Nekromanti Fel i svenska Carcassonereglerna

Rickard

Urverk speldesign
På sida 2 på Carcassone så står det under rubriken "Sprida ut sina följeslagare" (sista punkten):

"Spelare får inte placera sin följeslagare på ett fält-, stads- eller vägsegment om detta segment redan är ihoplänkat med ett segment på någon annan bricka (oavsett hur långt iväg) som har en annan spelares följeslagare på sig. Se följande exempel." (min emfas)

Vi rök ihop lite när vi spelade men ett exempel motsade texten och när jag kollade i den danska och norska översättningen så stod rätt regeltext där. Min version är bara året gammal.

/Han som upptäckte att samma spelare även fattat hur de krångliga bönderna skulle räknas

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har inte carcassonne själv, men har spelat det en del med kompisar.

Hur ska reglerna vara egentligen?

Genesis

Ni dés ni maître
Istället för "som har en annan spelares följeslagare på sig" bör det vara "som redan har en följeslagare på sig". Du får alltså inte dubbla upp.

Korrekt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Istället för "som har en annan spelares följeslagare på sig" bör det vara "som redan har en följeslagare på sig".
Ska man vara riktigt korrekt bör det dessutom vara "som redan har en eller flera följeslagare på sig" så att man inte får för sig att det är fritt fram att ställa en till följeslagare på en stad där det står två innan.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Om vi hade spelat med den svenska översättningen så hade det blivit mycket enklare att försvara sina städer och att bygga in en gubbe i någon annans stad hade varit nästan bortkastat i större städer.

/Han som upptäckte att samma spelare även fattat hur de krångliga bönderna skulle räknas
Det här ska vara "samma spelare även fattat fel i hur de krångliga bönderna skulle användas. Han (och en annan spelare) trodde att om man hade två bönder runt en stad så fick man dubbel poäng. Han satsade stenhårt på bönderna det partiet och klagade på att bönderna blev kassa när jag förklarade de riktiga reglerna (fyra poäng per stad). Visst, de blev väldigt kassa jämtemot hur han trodde det var.

/Han som är rätt säker på reglerna, eftersom han spelat med forna Linköpingsmaffian

Dimfrost

Special Circumstances
Det är värt att påpeka att det finns flera olika sätt att räkna poäng för bönder och fält. Vi använder den ursprungliga regeln. Den som finns i spelet om man köper det i dag (tror jag) är att man räknar poäng per fält, där man får tre poäng för varje färdig stad som angränsar till ett fält som man kontrollerar. Man kan alltså då få poäng mer än en gång för en och samma stad. Dessutom läste jag i en rapport från VM förra året om att det ska finnas ytterligare ett annat sätt att räkna på som de använde där, men jag vet inte vad det var. (Jag skrev en tråd om saken som den intresserade säkert kan gräva fram, men det står inte mycket matnyttigt där.)

Vi är rätt övertygade om att det gamla sättet att räkna poäng är mycket roligare. Men krångligare.