Nekromanti Fem magiska föremål jag behöver hjälp med.

Bassejr

Hero
*Host* Pathfinder

Vill innan du börjar läsa påpeka att det här inlägget är lite långt, och det kan vara jobbigt att läsa så mycket, men allt du egentligen behöver läsa och svara på är en av de fem underrubrikerna, och möjligen att du klickar på rubriken för att gå in och se spelkortet som den rubriken nämner. Tack för all hjälp.

Så, jag bygger, som folk kanske vet, en kampanj i en Magic the Gathering cykel. Jag har tänkt låta mina spelare hitta fem vapen (fyra vapen och en mask) som dyker upp på kort i kortspelet och är knutna till just Alara cykeln. Varje artefakt kommer att ha en magisk effekt som på något sätt korresponderar med den del av Alara den kommer ifrån, och med effekten som beskrivs på kortet.

The Behemoth Sledge
Denna massiva slägga står att finna hos en ökänd krigsherre på Naya, den naturdyrkande delen av Alara. Han har samlat ett band krigare, och han tycker att Naya har fallit för sinneslöst krigande och oärlig materialism och magianvändning, och vill utamana alla som vågar, för att bevisa att det fortfarande fins ära i Naya's krigar stammar.

Jag vill att släggan ska vara någonting som passar för good-alignment karaktärer, men gärna någonting som ska vara menat åt krigar-karaktärer. Magiska effekter jag funderat på här är att låta användaren aktivera någonting i stil med Clerics "Channel Energy" ability. Kortets effekt "Lifelink" gör att när en creature med den effekten gör skada på en motståndare får jag så mycket liv. Jag vill gärna ha någonting som gör att när spelaren lyckas med en effekt ska denne kunna hela sig själv eller sina medspelare. Problemet är att jag inte vet hur jag ska formulera det, eller vad som är för mäktigt.
Bossen som spelarna måste ta sig förbi är CR 11, och innan dess ska de ha dödat en CR 4 karaktär.
Vad säger ni?

The Mage Slayer
På Jund hatar man Arcane magi. Arcane magi står för lagar, regler, allt som får livet att frysa till liv och bli kallt, mörkt, ointressant. Därför skapades the Mage Slayer.
Jag tänker mig att svärdet ska vara så simpelt att det ger en skadebonus när spelaren slår mot någon som har levels i en argane spelcaster class. så wizard eller sorcerer. Möjligen att spelaren får en extra d4 i skada för varje 3-6 levels en fiende har i en Arcane Spellcaster klass.
Alternativt att man går direkt på kortets effekt. X gånger per dag lika med halva karaktärens levels plus dess constitution bonus eller nåt får spelaren göra gratis skada på en motståndare, innan det slås om den faktiska attacken, vilken har precis normal chans att misslyckas. Den här är jag ganska osäker om. Risken med ett vapen som gör för mycket skada är att karaktären blir fullständigt oövervinnerlig så länge denne bär med sig vapnet.
Vad tycks?

The Killer of Kings
Det här vapnet är lite meh i kortspelet. På grund av dess "Legendary" status får bara ett finnas på planen i taget, och effekten triggas bara om den creature som blir tilldelad skada faktiskt dör, vilket inte är garranterat.
I rollspel kan ett sådant vapen däremot bli äckligt farligt. Om spelaren skulle få möjlighet att faktiskt resa varje fiende de dödar, skulle vapnet bli så oanvändbart övermäktigt att det inte ens skulle vara kul att spela med det.
Däremot, om det fans ett sätt att begränsa det här som, utan att göra vapnet mindre roligt, kunde göra det mer spelbart ballanserat.
Min tanke är att mekaniken "Raise Dead" är möjlig. Men kanske en eller flera begränsningar av typerna "a number of times per day", "For a number of rounds", att zombierna som väcks är svaga och bräckliga i jämförelse med sina levande counterparts, etc.
Vad fins för förslag?

