Nekromanti Feedback på solospel/textäventyr

Feuflux

omjonasson.se
Så, vi hade ju en tråd hyfsat nyligen om mjukvara för att skriva solospel/textäventyr och jag fastnade för Ink (https://www.inklestudios.com/ink/) och fick en grundidé som jag började skriva utifrån (med någon slags förhoppning att faktiskt få ihop någonting färdigt utan att det blir som med mina vanliga projekt).

Men jag känner att jag vill stämma av lite här. Jag har skrivit "kapitel ett" kan man säga, men är lite kluven till hur mycket text man vill ha i en paragraf. Jag känner inte till någon spara-knapp utan det är "spela tills du är klar" eller "börja om från början igen nästa gång och försök att minnas dina val".

I alla fall, länk finns här: https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

Feedback-punkter:
* Funkar de rödmarkerade styckena som visar karaktärsstatus (skills och föremål) eller är det jättestörande för flödet? Jag har dock ingen riktig plan B för hur Ink annars låter mig lösa det.
* Som jag skrev ovan, hur mycket text är rimligt att ha innan det är dags för ett nytt val (eller en fortsätt-knapp)? Bör jag fokusera på massor med val eller på djupare story?
* Är plotten kass? Ska jag omarbeta allting på en gång?
* Är språket godkänt? Jag skriver aldrig skönlitterärt och absolut inte skönlitterär engelska, så ska jag lägga ner det asap eller är nivån okej? (Hade väl nån tanke att peta på folket bakom Ink om jag får klart det och då behöver det ju vara på engelska förstås, men jag slipper gärna göra bort mig).

Tant Ragnar

Gamle usling
Nu har jag spelar igenom kapitel ett en gång. Det ser bra ut! Känns väldigt inspirerat av klassiker som ensamma vargen och silverstjärnan. Språket är bra, och plotten känns väldigt klassisk - kan man ana att det kommer en twist? Om det utvecklas till att "din orden attackeras av ond fiende, sök hämnd" blir det kanske lite tråkigt. Finns möjligheter att utforska moraliska gråzoner av att vara med i en dödsmördarsekt som (tror sig) ha rättvisans gudinna på sin sida?

Paragraferna är av ok längd i och med att det är ett introkapitel. Föredrar lite kortare efter det med fler val.

Den röda texten med status är väl... Ok så länge den inte tar mer plats. Men varför behövs den? Du kan väl hålla koll på stats och utrustning i koden för scriptet - man behöver väl inte ha en lista på all junk man bär runt på förrän det är dags att använda den, och då får man upp det alternativet då.

Om det gäller strategiska val (slåss, fly eller smyga) så kan du använda stödet för variabler i ink för att beskriva det i texten som presenteras för läsaren. Typ, istället för "vill du slåss, eller smyga?" så kan du skriva "du kan slåss, fly eller smyga. Du tror dig lätt kunna smyga förbi (if smyga > x) / det blir svårt att smyga förbi (if smyga < x). Det blir mer text för dig att skriva, men man slipper hålla koll på regelmotorn som läsare.

Feuflux

omjonasson.se
Tack!
Det ger så ofantligt mycket att få feedback. Det räckte med det för att jag skulle tänka till, komma på att jag ju kan css och fixa till så att stats/utrustning kan ligga i en fast box högst upp på sidan utan att störa texten. Kolla in länken en gång till!

Vad gäller strategiska val så är det absolut min plan att använda färdigheterna för att påverka vilka alternativ som finns och hur väl de fungerar. Har du combat=1 är det dumt att anfalla riddaren, har du combat=4 så vinner du lätt, etc. Anledningen till att jag vill visa dessa är just för att ge läsaren stöd. "Här kan jag välja att bryta mig in i värdshuset, men jag har bara stealth=2, så det är en stor risk" istället för att hinta i valen.

Och vad gäller plotten så har jag lite lösa pusselbitar med en massa luft emellan så det är långt från färdigplanerat. Något hämnd-scenario har jag dock inte tänkt, men kommer jag på nåt passande med moraliska gråzoner (förutom det uppenbara då med att en gud begär att du ska döda personer som guden tycker förtjänar det, istället för att låta rättsväsendet sköta sitt) så är jag öppen för att ta in det.

Tant Ragnar

Gamle usling
Feuflux;n281609 said:
Tack!
Det ger så ofantligt mycket att få feedback. Det räckte med det för att jag skulle tänka till, komma på att jag ju kan css och fixa till så att stats/utrustning kan ligga i en fast box högst upp på sidan utan att störa texten. Kolla in länken en gång till!

Vad gäller strategiska val så är det absolut min plan att använda färdigheterna för att påverka vilka alternativ som finns och hur väl de fungerar. Har du combat=1 är det dumt att anfalla riddaren, har du combat=4 så vinner du lätt, etc. Anledningen till att jag vill visa dessa är just för att ge läsaren stöd. "Här kan jag välja att bryta mig in i värdshuset, men jag har bara stealth=2, så det är en stor risk" istället för att hinta i valen.

