Nekromanti Fel i regler för kikarsikten?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I reglerna för HI-sikten i Neotech offensiv så står det att man kan inte sikta in på ett mål som rör sig snabbare än 2 meter/rundan.
Om vi definierar runda som medelvärdet 4 sek, så innebär det att en person som rör sig 0.5 meter/sek är omöjlig att sikta på.

Låter lite skrattretande med tanke på hur löjlig man ser ut om man faktiskt försöker gå 0.5 m/sek (mät upp själv och försök !).

Kan det vara som så att det egentligen ska stå att man inte kan sikta på ett mål som rör sig snabbare än 2m/sek ?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Rätt i regler för kikarsikten?

Ok, så så fort man använder sig av ett HI-sikte så kan man inte skjuta på något som rör sig snabbare än 0.5 m/sek.

Det känns som att det inte är särskilt mycket som rör sig långsammare än 0.5 m/sek, vilket innebär att man kan mer eller mindre inte skjuta på något som rör sig med ett HI-sikte.

Ärlig Fråga:
Vad är det som gör det så ämlans svårt att hantera rörliga mål ?(typ en kille som går i normal takt på en rak linje).

Duddmannen

Hero

Kan det inte vara så att hela vitsen med ett kikarsikte är att skjuta på icke-rörliga eller långsamt rörliga mål. Om du ändå flyttar vapnet hela tiden för att följa ett rörligt mål så har du ju ingen nytta av avståndsmätare och liknande, du pekar ju vapnet en bit framför målet för att kompensera dess hastighet, så OK du får avståndet till marken eller husfasaden eller bilen framför målet, men det hjälper väl inte så mycket. Eller? Jag har själv aldrig skjutit med kikarsikte så jag vet inte säkert. Bara funderar lite. Jag menar, om målet rör sig väldigt snabbt, och man genom kikaren bara kan se drygt en kvadratmeter av området runt målet, så kanske man måste kompensera så mycket framför att målet inte längre syns i kikarsiktet. Då zoomar man ut tills man ser mål och punkten man ska skjuta på för att träffa målet. Då ser man inte lika detaljerat längre och därför tappar man vitsen med siktet.

Tror i alla fall JAG.

seinet

Swashbuckler

Gillar du inte regeln så modifiera den.

/Seinet Wintermute - Trött som /images/icons/devil.gif

Benax_UBBT

Veteran

Det ÄR faktiskt helsikes svårt att sikta på ett rörligt mål med ett kikarsikte (har försökt, men är dock otränad). Den precision som krävs för att följa ett rörligt mål hade åtminstonde jag stora problem med.

/Benax

eNo

Veteran

En otänad RP har ju 5 i fc så det är väl inte konstigt om man missar?

Wolfman

Veteran

Jag har både skjutit med prickskyttegevär och granatgevär med kikarsikte. Vist är det svårare att sikta på ett rörligt mål. Men 0.5 m/s! Kom igen det är löjligt.

Är det någon som rör sig snabbare än gående så skulle jag nog inte försök (1.5 m/s till 2.0 m/s är normalt gång tempo). Men går målet så skulle jag öka svårighetsgraden ett eller två steg (+Ob1T6 eller +Ob2T6). Min slutsats blir därför att det nog ska stå 2 m/s i boken.

Sedan kan man ju fråga sig vad som händer om man vill skjuta på ett fordon som kör på en väg (ex: En stridsvagn som kör förbi på 200 meter i 50 km/h dvs. 14 m/s) med ett kikar sikte. Själv så kan jag bara säga att det går bra. Efter som målet är så stort och man ligger en bit ifrån. Men helt lätt är det inte, det ska ni ha klart för er.

Wolfman

Veteran
Jag har både skjutit med prickskyttegevär och granatgevär med kikarsikte. Vist är det svårare att sikta på ett rörligt mål. Men 0.5 m/s! Kom igen det är löjligt.

Är det någon som rör sig snabbare än gående så skulle jag nog inte försök (1.5 m/s till 2.0 m/s är normalt gång tempo). Men går målet så skulle jag öka svårighetsgraden ett eller två steg (+Ob1T6 eller +Ob2T6). Min slutsats blir därför att det nog ska stå 2 m/s i boken.

Sedan kan man ju fråga sig vad som händer om man vill skjuta på ett fordon som kör på en väg (ex: En stridsvagn som kör förbi på 200 meter i 50 km/h dvs. 14 m/s) med ett kikar sikte. Själv så kan jag bara säga att det går bra. Efter som målet är så stort och man ligger en bit ifrån. Men helt lätt är det inte, det ska ni ha klart för er.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Gillar du inte regeln så modifiera den.

Såklart !

Men om jag skulle ändra alla regler som jag för stunden tyckte var dumma så skulle det inte vara mycket kvar av Neotech reglerna /images/icons/blush.gif

Så jag gör som så att innan jag ändrar en regel så brukar jag jämt bolla det på en liten kasse människor (typ forumet) för att se om jag helt enkelt inte missat något uppenbart.

Ratigan

Veteran
Re:Stora avstånd

På avatånd över ca 600 m så är en människa inte så stor i ett 10x sikte. Du kan nog gott använda modifikationer för sidorörelse på dom här avstånden men personligen skulle jag vänta och bidda min tid tills målet saktar ner. oftast kan man förlja målet./images/icons/devil.gif

Tippis

Warrior

Jag vet inte om det är illa med de där 2m/SR. Enligt NO är förstoringen på HI-sikten 8x-30x, så det blir målet bra mycket större, och vinkelförändringarna som uppkommer vid rörelse vinkelrätt mot siktlinjen blir ganska brutala.

Å andra sidan skulle jag nog själv modifiera regeln lite, så att den maximala hastigheten hos målet beror på avståndet. I fallet HI-sikten, så kanske just 2 m/runda är ganska lagom på Långt avstånd, medan 2 m/s gäller för Extremt avstånd. På så sätt blir vinkeln man kan förekomma målet med densamma.

(Nu har jag i och för sig inte räknat på det hela, eller ens tittat på hur räckvidderna ser ut för prickskyttegevär, utan det här en bara en tanke, men kanske värt att prova)