Nekromanti Feats i D&D Next

Necross

Swashbuckler
Jag tycker mycket verkar vettigt i D&D Next, utom featsen. Är det bara jag, eller är det fler som tycker varje feat innehåller lite väl mycket? Jag tycker det känns bökigare än nånsin att hålla reda på.

Exempel:

Alert
You are always on the lookout for danger. You gain the following benefits:
• You gain a +5 bonus to initiative.
• You cannot be surprised while you are conscious.
• You gain proficiency in the Perception skill.

Archery Master
You have mastered bows and can make shots that others find impossible. You gain the following benefits:
• You gain proficiency with martial ranged weapons.
• Attacking at long range doesn’t impose disadvantage on your ranged attack rolls.
• Your ranged attacks ignore half cover and three quarters cover.
• Once on your turn when you use your action to make a ranged attack with a short bow or long bow, you can make one additional ranged attack with that bow, but all of the attacks that are part of the action take a –5 penalty to the attack roll.

Man får dem iofs inte så ofta (bara ca var 4:e lvl), och man kan välja att istället ta +2 i en grundegenskap istället för ett feat (eller +1 i två grundegenskaper). Om lvl 20 pc kommer ha 5 såna här + kanske 18 class abilities (tog Barbarian som exempel) och kanske även spells och items och annat junk att hålla reda på. Är det verkligen roligt?

OBS dock att feats kallas "optional rule".

Big Marco

Läskig
Personligen föredrar jag färre "paket" än mängder av enskilda one-off:s. Nu vet jag inte vad Class Abilities ser ut (dvs dess innehåll/mall) men D&D har sedan 3.0 varit ett jävligt grötigt spel (på gott och ont). Är Next mer grötigt?

Necross

Swashbuckler
Big Marco;n19376 said:
Personligen föredrar jag färre "paket" än mängder av enskilda one-off:s. Nu vet jag inte vad Class Abilities ser ut (dvs dess innehåll/mall) men D&D har sedan 3.0 varit ett jävligt grötigt spel (på gott och ont). Är Next mer grötigt?
Nej, det är mest det här med featsen. Man kan iofs också tycka att det är väldigt många förmågor som man får av sin klass, men man har ju gjort andra grejor för att spelet ska bli smidigare (spells är jäkligt kortfattade, man kan bara bära ett visst antal magiska föremål, etc.)

Bolongo

Herr Doktor
Det är ju ingen egentlig skillnad mot 3e eller 4e, känner jag - utom att varje bullet point i exemplen hade varit en separat feat i de tidigare upplagorna, och du hade kunnat kombinera dem själv på mindre logiska sätt. Nu får du större paket, mindre ofta. Gäsp.

Kan tycka de missade en chans att göra om feats mer radikalt, men de hade ju som designkrav att denna upplaga skall göra alla fans av tidigare upplagor nöjda, och det sätter vissa gränser.

Necross

Swashbuckler
Bolongo;n19398 said:
Det är ju ingen egentlig skillnad mot 3e eller 4e, känner jag - utom att varje bullet point i exemplen hade varit en separat feat i de tidigare upplagorna, och du hade kunnat kombinera dem själv på mindre logiska sätt. Nu får du större paket, mindre ofta. Gäsp.
Mindre logiska sätt, hur menar du? Gör man fler feats, men med 1-2 effekter i varje, vore det väl mer flexigt och roligt? Mer tillfällen till unika "byggen" tänker jag mig.

Därmed inte sagt att man behövde dela ut fler feats. Har lite svårt att fatta charmen med dessa enorma mängder förmågor på rollpersonerna. (Även om det är en tillvalsregel.) Särskilt på höglevel blir det ju väldigt svåröverskådligt.

Bolongo;n19398 said:
Kan tycka de missade en chans att göra om feats mer radikalt, men de hade ju som designkrav att denna upplaga skall göra alla fans av tidigare upplagor nöjda, och det sätter vissa gränser.
Mmm, det är ju just det jag undrar, varför detta skulle göra alla fans nöjda. Ser inte vitsen riktigt.

Übereil

Swashbuckler
Jag det nya approachet - dvs du får välja mellan +2 på ett grundvärde eller ett featpaket. Du måste inte ta några feats alls om du inte vill, du kan ta fem feats men då får du kassa grundvärden istället. Förmodligen kommer man slänga på en eller två feats i stlutändan, och har man gjort det så får man feats som faktiskt känns som de gör skillnad till skillnad från tidigare då en feat var en tredjedel av vad de nya featsen är.

chrull;n19453 said:
Var kommer infon ifrån?
Speltestdokumenten. Dvs det kanske kommer se lite annorlunda ut när de väl släpper spelet. Jag vet inte var man får tag på (jag fick filerna av en kompis).

Übereil

chrull

Stockholm Kartell
Übereil;n19484 said:
Speltestdokumenten. Dvs det kanske kommer se lite annorlunda ut när de väl släpper spelet. Jag vet inte var man får tag på (jag fick filerna av en kompis).
Som jag förstått det ska det som faktiskt blir nya D&D innehålla rätt mycket förändringar kontra sista speltestet.

Übereil

Swashbuckler
chrull;n19490 said:
Som jag förstått det ska det som faktiskt blir nya D&D innehålla rätt mycket förändringar kontra sista speltestet.
Jo, det var lite dåligt formulerat från min sida - att det kommer bli ändringar är jag rätt säker på. Dock förväntar jag mig inga radikala förändringar mer än på detaljnivå (har för mig de skriver om ett par klasser t ex, då kommer klasserna se annorlunda ut men klasser i stort kommer ändå fungera likadant) samt att det tillkommer saker (sorcerer och warlock ska tillkomma, vad jag hört).

Übereil

Necross

Swashbuckler
chrull;n19490 said:
Aha, jag har förstått det ungefär tvärtom. Vad får DU den infon ifrån? :)
Bolongo said:
Från Wizards hemsida?

Eller tja, ändringar och ändringar, det mesta av infon som kommit ut där på sistone har ju gällt helt nya regelavsnitt som inte existerade ö.h.t. i speltestet. Battlesystem och sånt.

chrull

Stockholm Kartell
Necross;n19517 said:
Aha, jag har förstått det ungefär tvärtom. Vad får DU den infon ifrån? :)
"Internet" är tyvärr det enda jag kan ge, jag följer inte 5th ed särskilt mycket och en avn aneldningarna är att flera G+/Blogg-inlägg jag ser om det pratar alla om att det hänt mycket seda senaste testversionen.

Så jag ser lite nytta i att diskutera det som en produkt innan man faktiskt vet något om produkten :)

Anarchclown

Swashbuckler
Feats ersätter att man ökar grundegenskaper med två steg. Det är således meningen att då ska göra riktigt extrema saker för att inte vara sämre än grundegenskaper. De är dessutom optional i det att en "vanlig" karaktär bara höjer grundegenskaper istället och endast en person som har en annan idé om hur deras karaktär ska funka skaffar en feat. De flesta feats är antingen sämre eller annorlunda från att höja grundegenskaper, sällan "bättre".

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar att feats blir mindre specifik-situation-bundna och mer generella. Ja, det blir mer jobb att komma ihåg varje feat, men har man märkbart färre så kan man samla dem på referenskort eller annat vis.

Ungefär som man kunde göra med spells och powers. :)