Nekromanti Fel låt vann! [Länk]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag läste nyss det här (ja, det är Ali Esbatis blogg och nej ni behöver inte läsa den eller dela hans åsikter men han har samlat en massa länkar som ni kan följa). Själv såg jag inte alls finalen och bryr mig inte ett dyft om vare sig den typ av musik som tävlar eller den tävling som de ställer upp i. Men vid sådana här tillfällen verkar en hel del unken nationalism krypa fram ivrigt påhejad av våra kära kvalitetsblaskor Expressen och Aftonbladet. Har folk inget sinne för proportioner? Varför kan de inte fokusera sin tid och energi på viktigare och intressantare saker (som inte precis saknas)? Paha, humbug!

Jambu

Swordsman
Istället för att titta på melodifestivalen tog jag + polare och gjorde den här låten!

Inte som en ironisk protest mot melodifestivalen, eller nåt sånt. Vi hade bara inget bättre för oss.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Viktigare saker?

Varför kan de inte fokusera sin tid och energi på viktigare och intressantare saker (som inte precis saknas)? Paha, humbug!
Jag tycker personligen att vi på wrnu, som har en hobby som går ut på att låtsas vara andra figurer i påhittade världar, och som diskuterar detta med dödsallvar på Internet, inte bör vara de som allt för snabbt pekar på andra och säger "varför gör de där inget viktigare och intressantare".

:gremlaugh:

/M

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag återfår min tro på mänskligheten...

...när jag, dagen efter, tack och lov ser att gårdagens nationalistiska yra och illa dold rysskräck idag förbytts i nykter eftertanke. Några inte utan sarkasm, som Helsingborgs Dagblads Torgny Nilsson som skriver följande:

Öst vann. De jävla kompisröstarna. Vinnande Serbien fick tolv poäng från forna Sovjetrepubliker som Österrike, Finland och Schweiz, 10 från tidigare kommunistdiktaturer som Norge och Sverige och 8 från avlägsna träskmänniskoländer som Frankrike, Island och Holland. Lägg ner skiten!
För det var ju så det var. Alla, till och med Sverige, gav poäng åt de där som föraktfullt kallas "Östländerna". Christer Björkman och Svante Stockselius talar också klarspråk och säger att snacket om öst och väst gränsar till rasism och att de nordiska länderna alltid har hört till de värsta kompisröstarna.

Visst var Ukrainas bidrag riktigt bisarrt och på gränsen till skit. Men vilka är vi, landet som skapade Crazy Frog, att kasta den första stenen?

Dewil, röstade på Serbien

Arfert

Facit
Re: Jag återfår min tro på mänskligheten...

Svårt att diskutera musik, men:

Själv slog det mig att "östländerna" ofta faktiskt tar tävlingen på mer allvar, och inte skickar mossiga "schlagerlåtar" som typ Danmark och Norge i år... Det verkar ju vara så att norden är den del av världen där det faktiskt FINNS en musikstil som heter "schlager" (som egentligen bara betyder "Hit"). En låt som säg Georgiens eller Bulgariens är ju musikaliskt oändligt mycket modernare och modigare än det mesta som var mer i den svenska uttagningen...

Visserligen är The Ark rätt OK, men hur modernt är boogierock? Placeringen var inte helt oväntad, även om jag trodde de skulle komma lite högre upp, typ nia-tia. Men vinna? Never.

Rising

Vila i frid
Jag såg finalen (och semifinalen, samt en massa av programmen inför semifinalen (jag tycker det är meningslöst att "halvtitta" på ESC. Vartannat år slukar jag det och vartannat så skiter jag i det)) och har läst en hel del av tidningsartiklarna om det, och tycker det hela är rätt intressant, faktiskt.

Först: Tidningsredaktörer är inte dumma. Inte ens Aftonbladets. Vad de vill göra är att kränga tidningar, och de vet mycket väl att vad folk vill läsa är sånt som de kan diskutera på forum, runt fikabord, vid busshållplatser och liknande, med andra människor. Viktiga ämnen är oftast svåra att diskutera, medan anspråkslösa ämnen som ESC klarar att både vara oproportionerligt engagerande (i förhållande till sitt nyhetsintresse) samtidigt som vem som helst kan ha en åsikt.

