Bassejr
Hero
*Host* Pathfinder
Vill innan du börjar läsa påpeka att det här inlägget är lite långt, och det kan vara jobbigt att läsa så mycket, men allt du egentligen behöver läsa och svara på är en av de fem underrubrikerna, och möjligen att du klickar på rubriken för att gå in och se spelkortet som den rubriken nämner. Tack för all hjälp.
Så, jag bygger, som folk kanske vet, en kampanj i en Magic the Gathering cykel. Jag har tänkt låta mina spelare hitta fem vapen (fyra vapen och en mask) som dyker upp på kort i kortspelet och är knutna till just Alara cykeln. Varje artefakt kommer att ha en magisk effekt som på något sätt korresponderar med den del av Alara den kommer ifrån, och med effekten som beskrivs på kortet.
The Behemoth Sledge
Denna massiva slägga står att finna hos en ökänd krigsherre på Naya, den naturdyrkande delen av Alara. Han har samlat ett band krigare, och han tycker att Naya har fallit för sinneslöst krigande och oärlig materialism och magianvändning, och vill utamana alla som vågar, för att bevisa att det fortfarande fins ära i Naya's krigar stammar.
Jag vill att släggan ska vara någonting som passar för good-alignment karaktärer, men gärna någonting som ska vara menat åt krigar-karaktärer. Magiska effekter jag funderat på här är att låta användaren aktivera någonting i stil med Clerics "Channel Energy" ability. Kortets effekt "Lifelink" gör att när en creature med den effekten gör skada på en motståndare får jag så mycket liv. Jag vill gärna ha någonting som gör att när spelaren lyckas med en effekt ska denne kunna hela sig själv eller sina medspelare. Problemet är att jag inte vet hur jag ska formulera det, eller vad som är för mäktigt.
Bossen som spelarna måste ta sig förbi är CR 11, och innan dess ska de ha dödat en CR 4 karaktär.
Vad säger ni?
The Mage Slayer
På Jund hatar man Arcane magi. Arcane magi står för lagar, regler, allt som får livet att frysa till liv och bli kallt, mörkt, ointressant. Därför skapades the Mage Slayer.
Jag tänker mig att svärdet ska vara så simpelt att det ger en skadebonus när spelaren slår mot någon som har levels i en argane spelcaster class. så wizard eller sorcerer. Möjligen att spelaren får en extra d4 i skada för varje 3-6 levels en fiende har i en Arcane Spellcaster klass.
Alternativt att man går direkt på kortets effekt. X gånger per dag lika med halva karaktärens levels plus dess constitution bonus eller nåt får spelaren göra gratis skada på en motståndare, innan det slås om den faktiska attacken, vilken har precis normal chans att misslyckas. Den här är jag ganska osäker om. Risken med ett vapen som gör för mycket skada är att karaktären blir fullständigt oövervinnerlig så länge denne bär med sig vapnet.
Vad tycks?
The Killer of Kings
Det här vapnet är lite meh i kortspelet. På grund av dess "Legendary" status får bara ett finnas på planen i taget, och effekten triggas bara om den creature som blir tilldelad skada faktiskt dör, vilket inte är garranterat.
I rollspel kan ett sådant vapen däremot bli äckligt farligt. Om spelaren skulle få möjlighet att faktiskt resa varje fiende de dödar, skulle vapnet bli så oanvändbart övermäktigt att det inte ens skulle vara kul att spela med det.
Däremot, om det fans ett sätt att begränsa det här som, utan att göra vapnet mindre roligt, kunde göra det mer spelbart ballanserat.
Min tanke är att mekaniken "Raise Dead" är möjlig. Men kanske en eller flera begränsningar av typerna "a number of times per day", "For a number of rounds", att zombierna som väcks är svaga och bräckliga i jämförelse med sina levande counterparts, etc.
Vad fins för förslag?
