Nekromanti Feat för krigarmagiker

Staffan

Myrmidon
Jag har redan postat det här featförslaget på ENWorld, men tänkte jag skulle få lite feedback av den svenska publiken också:

<font size="3"> COMBINE SPELL [Metamagic] </font size>
You can combine your spellcasting with other activities.
Benefit: Casting a Combined spell is a move-equivalent action. You can combine this with any other action that allows a move or move-equivalent action, other than other magical actions (casting spells, using magic items, or using supernatural or spell-like abilities). A spell whose casting time is more than 1 action can't be Combined. A Combined spell uses up a spell slot two levels higher than the spell's actual level.
Special: Unlike other metamagic feats, spontaneous casters can use this feat without increasing the casting time of the spell.

Primärt är det till för att krigarmagiker ska kunna boosta upp sig själva samtidigt som de slåss (fast mindre effektivt som båda, eftersom de inte får full attack och eftersom formlerna räknas som två nivåer högre). En metapsionisk version är ju inte så svår att extrapolera (+4 PP i stället för två nivåer högre) heller, för Psychic Warriors.

Det jag är mest osäker på är om två nivåer är rätt - featet är avsevärt mindre kraftfullt än Quicken Spell (+4 nivåer) eftersom man inte kan använda det till att få iväg två spells per runda.

Feliath

Swashbuckler
Ärligt talat skulle jag nog sätta det till en nivå högre. Jag tror inte att jag skulle ta Cat's Grace som en level 4-spell bara för att kunna boosta mig som en move-equivalent...som en level tre-spell däremot käner jag att det skulle se använding. (Hypotetiskt sett, förstås - jag lider av Evig SL-syndrom.)

/Feliath - i och för sig benägen att nedgradera just metamagic

Targos

Veteran
Alltså du gör en Spell 2 levlar högre och får gå samtidigt som du kastar spellen?

jag ser inget direkt bra syfte med det hela, för att om du går till en fiende samtidigt som du mumlar en spell så får du ju en attack of opportunity på dig.

Har jag fel eller?

Quan'talis

Swashbuckler
Njäe, inte riktigt. Man gör en spell 2 levlar högre och får använda den samtidigt som man gör en annan "move-equivalent action" (som inte behöver vara att gå)

Om en magiker vill lägga en formel, till exempel "mage armor" och sedan gå fram och attackera en fiende blir han i vanliga fall tvungen att först stå stilla och lägga "mage armor", och sedan gå fram. Då har han använt hela sin runda och kan inte attackera förrän nästa runda.

Har han denna feat kan han lägga formeln medan han går fram till fienden (som inte får någon AoO, eftersom magikern står flera meter bort när han börjar lägga formeln) och sedan använda andra halvan av sin runda för att attackera. En klar fördel, speciellt för fighter/wizards (eftersom vanliga wizards knappast vill gå fram och attackera sin motståndare är de nog inte så intresserade av denna feat)

Så förstår jag det i alla fall.

JPS

Staffan

Myrmidon
Nej, du kan använda formlen *som* en move-equivalent action. Du kan med andra ord slå någon (en gång, inte en full attack) och lägga en formel samtidigt. Du använder den i så fall i stället för din ME action, så du får bara ta ett femfotssteg som förflyttning.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ja du, det krävde lite betänketid.

* Namnet känns inte riktigt bra. Även vanliga formler med "1 action" kombineras ju (med förflyttning eller MEA). Kanske någon synonym på "Quick" passar bättre?

* Jag förstår att du gärna vill ge spontankastare möjlighet att använda den, men din specialregel gör ju detta knep helt unikt. Därigenom har den ju egentligen två kraftiga förmåner. Dessutom uppstår ju kombinationsproblematiken (skönt ord) med andra metamagiska knep - om en trollkonstnär använder både denna och ett annat metamagiskt knep på en formel med "1 action", kastar han den då som en move-equivalent action, standard action eller full-round action?

* En gradhöjning på två (hälften av Quicken) känns okej. Utan att direkt kunna sätta fingret på något, känns det som om man skulle kunna göra en del otäcka kombinationer med denna. True Strike följt av en attack i samma runda kan bli riktigt grymt, så två grader är nog bra.

