Jag såg finalen (och semifinalen, samt en massa av programmen inför semifinalen (jag tycker det är meningslöst att "halvtitta" på ESC. Vartannat år slukar jag det och vartannat så skiter jag i det)) och har läst en hel del av tidningsartiklarna om det, och tycker det hela är rätt intressant, faktiskt.
Först: Tidningsredaktörer är inte dumma. Inte ens Aftonbladets. Vad de vill göra är att kränga tidningar, och de vet mycket väl att vad folk vill läsa är sånt som de kan diskutera på forum, runt fikabord, vid busshållplatser och liknande, med andra människor. Viktiga ämnen är oftast svåra att diskutera, medan anspråkslösa ämnen som ESC klarar att både vara oproportionerligt engagerande (i förhållande till sitt nyhetsintresse) samtidigt som vem som helst kan ha en åsikt.
Aftonbladet är inte nationalistiska. Även deras kröniker visar vid flera tillfällen prov på ett nyanserat förhållande till tävlingen och på dess framtid. Men de låter knappast dessa åsikter komma fram först och aldrig, aldrig, aldrig citeras de på löpsedlarna.
Däremot är svenska folket nationalistiska, och detta visar aftonbladet upp. Det är precis såsom med nattklubbar där både ägare och vakter är invandrare, och där invandrarkillar nekas entré. Det beror inte nödvändigtvis på att ägaren eller vakterna skulle vara rasister; däremot vet de att svenska tjejer slutar gå till ställen som har för stor andel invandrarkillar, och för att kunna bedriva sin business framgångsrikt så nekar de alltså invandrarkillar att komma in. Det är lite lustigt att vi driver rättsfall mot diskriminerande krogar - när det i själva verket är de svenska kunderna som är rasister.
Det är likadant med Aftonbladet. De visar upp hur smutsiga vi är, och istället för att klandra oss själva så klandrar vi på tidningen.
---
Däremot tycker jag att ESC illustrerar tydligt hur vanskligt det är att omsätta demokrati i stor skala; vilket är ett ämne som vi borde fundera mer kring; eftersom vi snart kan behöva tillfredsställande lösningar i sammanhang som är betydligt viktigare än för att avögra vilken låt som är bäst.
---
Min favorit var f.ö. Belgiens sockriga, glittrande och dekadenta discodänga; en låt som inte ens kvalade vidare från semifinalen.