnaden. I träsket gömmer sig personer som inte vill hittas, allt från mördare till forskare, till magiker, till kulter.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hovet,
intriger, dekadens, lismande och knivar bakom ryggen. Att en hel kampanj kan handla om att övertyga en karaktär att tycka en annan sak.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ram;n75160 said:
Min favorit är utposten.
Även jag gillar utposten som plats då den kan vara så mångsidig. Utposten kan vara allt ifrån en ensam handelsstation som består av bara ett eller ett par hus, med minimalt med bofasta där. Men den kan också utan problem vara en mindre stad, vilket nog är min favorittyp av utpost dessutom. Nybyggarstaden, långt ifrån civilisation där andra spelregler (om ens några) gäller. Den kan vara laglös eller totalitär och allt därimellan. Man har dessutom nära till vildmarken (favorit nummer två) där det är lätt att stoppa in ruiner från "den gamla världen" (vilket är favorit nummer tre).

Utposten erbjuder mig helt enkelt en ganska perfekt blandning av allt det jag gillar i en äventyrarplats.

Caligo

Swashbuckler
Den lilla ön. En ett fiskarsamhälle, en liten hamnstad, isolation, en hamn där ett skepp seglar in, Några gamla ruiner, saltstänkta klippor. Slemmiga tentakler i vattnet...

Cissi

Up to no good.
Jag älskar staden som setting. Det Victorianska London med flämtande gaslyktor och djupa skuggor, ljudet av Themsen i bakgrunden. Eller den nutida staden med dess moderna katakomber i form av tunnelbanesystem och ventilationssystem, industritomter och myllrande liv.

Jag har dock mest spelat i skogsmiljö men tycker att den settingen inte bjuder på varken överraskningar eller utmaningar längre. Den bsta kampanjen jag någonsin spelat var dessutom i London under den Victorianska eran med Recca som SL. Det var oförglömligt.

Pyret

Veteran
övergivna platser som bara har fått stå och förfalla
som några exempel gamla sanatorium fabriker eller mentalsjukhus
kanske för att jag själv gillar att lägga mina rollspel kring just dessa platser
och för den härligt äckelmysiga känslan av vad som en gång har hänt där som möjligen sitter kvar i väggarna