The Mask of Riddles
Den här masken har jag faktiskt haft en del tankar om. "Fear" effekten skulle kunna simuleras med en simpel +2 eller till och med +4 bonus (beroende på hur svår den är att få tag på) för Intimidate slag eller liknande.
Den effekt som gör att man får dra kort är dock knepig.
Jag har en id´e. Säg att spelaren, som är en spellcaster, får en super Rapid Castng effekt, så att spelaren varje gång denne kastar en lv0 spell får slå ett willpower slag mot DC som är någonting logiskt, typ caster level, någon fiende stats, eller ett fixrat nummer som 6 eller 11, och om denne lyckas får denne kasta en till lv0 spell som en free action, sedan ökar svårighetsgraden med 2 eller 4, och willpower slaget upprepas, och spelaren får fortsätta kasta cantrips tills denne misslyckas på willpower slaget.
Problemet är, jag vet inte om alla klasser som är casters har lv0 spells. Och om spelaren har säg lv1 spells istället, eller måste förbereda sina spells, kanske det blir lite väl övermäktigt att låta dem fortsätta mösha spells tills de storknar under en tur.
Vad tycker ni?
Slutligen The Shield of the Righteous
Denna är nog den jag är mest säker på. Men mest så att jag inte, i min oerfarenhet, gör någonting jagkommer ångra, vill jag ha era åsikter först.
Så, Det kortet gör kan översättas ganska direkt i att, om motståndaren inte är tillräckligt viljestark, smidig, eller snabb, kommer denne förlora en stridsrunda om denne blir blockerad av den här skölden. As simple as that. Möjligen att det blir lite för enkelt att övermanna fiender då. eller?
Alternativt har jag tankar som att den som har skölden ute är imun mot, eller har lättare att skydda sig från, attacks of opportunity. Men jag vet inte hur jag skulle formulera det, och jag känner att det riskerar att bli för långt ifrån kortets beskrivning av föremålet.
Hur ska jag göra?
Tack för uppmärksamheten, jag ser fram emot era svar.
Vill innan du börjar läsa påpeka att det här inlägget är lite långt, och det kan vara jobbigt att läsa så mycket, men allt du egentligen behöver läsa och svara på är en av de fem underrubrikerna, och möjligen att du klickar på rubriken för att gå in och se spelkortet som den rubriken nämner. Tack för all hjälp.
Så, jag bygger, som folk kanske vet, en kampanj i en Magic the Gathering cykel. Jag har tänkt låta mina spelare hitta fem vapen (fyra vapen och en mask) som dyker upp på kort i kortspelet och är knutna till just Alara cykeln. Varje artefakt kommer att ha en magisk effekt som på något sätt korresponderar med den del av Alara den kommer ifrån, och med effekten som beskrivs på kortet.
The Behemoth Sledge
Denna massiva slägga står att finna hos en ökänd krigsherre på Naya, den naturdyrkande delen av Alara. Han har samlat ett band krigare, och han tycker att Naya har fallit för sinneslöst krigande och oärlig materialism och magianvändning, och vill utamana alla som vågar, för att bevisa att det fortfarande fins ära i Naya's krigar stammar.
Jag vill att släggan ska vara någonting som passar för good-alignment karaktärer, men gärna någonting som ska vara menat åt krigar-karaktärer. Magiska effekter jag funderat på här är att låta användaren aktivera någonting i stil med Clerics "Channel Energy" ability. Kortets effekt "Lifelink" gör att när en creature med den effekten gör skada på en motståndare får jag så mycket liv. Jag vill gärna ha någonting som gör att när spelaren lyckas med en effekt ska denne kunna hela sig själv eller sina medspelare. Problemet är att jag inte vet hur jag ska formulera det, eller vad som är för mäktigt.
Bossen som spelarna måste ta sig förbi är CR 11, och innan dess ska de ha dödat en CR 4 karaktär.
Vad säger ni?
