Nekromanti Feberdrömmar....

Johan K

Gammal & dryg
Urggghhh...
Är sådär lite lagom febersjuk & sådant & kom att tänka på en grej när va & våldgästade en snabbis på #rpgonline.
Alltså, hur kan feberdrömmar a´la paranoia inspirera en som SL ??
Jag tor att de kan inspirera en som tusan, bara man kommer ihåg dem..
Vad tror ni om detta ?? :gremconfused: :gremconfused:

/ Johan K, som borde sova egentligen....

Shaggy

Swordsman
Personligen tror jag inte särskilt mycket på det. Jag har testat att skriva ner drömmar ibland, och vad som verkar vara otroligt bra idéer i drömmen tenderar att vara rätt uselt när man väl ser över det igen i mer vaket tillstånd.

Brior

Swordsman
Jag har motsatt erfarenhet så att några av mina bästa visioner har kommit i mardrömmar, sådana jag fortfarande minns efter kanske trettio år. Men det som är bra i drömmar för mig är aldrig logiska berättelser utan just storslagna bilder och stämningar som i sin tur kan inspirera en historia genom sin rena kraft.

Jag tror man kan utnyttja dem genom att leva vidare i dem just när man vaknat och skriva ner det som kommer då snarare än själva drömmen.

/Brior

Ymir

Liten kantbaron
Does Ymir dream about angst? Yes, he does.

Den bästa novell jag någonsin skrivit är i praktiken en dröm jag direkt efteråt satte på pränt. Be mig om den på IRC så skickar jag, jag vill inte lägga upp den här.

Samma dröm och novell inspirerade också till De utan Hjärtan, som jag så ofta länkat till här.

Så jodå...drömmar kan vara riktigt, riktigt givande.

- Ymir, med konkreta bevis

Johan K

Gammal & dryg
Oj !

Kollade lite på De utan hjärtan.. Det jag läste så verkade det ruskit intressant ju. Så jag ska absolut ta & läsa mer !

Morgoth

Swashbuckler
Yep.

Yeah, dröööömmar. Det har jag ju kört på. Bland annat kommer ni få ett smakprov på det snart. Ni som är true, alltså. Ni kommer förstå vad jag menar så småningom, och jag avslöjar inget mer nu. Men det kommer, och det har med berättelser baserade på drömmar att göra. :gremsmirk:

Och att det kan "hjälpa" en spelledare tvivlar jag inte på. Man får ofta bygga om drömmar en del för att de som presenteras inför dem kan acceptera logiknivån, men så länge man behåller själva drömmens essäns relativt oskadad tycker jag det är okej.

Förresten så har vi väl haft en del drömtrådar? Jag kan komma på signaturen i det här inlägget, och den här tråden.

Johan K

Gammal & dryg
Fusk !!

. Bland annat kommer ni få ett smakprov på det snart. Ni som är true, alltså. Ni kommer förstå vad jag menar så småningom, och jag avslöjar inget mer nu.
MEN, det är ju fusk att göra sådana hätr teasers ju !! Är sjukligt nyfiken av mig ju !!!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vad kan det vara...?

Hmm... Undrar vad det kan vara Morgoth kokat ihop nu... Ska bli spännande att se om jag räknas till de som är true... :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Drömmar är coola saker, tänkte göra en länk till min tråd men Mogge hann före. Sedan har vi väl haft lite fler drömtrådar, orkar dock inte leta runt.

Däremot har jag faktiskt aldrig gjort nåt av mina drömmar, varken vanliga drömmar, feberdrömmar eller dagdrömmar, även om dagdrömmarna funkar som inspiration till Feng Shui till och från.

Men om vi skippar dagdrömmarna för ett slag: drömmar har en tendens att vara fullkomligt ologiska och dessutom innehåller de en massa hopp som gör det omöjligt att direkt göra nåt äventyr av dem. Exempel:

[color:\\"#666666\\"] Jag är inblandad i en schysst martial arts-fight med en tjej (kommer inte ihåg nåt från drömmen innan fighten). Hon är på den onda sidan och vi för kontinuerligt ett samtal under fighten och till slut lyckas jag övertyga henne om att gå över till den goda sidan och vi slutar slåss. *Klipp* Jag och en polare jagas av någon svartklädd figur. Polaren springer fort och jag hänger inte med (att springa men knappt komma någon vart har jag drömt otaliga gånger). Men då tänker jag "fan heller att han ska springa ifrån mig" och så ökar jag farten (och det funkade, ascoolt). Sedan kommer vi att tänka på "varför springer vi ifrån honom?" och så vänder vi om och övermannar den svartklädde mannen. Och sen vaknar jag.[/color]

Vad är det för jäkla dröm? Jag ville ju veta vad som hände med tjejen. :gremsmile:
Däremot är det fullt möjligt att sno stämningar ur drömmar, eller enstaka scener som i mitt fall ovan, nu har jag dock glömt hur sceneriet såg ut där, drömmen är gammal.

Inspirera mera! Drömmar är guld!

Äsch, måste dra upp en grej här. Hade en dröm med forumsanknytning för ett tag sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket, men det var högvis av forumiter med i den (kommer bara ihåg 3 dock).

Magnus Seter hade postat inlägget "Hjälp min kompis Kalle" på något forum och jag var inne och läste tråden. Det visade sig att Seter försökte lära Kalle att spela tennis, Seter var alltså tennistränare. Sedan kom jag, Dnalor och Foggmock ner till tennisbanan och skulle hjälpa till. Precis då råkar Kalle slå en boll över det höga nät som omger tennisbanan (för att stoppa bollarna från att flyga ut givetvis). Dnalor plockar upp bollen och försöker slå den tillbaka in med sitt tennisracket, vi har alla tennisrackets med oss förresten. Fast Dnalor klipper till bollen för hårt en den åker iväg åt fanders. Då börjar Foggmock skratta som besatt och ligger och vrider sig på marken i skrattkramper.

Sedan kommer jag inte ihåg mer, men jag har för mig att det dök upp fler foumiter då.

Foggmock

Myrmidon
Waaaaaay off topic..

Här sitter man och gör en casual sökning för att kolla om det kommit några nya inlägg där jag omnämns, och så visar det sig att jag är tennisguru.

Det ironiska i det hela är att efter en avslutad rollspelssession hemma hos Gustav (yeah! precis där vi satt och lirade Mutant) så fanns det typ bara tennis och sumobrottning att titta på, och eftersom det var damtennis så skulle vi kolla om brudarna stönade när de slog till bollen (ett fenomen ganska vanligt i damtennis), men det gjorde de inte så vi bytte till sumobrottningen. Då utbrister Jimmy i något sammanhang (jag har totalt glömt bort varför, men jag tror att jag frågade nått) 'Tennis?' och låter jättefånig och vi skrattar. På något sätt fastnar det där lagom tafatta 'Tennis?':et och det var inte länge innan jag läste ditt inlägg som jag hörde det sist.

Öhm, poänglös anekdot men jag garvade arslet av mig framför datorn.

För att då också hålla sig lite ON TOPIC så tycker jag att drömmar är bra för att plocka koncept ur, inte att återskapa drömmen som en händelse. Svårt att förklara hur jag menar, men om vi tar ditt exempel kanske det blir tråkigt med tennislektioner, men att du tar konceptet 'Nybörjare ska läras upp och saker går fel' kan man hitta mycket att spinna vidare på. Eller ett smalare koncept, eller ett bredare.

Foggmock - som hoppas han gjort sig förstådd.