Och vad gäller plotten så har jag lite lösa pusselbitar med en massa luft emellan så det är långt från färdigplanerat. Något hämnd-scenario har jag dock inte tänkt, men kommer jag på nåt passande med moraliska gråzoner (förutom det uppenbara då med att en gud begär att du ska döda personer som guden tycker förtjänar det, istället för att låta rättsväsendet sköta sitt) så är jag öppen för att ta in det.
Säg gärna till om du vill ha ner feedback när du har mer, läser gärna för att se hur det utvecklas!

Feuflux

omjonasson.se
Jag skriver på i långsamt (väldigt långsamt) tempo. Har som sagt en del lösa "event" jag ska väva in, men jag har väl landat lite i att jag måste designa bakifrån för att få till vettiga vägar till slutet. Designtanken är ju lite att man börjar i punkt A, slutar i punkt B och att det finns flera olika vägar att välja däremellan, och vägarna fungerar olika bra beroende på vilka skills/föremål du skaffar dig. Men om jag hittar på "du skaffar ett rep" utan en aning om vad det kommer behövas till så blir det en sämre story i slutändan, och jag vill planera för vägarna närmast B. En väg som är optimal om du har maxat Stealth etc, utan att jag skriver noderna, men att jag vet vad som ska göras.

Jag är klar om ett par år... ;)

Nä, det är väl förhoppningsvis dags för feedback snart (fast snart kanske inte är så snart för jag skriver en liten snutt då och då bara).

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag skrivit klart kapitel 1 (en gång till eftersom det gamla kapitel 1 är omdöpt till Preludium). https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

Lite rädd för att det blir för pratigt, och för att det inte finns någon spara-knapp för den som vill läsa/spela (inks fel, inte mitt fel). Tanken är ju inte att det är en bok jag ska skriva... men vet inte riktigt hur jag ska kunna göra det annorlunda utan en stark känsla av rumphuggeri.

Tant Ragnar

Gamle usling
Så, nu har jag läst igenom hela.

Jag håller nog med om att det är lite pratigt. Jag läser på min telefon, och en rent praktisk konsekvens är att jag måste scrolla upp en liten bit på många stycken, då texten är mer än en sida på min telefon.

En sak man kan göra är att lägga in "meningslösa" val i ett stycke som låter dig som läsare skapa en egen smak på texten (80 days från Inkle gör så).

Typ:

Din lärare berättar hur svårt det är att smyga sig in i ett bevakat fort.

1) jag lyssnar nogsamt
2) jag kan redan detta och kikar ut genom fönstret

(Oavsett val ett eller två):
Lektionen tar slut

Sedan läggs mycket text på dina mednoviser och deras uppdrag. Kommer man att stöta på dem mycket framgent? Kan man spara lite text/beskrivningar/info till senare i texten?

Men jag gillar det jag läser än så länge. Som sagt, jag tycker personligen om att ha många val i en interaktiv text, men kan ha lite mer tålamod med textväggar i en introduktion.

Ser fram emot fortsättningen, snyggt jobbat!

Feuflux

omjonasson.se
Ja jag har funderat en hel del på "meningslösa val", att ge läsaren mer känsla av att styra berättelsen även om utgången blir likadan. Det blir ju mer att skriva förstås, och risk för att vissa val blir oinspirerat skrivna, men säkert värt det. Får se hur mycket jag får till från början eller om jag kör en omskrivning senare.

Pratigheten ska jag se över när jag skrivit lite mer och "känt efter". Det blir nog en del omskrivningar, även på grund av att jag kommer på saker jag vill lägga in variabler för.

Och tanken är att de tre lönnmördarkompisarna och deras offer ska förekomma i historien (i varierande grad beroende på vilka val som görs) så jag vill att de ska introduceras ordentligt. Fast mindre pratigt då.

Feuflux

omjonasson.se
Fixade lite responsiv design nu så att det blir mindre font när du kollar på telefonen (funkar på min telefon iaf :)).

Rättade en massa slarvfel/stavfel också, men har inte laddat upp än. Jag får göra det till en vana att hiva över all text till word och korrekturläsa där, för Ink har ingen rättstavning (men föreslår ibland ord). Jag har hyfsat bra koll på vad jag vill att kommande kapitel ska innehålla, men jag är seeeg.

Och så ska jag nån gång försöka korta ner lite i tidigare paragrafer. Kill your darlings.

Feuflux

omjonasson.se
Och *idag* reagerade jag på att jag döpt en person till Wolf, utan en tanke på Lone Wolf / Ensamma Vargen. Fascinerande...

Själva skrivande går sjukt långsamt, men förhoppningsvis kan kapitel 3 bli klart snart.

Feuflux

omjonasson.se
Hej forumet. Nu finns det tre kapitel att spela igenom (preludium är tillbaka-döpt till kapitel 1).
https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

Har varit en del trassel där jag designat noder med avsikt att lära mig ink bättre snarare än att ha fullt fokus på historien så nu har jag rätt bra koll på verktyget. Sen blir man ju fartblind av att koda alla noder så jag har säkert missat vid någon övergång så att textflödet blir konstigt, men men, det är ju sånt jag hoppas få hjälp att hitta.