The Mask of Riddles
Den här masken har jag faktiskt haft en del tankar om. "Fear" effekten skulle kunna simuleras med en simpel +2 eller till och med +4 bonus (beroende på hur svår den är att få tag på) för Intimidate slag eller liknande.
Den effekt som gör att man får dra kort är dock knepig.
Jag har en id´e. Säg att spelaren, som är en spellcaster, får en super Rapid Castng effekt, så att spelaren varje gång denne kastar en lv0 spell får slå ett willpower slag mot DC som är någonting logiskt, typ caster level, någon fiende stats, eller ett fixrat nummer som 6 eller 11, och om denne lyckas får denne kasta en till lv0 spell som en free action, sedan ökar svårighetsgraden med 2 eller 4, och willpower slaget upprepas, och spelaren får fortsätta kasta cantrips tills denne misslyckas på willpower slaget.
Problemet är, jag vet inte om alla klasser som är casters har lv0 spells. Och om spelaren har säg lv1 spells istället, eller måste förbereda sina spells, kanske det blir lite väl övermäktigt att låta dem fortsätta mösha spells tills de storknar under en tur.
Vad tycker ni?

Slutligen The Shield of the Righteous
Denna är nog den jag är mest säker på. Men mest så att jag inte, i min oerfarenhet, gör någonting jagkommer ångra, vill jag ha era åsikter först.
Så, Det kortet gör kan översättas ganska direkt i att, om motståndaren inte är tillräckligt viljestark, smidig, eller snabb, kommer denne förlora en stridsrunda om denne blir blockerad av den här skölden. As simple as that. Möjligen att det blir lite för enkelt att övermanna fiender då. eller?
Alternativt har jag tankar som att den som har skölden ute är imun mot, eller har lättare att skydda sig från, attacks of opportunity. Men jag vet inte hur jag skulle formulera det, och jag känner att det riskerar att bli för långt ifrån kortets beskrivning av föremålet.
Hur ska jag göra?

Tack för uppmärksamheten, jag ser fram emot era svar.

God45

#PrayersForBahakan
Saker jag reagerar på:

The Behemoth Sledge:

Varför inte göra något liknande Vampiric touch och ge användaren så mycket hp som hon gör skada med vapnet? Detborde vara balanserat.

The Mage Slayer:

Det här är alldeles, alldeles för svagt. 1d4 i skada för 3 eller till och med 6 levlar är super patetiskt. Att det här är Pathfinder och fighters suger medan magiker är coola halv-gudar gör det värre. 1d4 per level i en spellcasting klass fienden har som också fungerar mot hans frammanade djur är ok, antar jag. Men det är inte heller bra. Jag hade gett det här vapnet spell resistanse. Så. jäkla. mycket. spell. resistanse!

The Killer of Kings:

Automatisk Animate Dead på allt man dödar med alla begränsningarna från magin i övrig i effekt. Done!

The Mask of Riddles:

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!! ÄR DU GALEN?! Ge inte ut spellcasting bpnusar på det sättet! Herre djävlar... Ge runt +10 till intimidate och en liten + till spell dc. Typ, +2. +4 om du vill gå carazy.

The Shield of the Righteous:

Action ekonomin är den allra mest sårbara delen av spelet. De har tagit bort 99% av allt sådant här ur reglerna vid flytten till Pathfinder och det var efter saker plockades bort vid flytten från 3.0 till 3.5. Du vill inte ge det här föremålet den här effekten. Du minns vad jag sade om masken? Det gånger 10. Gör det inte.

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
The Mage Slayer
På Jund hatar man Arcane magi. Arcane magi står för lagar, regler, allt som får livet att frysa till liv och bli kallt, mörkt, ointressant. Därför skapades the Mage Slayer.
Jag tänker mig att svärdet ska vara så simpelt att det ger en skadebonus när spelaren slår mot någon som har levels i en argane spelcaster class. så wizard eller sorcerer. Möjligen att spelaren får en extra d4 i skada för varje 3-6 levels en fiende har i en Arcane Spellcaster klass.
Alternativt att man går direkt på kortets effekt. X gånger per dag lika med halva karaktärens levels plus dess constitution bonus eller nåt får spelaren göra gratis skada på en motståndare, innan det slås om den faktiska attacken, vilken har precis normal chans att misslyckas. Den här är jag ganska osäker om. Risken med ett vapen som gör för mycket skada är att karaktären blir fullständigt oövervinnerlig så länge denne bär med sig vapnet.
Vad tycks?
Detta är fel väg att gå tycker jag. Magiker har så kass HP och AC så att när man väl kommer dem in på livet, vilket är den punkt då vapnets bonus, om det funkar som ovan, först kickar igång. Och vid den punkten är det redan kört för dem. Jag tycker att du ska lägga in andra bonusar, sådana som istället skyddar användaren mot magi. Exempel är att den ger Spell Resistance och/eller att den kastar Dispel Magic på alla den träffar.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
The Killer of Kings
Det här vapnet är lite meh i kortspelet. På grund av dess "Legendary" status får bara ett finnas på planen i taget, och effekten triggas bara om den creature som blir tilldelad skada faktiskt dör, vilket inte är garranterat.
I rollspel kan ett sådant vapen däremot bli äckligt farligt. Om spelaren skulle få möjlighet att faktiskt resa varje fiende de dödar, skulle vapnet bli så oanvändbart övermäktigt att det inte ens skulle vara kul att spela med det.
Däremot, om det fans ett sätt att begränsa det här som, utan att göra vapnet mindre roligt, kunde göra det mer spelbart ballanserat.
Min tanke är att mekaniken "Raise Dead" är möjlig. Men kanske en eller flera begränsningar av typerna "a number of times per day", "For a number of rounds", att zombierna som väcks är svaga och bräckliga i jämförelse med sina levande counterparts, etc.
Vad fins för förslag?
Allt beror på vilken level allt sker. Att kunna skapa zombier är användbart vid låg level men det förlorar ganska snabbt sin nytta då de bara har CR 1/2. (En variant för att få den att behålla sin effektivitet är att låta typ av undead som skapas bero på användarens character level. Från början blir det bara zombier. Sedan blir det ghouls, sedan ghasts osv.)

