Nekromanti Feghet...

Falköga

Veteran
Om man har en rollperson som har psyke 9, hu mycket hämmskheter klarar han av då innan han blir dödsskraj?
Hur mycket psy är normalt?

Foggmock

Myrmidon
Om man har en rollperson som har psyke 9, hu mycket hämmskheter klarar han av då innan han blir dödsskraj?

Lika mycket som en med 12 i PSY, fast han får +1(i.e. sämre) på sin reaktion på skräckkällan.

Hur mycket psy är normalt?

Snitt på 3T6 är 10,5 så både 10 och 11 får väl anses vara normalt om man inte plockar in rasmoddar.

Rickard

Urverk speldesign
Hmm.. Intressant det du säger om psyket.. Tja.. Om man sneglar lite i de gamla upplagorna så finns det något som heter BC-tabell (baschans).. Man delade in grundegenskaper i olika BC-grupper.. Om jag inte missminner mig så gick gränsen vid 9.. De indelades alltså 0-3, 4-8, 9-12, 13-16, 17-20 osv.. Alltså var det inte så stor skillnad mellan 9 och 12..

Personligen tycker jag "dödskraj" är något spelaren väljer att rollpersonen ska bli, eller åtminstone i samförstånd med spelledaren..

[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar sig till minnes en karaktär i Mutant som hade 6 i INT, vilket spelledaren tyckte var så lågt så Han var tvungen att slå ett INT-slag varje gång han kom med en idé för att se om hans karaktär verkligen kom på idén

Foggmock

Myrmidon
Jag snackade väl mest om modifikationen man får på skräcktabellen, iallafall i sexan.

Foggmock - i arla morgonstund

Leguwai

Veteran
Om man tänker att PSY 11 är normalt och sedan funderar på hur en "vanlig" människa skulle reagera på skräckkällan så borde man väl kunna säga att en person med PSY 9 inte kan ta allt för hemska saker utan att bli illa berörd.

Foggmock

Myrmidon
Det stämmer som sagt inte. Vilken PSY du har påverkar bara ditt resultat på skräcktabellen marginellt. En person med PSY 9 kommer bara reagera ett snäppt värre än en person med PSY 11, och ett snäpp på skräcktabellen är inte mycket.

Rickard

Urverk speldesign
"En person med PSY 9 kommer bara reagera ett snäppt värre än en person med PSY 11, och ett snäpp på skräcktabellen är inte mycket.
Om man ska hårddra sifforna så blir alltså personen med 9 i PSY 10% (11-9 = 2 och varje steg är 5%) mer rädd än sin kompis som har 11 i PSY (som är normalvärdet för människor) eller rädd för 10% mer saker än sin kompis..

Inte för att jag tycker att man ska vara så exakt i sin avläsning av siffor.. De bör vara rätt flytande.. En person med INT 11 är inte alltid smartare än personen med INT 9 och INT-9-personen kan komma underfund med saker som annars normalt kräver en INT-16-person för att klara av..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tycker man alltid ska tolka en siffra på rollformuläret utan hellre se vad tärningen ger för resultat, så istället kan man tolka siffran på rollformuläret över hur stor spannbredd rollpersonen kan en viss sak (alltså, vilka resultat en tärning kan ge utifrån siffrans värde)

vandraren

Swordsman
Rent regeltekniskt så får personen med mindre PSY mindre minus på skräcktabellen och blir alltså lättare rädd. Om han blir dödsskraj eller ej går att läsa av i tabellen, men oftast blir man nog inte dödsskraj. (Om man menar att man dör av skräck)