Eftersom Rickard nämnde Mountain Witch här för ett tag sen så tänkte jag på ett fint minne från det. Kort förklaring är att det är ett spel där ett antal ronin fått i uppdrag att döda bergshäxan, spelet inleds vid foten av fuji och sen följer ett antal möten med innevånare och svårigheter upp för berget där relationerna mellan spelarnas karaktärer fördjupas och vi allt mer får reda på vilka de är och varför de är här på riktigt. Varje spelare drar vid första spelmötet ett kort, detta är deras mörka hemlighet. Det är spelarens ansvar sen att avslöja detta mer och mer under spelets gång och inte ens spelledaren vet riktigt vem som har vilken hemlighet. Vidare har spelet en mekanism av tillit som blev oerhört populär, vilket i princip innebär att alla hinder oavsett hur svårt är relativt lätta att bekämpa bara alla ronins hjälps åt och litar på varandra, men tilliten är också den bonus som kan användas när du förråder någon och agerar mot dem. Att lita på någon gör er tillsammans starka, men gör dig, gentemot den du litar på, svagare.
Så minnet då: Tredje spelmötet, de har tagit sig upp till bergshäxans fort, och det är full blown Reservoir Dogs-stämning i fortet, i korridorerna utanför rummet där bergshäxan sitter flödar blodet, ronin möter ronin, svärd som huggs genom magar, huvuden faller när folks mörka hemligheter visar sig vara att vara dör för att ta ut hämnd eller för att sno bergshäxans skatter. Som jag minns det så hade en ronin har tagit en annan till fånga och denne sitter nu på knä på golvet framför tronen där bergshäxan sitter. Spelaren berättar hur hans karaktär stiger fram mot bergshäxan, bugar och säger "Jag lovade dig en ronin att offra, du får mig, låt honom gå fri". Han släpper sitt svärd och går fram och ställer sig på knä framför häxan och framför den andra spelarens karaktär. Mörka hemligheten "unholy pact" var nu helt ute i det fria och jag minns fan inte vad som hände sen, jag minns bara just det där och hur det inte rådda någon tvivel att även en smutsig ronin kan agera med lika mycket heder som en samuraj.