/Mikael

Quan'talis

Swashbuckler
Aha. Det var faktiskt det jag trodde från början, men medan jag skrev svaret dök det upp alla möjliga varianter i mitt huvud... Det var sent.

Hur som helst tror jag att det kan vara en användbar feat, men om jag spelade krigarmagiker skulle jag nästan hellre ha en feat som gör något åt Arcane Spell Failure... skulle kanske fungera enligt samma princip som Blindfight (man får slå om en gång om man misslyckas). Det har förstås ingenting med det här att göra.

JPS

Boobis

Warrior
True Strike följt av en attack i samma runda kan bli riktigt grymt, så två grader är nog bra.

Känns som att man kan åstakomma ännu roligare sagker om man redan lagt en Haste. Harm + true strike + partial charge, under samma runda :gremsmile:

Fast det blir ju förståss knepigt att göra en caster som kan kobinera de tre ovan. Tillbaks till tänkarbänken :gremwink:

-J

Staffan

Myrmidon
Tja, haste kan man ju få av någon annan (eller ett potion i nödfall), och i Forgotten Realms finns det några domains som innehåller true strike.

Staffan

Myrmidon
om jag spelade krigarmagiker skulle jag nästan hellre ha en feat som gör något åt Arcane Spell Failure... skulle kanske fungera enligt samma princip som Blindfight (man får slå om en gång om man misslyckas).
Hmm... låter som en vetting lösning på arcane spell failure. De flesta hemgjorda feats jag sett som minskar ASF har varit av typen "Kan kasta formler i lätt/medeltung/tung rustning utan ASF" eller "minskar ASF med X%"

Fast om man vill bli av med ASF kan man ju ta prestigeclassen Spellsword (från Tome & Blood) alternativt fixa alla sina formler med Still Spell. Sedan finns det ju möjlighet att skaffa hygglig AC även utan rustning - mage armor + shield är en bra början (+4 resp. +7 i AC, enligt rykten ska shield modifieras i reviderade upplagan så att den också ger +4 i AC fast åt alla håll), och om man har mitt feat kan man ju lägga shield medan man slåss :gremgrin:

Staffan

Myrmidon
Namnet känns inte riktigt bra. Även vanliga formler med "1 action" kombineras ju (med förflyttning eller MEA). Kanske någon synonym på "Quick" passar bättre?
Hmm... efter en titt på www.m-w.com så kanske "Swiften spell" passar bättre.
Jag förstår att du gärna vill ge spontankastare möjlighet att använda den, men din specialregel gör ju detta knep helt unikt.
Tja, personligen tycker jag att Quicken Spell också borde ha den specialparagrafen... dessutom tycker jag att Sorcerer är en bättre matchning för en krigare än Wizard :gremsmile:

Från början inspirerades jag till knepet av en diskussion där det nämndes att Psychic Warriors vore mycket coolare om de slapp spendera en massa rundor i varje strid med att boosta upp sig själva, och de har ju inte problemet ifråga till att börja med :gremsmile:
En gradhöjning på två (hälften av Quicken) känns okej. Utan att direkt kunna sätta fingret på något, känns det som om man skulle kunna göra en del otäcka kombinationer med denna. True Strike följt av en attack i samma runda kan bli riktigt grymt, så två grader är nog bra.
Tackar :gremsmile:
True strike plus attack i samma runda är förvisso rätt skoj, men det är tveksamt om det är bättre än t. ex en fireball - i alla fall om man inte har något annat som gör att ens attack är extra äcklig.

En liten detalj som jag kom att tänka på i efterhand är att mitt lilla knep inte kombinerar sig så bra med folk som slåss med sköldar, eftersom man fortfarande behöver en ledig hand för att lägga formler med somatiska komponenter.

Boobis

Warrior
Tja, personligen tycker jag att Quicken Spell också borde ha den specialparagrafen...

Det gör Sean K Reynolds också, så länge man bara applicerar Quicken Spell. Lägger man till fler metamagiska knep så tycker han att det skall ta tid enl PHB igen ...

Och jag håller med er. :gremsmile:

-J