Annars kan du istället/även ge den möjligheten att kasta andra necromancy-spells.

/Anders

Bassejr

Hero
Så jag har försökt skissa upp en bild här.

Om Behemoth Sledge
Säg att det är en Heavy Mace, delar Id6(s) eller 1D8 (m) skada, och låta spelaren, när denne lyckas med en melee attack få så mycket liv som tilldelad skada? Eller ska jag säga så att det är en effekt som kan användas x gånger om dan, och gör xD6 skada där X är halva din character level?

Om the Mage Slayer
jo, Dispel Magic käns som en bra id´e. Speciellt om magi, som jag har förstått det, provocerar en attack of opportunity. Skulle det finnas möjlighet att utnnytja någonting sådant i strid, som att karaktären gör som taktiskt val att ställa sig bredvid eller mellan den/de mäktigaste spellcasters bland fienden, och bara väntar på att de ska kasta spells så han får göra attacks of opportunity?
Grejen är att Jund, som ide och känsla, handlar om att bara mösha på med skada. Det skulle kännas... Off, för invanda Magic spelare, som mina pathfinder spelare är, att spela taktiskt med ett etablerat Jund vapen. Fins det någonting jag skulle kunna göra för att emulera den känslan? Typ att när användaren blir mål för eller påverkas av en spell får denne plus i attack- eller damage bonus? Eller att spelaren får slå en extra attack med -5 attack bonus när denne gör skada på en spellcaster?

Angående Mask of Riddles
Well... Tanken bakom att få dra kort är att man kan kasta fler spells i kortspelet. Jag vill gärna emulera just den tanken och känslan. Jag funderar på om jag kan göra så att när en spellcaster gör en spell som gör en skada på en mostståndare får denne kasta en cantrip som en gratis action, eller specifiera vilka spells som kan kastas som en free action när användaren av masken gör skada på en motståndare?

För Killler of Kings
Vilka andra necromancy spells skulle vara trevliga att kunna kasta? Och, ska jag då begränsa det till "a number of times per day" och till en specifik spell när karaktären tilldelar skada?

För Shield of the righteous
Well... Vad ska jag göra? Skölden är vit och blå, två färger som tillsammans skriker Lawful Good. Och inte bara det, den skriker Kontroll. Skölden handikappar fienden på något sätt, Kontrollerar slagfältet. inte i svart eller röd magi, genom att göra skada, utan som i vit/blå magi genom att förhindra att fienderna skadar andra. Jag har verkligen ingen id´e om hur jag ska ge den känslan i spel...