Aftonbladet är inte nationalistiska. Även deras kröniker visar vid flera tillfällen prov på ett nyanserat förhållande till tävlingen och på dess framtid. Men de låter knappast dessa åsikter komma fram först och aldrig, aldrig, aldrig citeras de på löpsedlarna.

Däremot är svenska folket nationalistiska, och detta visar aftonbladet upp. Det är precis såsom med nattklubbar där både ägare och vakter är invandrare, och där invandrarkillar nekas entré. Det beror inte nödvändigtvis på att ägaren eller vakterna skulle vara rasister; däremot vet de att svenska tjejer slutar gå till ställen som har för stor andel invandrarkillar, och för att kunna bedriva sin business framgångsrikt så nekar de alltså invandrarkillar att komma in. Det är lite lustigt att vi driver rättsfall mot diskriminerande krogar - när det i själva verket är de svenska kunderna som är rasister.

Det är likadant med Aftonbladet. De visar upp hur smutsiga vi är, och istället för att klandra oss själva så klandrar vi på tidningen.

---

Däremot tycker jag att ESC illustrerar tydligt hur vanskligt det är att omsätta demokrati i stor skala; vilket är ett ämne som vi borde fundera mer kring; eftersom vi snart kan behöva tillfredsställande lösningar i sammanhang som är betydligt viktigare än för att avögra vilken låt som är bäst.

---

Min favorit var f.ö. Belgiens sockriga, glittrande och dekadenta discodänga; en låt som inte ens kvalade vidare från semifinalen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Va? Har det varit schlagerfestival nu igen? Det märkte jag överhuvudtaget inte...

Eksem

Champion
"Däremot tycker jag att ESC illustrerar tydligt hur vanskligt det är att omsätta demokrati i stor skala; vilket är ett ämne som vi borde fundera mer kring; eftersom vi snart kan behöva tillfredsställande lösningar i sammanhang som är betydligt viktigare än för att avögra vilken låt som är bäst."

Ur det perspektivet är det väldigt intressant att se hur många som propagerar för elitstyre i ESC-sammanhang. Många utgår tydligen gärna från att en expertjury skulle resonera likadant som de själva gör (själv är jag helt övertygad om den saken).

Rickard

Urverk speldesign
Själv såg jag inte alls finalen och bryr mig inte ett dyft om vare sig den typ av musik som tävlar...
Det märks, för Lordi öppnade en dörr för en himla massa musikstilar. Ok, att rocken hade sina efterdyningar i vissa av bidragen, men i år var det ett rejält varierat startfält i musikstil, så att säga "den typ av musik" är att dra vääldigt mycket över en och samma kam. Jag tror nog också att mycket av den svenska schlagertänkandet har gått förlorad i och med Lordis vinst. De som mest tänker "schlager" är nog faktiskt dem som inte ens tittar på tävlingen.

Själv höll jag Serbiens och Ungers bidrag högst, tätt följt av Vitrysslands. Ungerns chockade mig lite, för efter att ha hört en massa mediokra låtar så kommer det in läckra bluestoner i en himmelskt fräck video. Jag fick faktiskt tårar i ögonen när jag hörde låten.

Ungerns bidrag

/Han som sökte reda på en annan, mer bekant, låt med henne

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det roliga med ESC är alla idiotiska åsikter som dyker upp efteråt.

-Usch, kompisröstandet gör att bara forna öststater kan vinna.
-Öh, Finland vann förra året, och Grekland året innan.

-Balkanstaterna röstar bara på varandra.
-Serbien fick flera hundra poäng av länder utanför Balkan. Sverige fick typ 9 poäng av länder vi inte har en gräns till.

-Hur kan de inte rösta på The Ark, de var ju bäst.
-Nej, jag tyckte att de kändes rätt oengagerade på scenen och deras låt kräver rätt mycket lyssnande för att fastna.