The Mage Slayer
På Jund hatar man Arcane magi. Arcane magi står för lagar, regler, allt som får livet att frysa till liv och bli kallt, mörkt, ointressant. Därför skapades the Mage Slayer.
Jag tänker mig att svärdet ska vara så simpelt att det ger en skadebonus när spelaren slår mot någon som har levels i en argane spelcaster class. så wizard eller sorcerer. Möjligen att spelaren får en extra d4 i skada för varje 3-6 levels en fiende har i en Arcane Spellcaster klass.
Alternativt att man går direkt på kortets effekt. X gånger per dag lika med halva karaktärens levels plus dess constitution bonus eller nåt får spelaren göra gratis skada på en motståndare, innan det slås om den faktiska attacken, vilken har precis normal chans att misslyckas. Den här är jag ganska osäker om. Risken med ett vapen som gör för mycket skada är att karaktären blir fullständigt oövervinnerlig så länge denne bär med sig vapnet.
Vad tycks?
The Killer of Kings
Det här vapnet är lite meh i kortspelet. På grund av dess "Legendary" status får bara ett finnas på planen i taget, och effekten triggas bara om den creature som blir tilldelad skada faktiskt dör, vilket inte är garranterat.
I rollspel kan ett sådant vapen däremot bli äckligt farligt. Om spelaren skulle få möjlighet att faktiskt resa varje fiende de dödar, skulle vapnet bli så oanvändbart övermäktigt att det inte ens skulle vara kul att spela med det.
Däremot, om det fans ett sätt att begränsa det här som, utan att göra vapnet mindre roligt, kunde göra det mer spelbart ballanserat.
Min tanke är att mekaniken "Raise Dead" är möjlig. Men kanske en eller flera begränsningar av typerna "a number of times per day", "For a number of rounds", att zombierna som väcks är svaga och bräckliga i jämförelse med sina levande counterparts, etc.
Vad fins för förslag?
The Mask of Riddles
Den här masken har jag faktiskt haft en del tankar om. "Fear" effekten skulle kunna simuleras med en simpel +2 eller till och med +4 bonus (beroende på hur svår den är att få tag på) för Intimidate slag eller liknande.
Den effekt som gör att man får dra kort är dock knepig.
Jag har en id´e. Säg att spelaren, som är en spellcaster, får en super Rapid Castng effekt, så att spelaren varje gång denne kastar en lv0 spell får slå ett willpower slag mot DC som är någonting logiskt, typ caster level, någon fiende stats, eller ett fixrat nummer som 6 eller 11, och om denne lyckas får denne kasta en till lv0 spell som en free action, sedan ökar svårighetsgraden med 2 eller 4, och willpower slaget upprepas, och spelaren får fortsätta kasta cantrips tills denne misslyckas på willpower slaget.
Problemet är, jag vet inte om alla klasser som är casters har lv0 spells. Och om spelaren har säg lv1 spells istället, eller måste förbereda sina spells, kanske det blir lite väl övermäktigt att låta dem fortsätta mösha spells tills de storknar under en tur.
Vad tycker ni?
Slutligen The Shield of the Righteous
Denna är nog den jag är mest säker på. Men mest så att jag inte, i min oerfarenhet, gör någonting jagkommer ångra, vill jag ha era åsikter först.
Så, Det kortet gör kan översättas ganska direkt i att, om motståndaren inte är tillräckligt viljestark, smidig, eller snabb, kommer denne förlora en stridsrunda om denne blir blockerad av den här skölden. As simple as that. Möjligen att det blir lite för enkelt att övermanna fiender då. eller?
Alternativt har jag tankar som att den som har skölden ute är imun mot, eller har lättare att skydda sig från, attacks of opportunity. Men jag vet inte hur jag skulle formulera det, och jag känner att det riskerar att bli för långt ifrån kortets beskrivning av föremålet.
Hur ska jag göra?
Tack för uppmärksamheten, jag ser fram emot era svar.