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
Om the Mage Slayer
jo, Dispel Magic käns som en bra id´e. Speciellt om magi, som jag har förstått det, provocerar en attack of opportunity. Skulle det finnas möjlighet att utnnytja någonting sådant i strid, som att karaktären gör som taktiskt val att ställa sig bredvid eller mellan den/de mäktigaste spellcasters bland fienden, och bara väntar på att de ska kasta spells så han får göra attacks of opportunity?
Grejen är att Jund, som ide och känsla, handlar om att bara mösha på med skada. Det skulle kännas... Off, för invanda Magic spelare, som mina pathfinder spelare är, att spela taktiskt med ett etablerat Jund vapen. Fins det någonting jag skulle kunna göra för att emulera den känslan? Typ att när användaren blir mål för eller påverkas av en spell får denne plus i attack- eller damage bonus? Eller att spelaren får slå en extra attack med -5 attack bonus när denne gör skada på en spellcaster?
I första hand så används Dispel Magic för att avsluta spells som redan är kastade, och inte hindra spells från att kastas. Och återigen, om den med vapnet står så nära att denne kan anfalla magikern i närstrid så är det nog redan kört för denne. Så effekter som i första hand påverkar magikern är ganska meningslösa. Magiker är inte korkade. De vet att de är sårbara i närstrid och därför försöker de skydda sig med hjälp av andra. Och oavsätt om det är betalda livvakter, charmade monster eller summonade kritter så finns det stor chans att de har blivit buffade av magikern. Det är där som ett vapen med inbyggd dispel magic kommer som bäst till användning. Andra spells som passar är dismissal eller banishment.

En helt annan variant är som kräver mindre finess är om den automatiskt kastar spells över bäraren om den blir utsatt för magi eller blir angripen av en summonad varelse. Exempel på passande spells finns det hur många som helst. Några är; Protection from (valfritt alignment), Bulls Strength, Cats Grace, Bless, Cure X Wounds, Haste, Shield of Faith osv.

/Anders

God45

#PrayersForBahakan
Om Behemoth Sledge
Säg att det är en Heavy Mace, delar Id6(s) eller 1D8 (m) skada, och låta spelaren, när denne lyckas med en melee attack få så mycket liv som tilldelad skada? Eller ska jag säga så att det är en effekt som kan användas x gånger om dan, och gör xD6 skada där X är halva din character level?
Grejen är att grundskadan i vapnet inte kommer spela så stor roll efter att en fighter/rouge/barbarian lägger till alla sina bonusar. Men att om man göra skada får man så mycket liv är enkelt och balanserat,ingen poäng med att klydda till det.

Varför inte bara göra det till ett 3d6 vapen eller något?

Angående Mask of Riddles
Well... Tanken bakom att få dra kort är att man kan kasta fler spells i kortspelet. Jag vill gärna emulera just den tanken och känslan. Jag funderar på om jag kan göra så att när en spellcaster gör en spell som gör en skada på en mostståndare får denne kasta en cantrip som en gratis action, eller specifiera vilka spells som kan kastas som en free action när användaren av masken gör skada på en motståndare?
Medan cantrips är värdelösa så finns det folk som kan knäcka spelet med dem om de får en extra per runda. Men om vi bortser från sådant så är förmågan att kasta gratis spells på en runda något som kommer förstöra spelet eftersom du går utanför action ekonomin. Varför inte bara ge fler spells per day?

För Shield of the righteous
Well... Vad ska jag göra? Skölden är vit och blå, två färger som tillsammans skriker Lawful Good. Och inte bara det, den skriker Kontroll. Skölden handikappar fienden på något sätt, Kontrollerar slagfältet. inte i svart eller röd magi, genom att göra skada, utan som i vit/blå magi genom att förhindra att fienderna skadar andra. Jag har verkligen ingen id´e om hur jag ska ge den känslan i spel...
Låt den kasta något i stil med hold person eller liknande ett par gånger per dag. Inte just hold person eftersom den är för svag men du förstår principen.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
I första hand så används Dispel Magic för att avsluta spells som redan är kastade, och inte hindra spells från att kastas.
I d20 skiljer man på dispel magic och counterspelling, vet inte om detta finns kvar i PF.

I d20 suger f.ö. counterspelling om man bara tittar på grundreglerna, men detsamma kan man ju säga om så många andra grundläggande handlingar. Det är i och med spellfire (från Forgotten Realms) som counterspelling blir (över)mäktigt.

Detta sagt om ni letar efter regler till "hindra spells från att kastas"; min höglevel häxa fick till någonting som kunde mäta sig med övriga vansinnesövermäktiga :gremwink: gubbar i hennes party tack vare spellfire prestigeklasser/feats/extragodis; så titta i - jag tror det var - magic of faerun.

anth

Vetefan
Nu är det mest DnD3E5 som jag spelat, men jag borde behärska PF tillräckligt bra för att ge vettiga svar, dessutom är jag säker på att om jag har fel kommer våra medforumiter snabbt att påpeka det. :gremsmile:

Behemot Sledge, Club
Du kan inte övertyga mig om att Lifelink skulle vara en förmåga som goda rollpersoner skulle använda. Eftersom Lifelink är häftigt skulle jag stryka den goda biten.

