Jag håller på att revidera kapitlet om strid, skador och läkning och har kommit till svårighetsmodifieringar för avstånd och storlek på målet.
Det jag har tänk mig är att varje meter över 10 så blir det +1 svårare och varje meter under 10 blir -5 enklare. Vilket gör att det är +-0 vid 10 meter. Så 100 meter bort blir +90 och 1 meter bort blir -45.
För dem som inte vet så slår man 1T100 för att komma under (färdighetsvärdet +/- modifieringar).
Jag tänker sedan ha en tabell som visar ungefär hur mycket svårare/enklare det är att träffa olika mål beroende på deras storlek. Tex.
(Räknat att dessa mål är 10 meter bort)
-60 Lastbil med släp
-50 Buss
-40 Elefant, lastbil
-30 Bil
-20 Häst
-10 Motorcykel
+-0 Människa
+10 Stor hund
+20 Katt/Landmina
+30 Råtta
+20 Mus/Pistol
osv.
Samt att ett vissa vapen har en minus modifikation som gör att de är enklare att skjuta med på avstånd. Tänkte mig att de flesta gevär och liknande har typ -25 som grund och att krysskyttegevär kanske har -50 eller mer fast då ett minimum avstånd som det kan användas på.
Så i slutändan blir det som exempel.
Person A ska skjuta på person Bs motorcykel som uppskattningsvis är 50 meter bort. Detta blir på 1T100 -10 (för Motorcykel), +40 (för 50m bort ), -25 (för att A har ett gevär) = +5. Han klarar slaget som skjuter sönder tanken på motorcykeln vilket naturligtviss exploderar i ett eldklot och kastar B tillbaka flera meter... Nu var det ifs As motorcykel han förlorat till B i ett kortspel men sådant är detaljer.
Är detta ett onödigt komplext system?
För just min spelgrupp så skulle det inte vara nått problem men jag vill ha lite feedback på dettta.
Det får in alla delar som jag vill ha in samt att man/spelledaren enkelt kan använda grova uppskattningar för hur svårt det är eller räkna på det om man nu vill det.
Man blandar inte heller in ett till system för modifieringar utan allt fungerar på samma sätt oavsett vad man slår för, det är bara lite olika värden. Tänkte i EON så har kan ju "kort, långt, mycket långt" avstånd på vapnet vilket är helt eget mot hur allt annat funkar.
Det jag har tänk mig är att varje meter över 10 så blir det +1 svårare och varje meter under 10 blir -5 enklare. Vilket gör att det är +-0 vid 10 meter. Så 100 meter bort blir +90 och 1 meter bort blir -45.
För dem som inte vet så slår man 1T100 för att komma under (färdighetsvärdet +/- modifieringar).
Jag tänker sedan ha en tabell som visar ungefär hur mycket svårare/enklare det är att träffa olika mål beroende på deras storlek. Tex.
(Räknat att dessa mål är 10 meter bort)
-60 Lastbil med släp
-50 Buss
-40 Elefant, lastbil
-30 Bil
-20 Häst
-10 Motorcykel
+-0 Människa
+10 Stor hund
+20 Katt/Landmina
+30 Råtta
+20 Mus/Pistol
osv.
Samt att ett vissa vapen har en minus modifikation som gör att de är enklare att skjuta med på avstånd. Tänkte mig att de flesta gevär och liknande har typ -25 som grund och att krysskyttegevär kanske har -50 eller mer fast då ett minimum avstånd som det kan användas på.
Så i slutändan blir det som exempel.
Person A ska skjuta på person Bs motorcykel som uppskattningsvis är 50 meter bort. Detta blir på 1T100 -10 (för Motorcykel), +40 (för 50m bort ), -25 (för att A har ett gevär) = +5. Han klarar slaget som skjuter sönder tanken på motorcykeln vilket naturligtviss exploderar i ett eldklot och kastar B tillbaka flera meter... Nu var det ifs As motorcykel han förlorat till B i ett kortspel men sådant är detaljer.
Är detta ett onödigt komplext system?
För just min spelgrupp så skulle det inte vara nått problem men jag vill ha lite feedback på dettta.
Det får in alla delar som jag vill ha in samt att man/spelledaren enkelt kan använda grova uppskattningar för hur svårt det är eller räkna på det om man nu vill det.
Man blandar inte heller in ett till system för modifieringar utan allt fungerar på samma sätt oavsett vad man slår för, det är bara lite olika värden. Tänkte i EON så har kan ju "kort, långt, mycket långt" avstånd på vapnet vilket är helt eget mot hur allt annat funkar.