/tobias

Rosen

Myrmidon

Själv slog det mig att "östländerna" ofta faktiskt tar tävlingen på mer allvar,

Väl bekomme. Innan de hoppade på tåget var ju Eurovisionen på god väg att dö sotdöden; tittarsiffrorna sjönk för varje år och tidningarna skrev varenda gång om vilket patetiskt spektakel det var och hur det för länge sen hade överlevt sig självt.
(Det slog mig när jag såg lokalen där de höll till i år att den var stor som en hel stadsdel, typ -- när Carola vann '91 var de i en rätt ordinär konsertsal som hade fått rum i bortre högra hörnet av det här stället.)

Jag tror inte att det är en slump att nytändningen för ESC kom under samma period som antalet deltagarländer sköt i höjden, så om de har fört in friskt blod i traditionen är det väl bara rättvist om de faktiskt tar bra placeringar också.

--
Åke

Targon

Hero

Georgiens eller Bulgariens är ju musikaliskt oändligt mycket modernare och modigare än det mesta som var mer i den svenska uttagningen...
Aha, en musikalisk själsfrände :gremsmile:. Gillade Georgiens "Ray of Light"-triphop-goth-folk-artade bidrag starkt, och diggade det Juno Reactor-liknande industri-trance-world-dunket i den bulgariska låten. Kändes avantgardistiskt och fräscht! Synd bara att bulgariskan sjöng så illa och att hennes kollega hade en sådan fånig hockyfrilla.

Storuggla

Champion
Israels bidrag kom inte vidare från semifinalen, det bevisar hur fel hela tävlingern är. Jag menar, om inte en tjockis i vit skjorta som dragspel och pekar fördömmande på folk med en pipa går vidare, då är tävlingen död för mig.

Storuggla, kattsträckning

Man Mountainman

Storsvagåret
Däremot tycker jag att ESC illustrerar tydligt hur vanskligt det är att omsätta demokrati i stor skala; vilket är ett ämne som vi borde fundera mer kring; eftersom vi snart kan behöva tillfredsställande lösningar i sammanhang som är betydligt viktigare än för att avögra vilken låt som är bäst.
En intressant tanke.

När man ska realisera ett demokratiskt styrsätt i stora länder med heterogen befolkning tenderar man att använda ett röstningssystem med enmansvalskretsar, som i USA, snarare än ett proportionerligt valsystem, som i Sverige, detta för att proportionerliga valsystem lätt ger upphov till regionalism. Kanske är detta vad som behövs i ESC. Istället för att ge poäng till tio olika artister så får varje land välja en artist (vissa större länder kan delas i flera delar som får välja en artist var), och den artist som flest länder röstar på vinner tävlingen.

/Kalle

Rosen

Myrmidon
Själv höll jag Serbiens och Ungers bidrag högst, tätt följt av Vitrysslands.

Vilken var det som mest bestod av yl-sång och brasilianska trummor... Bulgarien? Den fastnade för mig iaf.

/Han som sökte reda på en annan, mer bekant, låt med henne

En ungersk Joan Jett? (-:
De flesta AC/DC-covers brukar få mig att rysa inför misshandeln, men det där var ju riktigt ärtigt.

--
Åke, som blev mest besviken över Tysklands bidrag. Att slänga in ett stycke klassisk swingjazz lät som en lysande idé - anti och classy på samma gång, liksom - men det hjälper om man har en ordentlig melodi att spela också.

solvebring

Superhero
Det mest sviniga är att alla konspirerar - alla Östländer röstar ju på varandra, speciellt grannländerna där slickar varandra i röven.

Nå - Metal 4-ever... Släng in Maiden för England så vinner de varje år, eller också Accept för Tyskland, så vinner de varje år. :gremgrin:
Till alla som vill säga emot: *"lalalalalllaallallallalalaa - jag hör väldigt dåligt just nu!"*

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alltså...

Det här är en schlagerdissartråd. Vill du ha en seriös diskussion om media och demokrati så kan du starta en egen. Eller så kan ni fortsätta prata i samma stil så att jag kan bryta ut deltråden. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag såg inte själva huvudgrejen men jag såg b-lagstävlingen (eller reprisen av den, allting slår att städa och plugga) och Israel och Schweiz hade inte mycket att komma med. Ett israeliskt band som sjunger om att palestinierna ska "trycka på knappen" (eller vad nu det politiska budskapet var) och en udda duo som sjunger om vampyrer...Då kvittar det hur coola skägg och glasögon man har, faktiskt. :gremsmile: