Nekromanti Felstavningar

MovinGalt

Warrior
Jag tänkte bara fråga varför N2, och Neogames-böcker över huvud taget, har så mycket mer stavfel, tryckfel... etc. än vanliga böcker? En vanlig roman hittar jag sällan stavfel i och liknande, varför gror de så bra i Neo-böcker?

Jag köpte Ultra för några veckor sen, och jag har funnit en uppsjö av misstag i den... :gremblush:

Det här är bara en fråga och inget påhopp eller anklagelse, jag vill bara veta varför.
Taskig korrläsning, mer komplicerat att trycka en bok med en massa tabeller i...vad är problemet?

/MovinGalt - frågvis

Krille

Super Moderator
"Taskig korrläsning, mer komplicerat att trycka en bok med en massa tabeller i...vad är problemet?"

De är amatörer.

Rollspelsskapare har a) sällan särskilt stor erfarenhet av svenska språket, utan är oftare unga och glada amatörer, b) oftast endast i form av lika glada och amatörmässiga kompisar, c) en redaktion som består av lika mycket glada och amatörmässiga folk som inte heller har några korrekturläsningsresurser att tala om, i synnerhet inte om man jämför med de Bonniers-ägda förlagen.

Så nu vet du det.

MovinGalt

Warrior
Ack ack ack :gremshocked:

Jag kan läsa igenom deras nya moduler, gratis, men bara om jag får ett signerat exemplar med hårdpärm, guldstänk på framsidan och en tulpan på min bemärkelsedag.

(jag kan tänka mig att sjunka så lågt att det är kattguld på framsidan) :gremgrin:

På GothCon annordnades det nån sorts tävling till Västmark såg jag, finn fem fel och man vann något eller vad det var. Det kanske skulle vara något? :gremsmirk:

/MovinGalt - ställer krav

Krille

Super Moderator
"På GothCon annordnades det nån sorts tävling till Västmark såg jag, finn fem fel och man vann något eller vad det var. Det kanske skulle vara något?"

Hähä! Det var jag som körde den tävlingen. :gremwink:

Åtta personer ställde upp, och de hittade omkring ett femtiotal fel. Dante från Riotminds fick faktiskt leta till sidan 32 innan han hittade sina fem fel. Han fann det anmärkningsvärt att han var tvungen att leta så länge.

MovinGalt

Warrior
Re: Felstavningar [OT]

Det är du som har skrivit Västmark , om jag inte misstar mig, eller?

Såg dig dessutom på GothCon, om jag inte misstar mig ännu grövre. *Spooooky*

Nåja, vad var priset till tävlingen och gjorde ni något åt felen de hitta? Tryckte om hela upplagan? :gremcrazy:

/MovinGalt

Big Marco

Läskig
Amatörer vet jag väl inte. Snarare är väl saker som planeringsproblematik större bov. När trycktid är bestämt och manuset är försenat så är det just korrekturtiden som kortas. Och sedan kommer det faktum att korrade texter måste skrivas om, anpassas etc till en layout som den inte riktigt passar för, då tillkommer fel.

Fast till viss del har Krille rätt - det skulle kosta för mycket att ha professionell korrekturläsning. Om man är krass.

Krille

Super Moderator

"Det är du som har skrivit Västmark , om jag inte misstar mig, eller? Såg dig dessutom på GothCon, om jag inte misstar mig ännu grövre."

Jupp respektive förmodligen. Så köpte du något Västmark? Va? Va?

"Nåja, vad var priset till tävlingen och gjorde ni något åt felen de hitta? Tryckte om hela upplagan?"

Priset var korrläsutskriften, komplett med röda markeringar överallt. :gremwink:

Och även om inget har gjorts i nuvarande upplaga så kommer rättningarna att föras in i nästa tryckning, vilket mtp trycktekniken och upplagans storlek inte bör dröja allt för länge.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Och även om inget har gjorts i nuvarande upplaga så kommer rättningarna att föras in i nästa tryckning, vilket mtp trycktekniken och upplagans storlek inte bör dröja allt för länge.
Innebär det att du är intresserad av att få eventuella fel man hittar rapporterade (även om det säkert är någon annan som redan har rapporterat det)?

/tobias

Krille

Super Moderator

"Innebär det att du är intresserad av att få eventuella fel man hittar rapporterade (även om det säkert är någon annan som redan har rapporterat det)?"

