Nekromanti Feltryck i boken Monster och Varelser?

Aurigan

Veteran
Hej!
Har hittat ett vad jag tror ett fel i nya utgåvan av Monster och Varelser.
Sidan där man kan hitta Halkyon så har den Ob56T6 i skada med sitt bett.
Det låter lite, men bara lite i överkant för min del.

Ska det vara så här eller är det som jag trott ett feltryck?

Phelan

Hero
Sverker säger "Nej!"

Efter lite räknande på de inblandade siffrorna ("5" och "6") och bläddrande i tabell för skada av olika typer av bett så är bett från köttätare plus grundhuggskadan på en halkyon lika med Ob5T6+2. Man skulle ju kunna argumentera för att det borde vara ett dräpande bett (stor käft, många tänder osv) och istället Ob7T6+2 i skada, men om man antar att feltrycket är ett extra tangentnedslag och inget annat så stämmer nog Ob5T6+2...

Mvh / Phelan, som i övrigt rekommenderar att halkyon och flera andra stora bestar (fler än de som redan fått denna modifikation) kan ignorera en eller två smärtkolumner, för annars hamnar man snabbt i situationen att det stora monstret hastigt blir oförmöget att skada något men ändå tar en helvetes lång tid att slå ihjäl, dvs bara tråkigt...

Silvervarg

Warrior
Har hittat ett vad jag tror ett fel i nya utgåvan av Monster och Varelser. Sidan där man kan hitta Halkyon så har den Ob56T6 i skada med sitt bett.
Det låter lite, men bara lite i överkant för min del.

Tycker inte jag. Det är ett stort monster. Annars kanske det är så att den har väldigt kraftigt hugg, en krockodill biter ju väldigt hårt men man kan trycka ihop munnen på den med händera....
Nu så tror jag nog inte en vanlig människa klara det på en Halkyon, kanske ett troll :gremlaugh:.

På tal om halkyoner, är de släkt med ormar?? Jag tycker den likanr en orm...

Silvervarg

Warrior
Jo, jag tycker ob56t6 är för mycket.
Men jag har läst fel... :gremblush:
Både boken och i Aurigans inlägg jag har hela tiden läst ob5t6+2 och aldrig fattat vad folk gnällt om...... :gremlaugh:

hraufnir

Swordsman
Jag e bara lite måttligt nyfiken hur man kan få 56t6 till att bli 5t6+2... det är kanske bara jag som vid tillfälle att jag redan har facit som har svårt att fatta felet eller *Ler och räcker Silvervarg ett facit*

Silvervarg

Warrior
Jag e bara lite måttligt nyfiken hur man kan få 56t6 till att bli 5t6+2

Man läser fort med glasögona på :gremlaugh:

hraufnir

Swordsman
ok... *ler* men om du först läser fel i boken... och sen i inlägget...
du e en snabb kille va? *funderar* vad säger din flickvän om det?

Vänta... du e ju rollspelare... sådana har inga flickvänner =)