Nekromanti FBI

Nemesis_UBBT

Warrior
I vissa Delta Green-äventyr rekomenderas det att spelarna är FBI-agenter så jag skulle behöva lite info om FBI typ vilken utrustning dom har, vad dom har för rättigheter att t.ex. rota i hemligstämplade eller integritets-skyddande filer, vad dom jobbar med för fall o.s.v

Sen undrar jag vad OT betyder, har aldrig fattat det...

Krille

Super Moderator
"I vissa Delta Green-äventyr rekomenderas det att spelarna är FBI-agenter så jag skulle behöva lite info om FBI typ vilken utrustning dom har, vad dom har för rättigheter att t.ex. rota i hemligstämplade eller integritets-skyddande filer, vad dom jobbar med för fall o.s.v"

FBI-agenter på fältet har följande utrustning:

* en ID-bricka som det står FBI på.
* en marinblå nylonjacka med texten "FBI" i neongult på ryggen och bröstfickan.
* proper svart kostym.
* pistol med axelhölster.

...och that's it.

FBI är dock en fullt utrustad poliskår och har ungefär alla de resurser som man kan förvänta sig från en sådan, inklusive fordon, labbutrustning, helikoptrar, tyngre skjutvapen etc. Dessa resurser plockas dock enbart fram om det behövs i fallet.

FBI är en federal poliskår, motsvarande ungefär Rikskrim och SÄPO i Sverige. De arbetar med att utreda och förebygga brott i samarbete med lokala polisstyrkor och övriga federala laguppehållande organ, inklusive ATF, Secret Service, CIA mm. Normalt får inte FBI hoppa in i vilka fall som helst, utan enbart i federala fall. Som federala fall räknas ungefär följande:

* Seriemord
* Kidnappning
* Varje brott där rymlingen smiter över delstatsgränsen
* Databrott
* Brott mot rikets säkerhet (spioneri, sabotage, terrorism mm)
* Organiserad brottslighet

I dessa fall kan FBI knata in och helt enkelt ta över. FBI kan också kallas in av den lokala polisen om den lokala polisen saknar resurser för att utreda ett brott, men det sker i så fall på inbjudan.

FBI har precis lika stora rättigheter som alla andra poliser vad gäller att gå in och rota i hemligstämplat/integritetsskyddat material: nada. Zip. Inget alls. Har FBI inte en husrannsakningsorder i näven eller en domstolsorder att släppa på sekretessen så är FBI totalt lamslagna. Det krävs alltså att en högre instans än den hemligstämplande instansen lyfter på sekretessen för att FBI ska få gå in och rota. En husrannsakningsorder brukar kunna ordnas inom kontorstid eller senast 24 timmar av en federal domare om det finns skälig misstanke om brott. En domstolsorder att lyfta på sekretessen kan ta månader att få, och kräver en normal domstolsprocess.

I övrigt kan man säga att FBI har ungefär polismans rättigheter. De har rätt att frihetsberöva brottsmisstänkta i samband med utredningen. De har rätt att, med husrannsakningsorder, gå igenom en misstänkts bostad, arbetsplats och tillhörigheter i jakt på bevis. De har rätt att bruka våld i självförsvar eller försvar av andra, om nöden kräver. De har rätt att bära dolda vapen på allmän plats. Men det är väl ungefär det.

"Sen undrar jag vad OT betyder, har aldrig fattat det..."

Off-Topic, dvs utanför ämnet.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: OT

OT betyder, som Krille säger, "Off Topic", men vad det egentligen betyder är en annan fråga.

Den enklaste definitionen är att alla svar som inte handlar om samma sak som originalinlägget är OT. Om någon frågar hur man hanterar sanity loss i Call of Cthulhu och diskussionen så småningom börjar handla om huruvida man ska använda tärningar i skräckrollspel är det enligt denna definition en OT-diskussion. Värt att notera är att många av de intressantaste diskussionerna uppstår på det här sättet, så OT behöver inte alls betyda att diskussionen är mindre relevant.

Man kan också säga att diskussioner som inte hör hemma på forumet är OT-diskussioner. Prat om Eon i Western-forumet, skräckfilmer i rollspelsmakarforumet eller mjölkprodukter i vilket forum som helst är OT. Jag försökte en gång införa termen OF (Off Forum) för sådana diskussioner, men tydligen var världen inte mogen än (jag tycker fortfarande att det är en bra term. Det här inlägget, t.ex, är inte OT - du frågade ju faktiskt - men däremot är det OF).

En enkel regel är att man skriver "(OT)" efter sitt inlägg när man har på känn att sådana som vill föra en seriös diskussion skulle störas av inlägget i fråga. (Eller när man kommer i håg det. Eller när man tycker det skulle se trevligt ut. Eller torsdagar med jämnt datum. Jag är inte så noga)

-JPS-