Skicka rapporterna med epost så är jag nöjd (IRC, inlägg och PM ignorerar jag).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
INTE från Riotminds ... (ot antar jag)

Jag tillhör alltså inte Riotminds (även om jag förstår att det ibland kan uppfattas så).

Jag jobbar däremot för Riotminds på frilansbasis. Dvs. emellanåt skickar de en trave bilder och en massa text och vill att jag gör en bok/mapp/skärm av det. När jag gjort det ger de mig pengar.

Och det stämmer att Västmark är behäftad med förvånansvärt få skriv-, stav- och slarvfel. (Förvånansvärt med tanke på den sammanlagda textmängden – inte för att jag förväntade mig att du skulle skriva illa.)

Krille

Super Moderator
Re: INTE från Riotminds ... (ot antar jag)

"Jag tillhör alltså inte Riotminds (även om jag förstår att det ibland kan uppfattas så). Jag jobbar däremot för Riotminds på frilansbasis. Dvs. emellanåt skickar de en trave bilder och en massa text och vill att jag gör en bok/mapp/skärm av det. När jag gjort det ger de mig pengar."

Relationen mellan mig och Neogames var ungefär på det sättet: jag jobbade på frilansbasis. Ibland skickade jag en text till dem och vips så fick jag lite pengar tillbaka. Likförbannat så uppfattades det som att jag tillhörde Neogames. Så det är bara att vänja sig och bita i det suta äpplet, eller helt enkelt gå din egen väg och ge ut ett eget rollspel. :gremwink:

DAKRilla

Hero
Allvarliga fel? [OT]

"Och även om inget har gjorts i nuvarande upplaga så kommer rättningarna att föras in i nästa tryckning, vilket mtp trycktekniken och upplagans storlek inte bör dröja allt för länge."

Hur allvarliga fel rör det sig om egentligen? Bara stavfel och slarvig svenska eller allvarligare saker som ihopblandade regeltermer och annat förvirrande? Ska man ångra att man köpte ett ex av första upplagan?

Krille

Super Moderator
Nä [OT]

"Bara stavfel och slarvig svenska eller allvarligare saker som ihopblandade regeltermer och annat förvirrande?"

Det är språk- och layoutfel. Det absolut grövsta felet sm har upptäckts är i vapentabellen, där ett vapen tillhör gruppen "Låtta Stångvapen".

"Ska man ångra att man köpte ett ex av första upplagan?"

Nej, det tycker jag inte. I och med det så har man bidragit med en halv procent till en andra tryckning. :gremwink:

Emil

Hero
Korrekturläsning

Jag kan läsa igenom deras nya moduler, gratis, men bara om jag får ett signerat exemplar med hårdpärm, guldstänk på framsidan och en tulpan på min bemärkelsedag.

Jag kan inte uttala mig om hårdpärmen, guldstänket och tulpanerna. Däremot så får du så klart den modul som du korrekturläst. Maila Calle (cjs@neogames.se) och meddela ditt intresse för att korrekturläsa.

Har man tid att lägga ner på korrekturläsning så försvinner i stort sett alla fel. Jag korrekturläste ett par kapitel i N2 enormt noga (gick igenom varje mening i huvudet och tog nästan ut satsdelar...) och i dessa kapitel har så vitt jag vet ingen hittat några stavfel...

/Emil

chrull

Stockholm Kartell
Re: INTE från Riotminds ... (ot antar jag)

men du SKREV ju för dem, dante latar sig ju bara och fuskar med sina klara mallar i quark express eller nått :gremlaugh:

chrull

DAKRilla

Hero
Bra [OT]

När bör man senast rapportera in de stavfel man själv hittat för att förbättra nästa upplaga? Som det är nu har jag hittat ett par stycken, men jag väntar helst och skickar in allt i ett och samma mail istället för en massa enskiljda. Det blir bäst så för alla, antar jag. Och... hur pass noga ska man peka ut felet? Väldigt noga, som i "Nio rader räknad från botten i andra spalten på sidan 13: Westfolk i stället för Westfold" eller räcker "Westfolk istället för Westfold på sidan 13"? Eller ska man följa någon form av mall?

Krille

Super Moderator
Re: Bra [OT]

"När bör man senast rapportera in de stavfel man själv hittat för att förbättra nästa upplaga?"

Jag har ingen aning. Det beror väl på när det är dags för nästa upplaga, antar jag. :gremwink:

Fast vi ska nog föra den diskussionen på Rävsvans-forumet, eller hur?