Behmoth ger mig en bild av ett gigantiskt vapen. Utgå från greatclub, d10/x2.
Gör det large (PF, p145, Table 6-5), 2d8/x2, men nu kan inte dina rollpersoner använda det.
Se Sun blade, PF p 476, det är ett twohanded bastardsword som känns som ett short sword, ditt vapen är en large greatclub som känns som en large club (vilket vanliga rollpersoner kan hantera) - för enkelhetens skull kan du bestämma att det i praktiken känns det som en medium greatclub. :gremsmile:

Ge det keen, PF p 471. Jag vet, vapnet är bludgeoning :gremtongue: , kalla effekten crushing ifall det stör dig. Effekten finns f.ö. i någon DnD3 splatbook, även om jag inte kommer ihåg vilken just nu.
Vapnet gör nu 2d8 19-20/x2.

Ge vapnet Life Stealing, PF p477, för att simulera Lifelink.

Låt vapnet fungera som Ring of the Ram, PF p481, för att simulera trample-effekten.

Mage Slayer, Sword
Använd Holy Avenger, PF p473;
Ändra texten "in the hands of a paladin" till "against magic using creatures";
Ändra holy till bane, PF p469, designated foe "magic using creature" (jag vet, det finns inte :gremtongue: );
Ändra greater dispel magic till effekten från Chime of interruption, PF p506, (rollpersonen måste använda en action för att slå svärdet i marken så det börjar vibrera).

Killer of Kings, Scyte
Se rod of alertness, PF p486, "bestows a +1 insight bonus to initiative checks" för att simulera "always strike first".
När man dödar någon med strids-lien får liket automatiskt en animate dead, PF p241, kastad på sig. Caster level är wielders level. Följ reglerna för spellen, inkl. exceeding maximum HD.

Mask of Riddles, head gear
Se Mace of Terror, PF p474, för skräckeffekten.

Att dra nya kort simuleras bäst med något av effekterna från: Ring of spell storing, PF p482; Ring of Wizardry, PF p484; eller Pearl of power, PF p525.

Shield of the Righteous
När en motståndare missar en attack drabbas denne av Slow, PF p344, inget save, men effekten vara bara en stridsrunda.

Till sist, glöm inte att magiska föremål kan vara intelligenta, PF p532.

Bassejr

Hero
Right, här är den nya uppsättningen.

The Behemoth Sledge
Chaotic Good. Vapnet tilldelar +1D3 skada till Lawful eller Evil motståndare (+2D3 mot en Lawful Evil fiende)
Large Hammer, 2H, usable by Medium creatures, dmg 2D8, crit 19-20 x3. Användaren får fördela HP till sig själv eller andra karakterer och varelser lika med mängden skada som tilldelas med The Behemoth Sledge. Denna HP är permanent, och försvinner inte och kan inte överskrida en karaktärs eller varelses max HP.

The Mage Slayer
Chaotic Evil. Vapnet tilldelar +1D3 skada till Lawful eller Good fiender (+2D3 mot Lawful Good fiender).
"Slay all Arcane spellcasters" vapnet är besatt av tanken att slakta Arcane Spellcasters, och kommer försöka tvinga spelaren att anfalla Arcane Spellcasters och deras allierade och beskyddare.
Large Bastard sword, 2H, Usable by Medium Creatures. Dmg 1D12, crit 18-20 x2. När en attack lyckas med The Mage Slayer får användaren "Dispella" en valfri spell eller spell-like ability som påverkar den träffade motståndaren. Denna effekt kan även appliceras på t.ex. Animate Dead för att göra den återuppväkta kroppen livlös, och likaså på Summon spells.

The Killer of Kings
Neutral Evil. Vapnet gör +2D3 till alla Good fiender.

Scythe, 2h, medium, dmg 2D4, crit x3. När en fiende som blivit tilldelad skada av The Killer of Kings dör, kan den som använder Killer of Kings kasta Animate Dead på kroppen, som om denne hade båda händer fria. Bladet kantas av 13 Onyx kristaller med värde 25gp som måste offras för att genomföra formeln. Kan fyllas på med nya Onyx kristaller. Som Caster level räknas karaktärens Character level.

The Mask of Riddles
Lawful Neutral: All skada som orsakas av bäraren av The Mask of Riddles mot fiender av Chaotic alignment ökar med 1D3. "Jag är din hud" Masken kommer vela förhindra att spelaren tar av sig den, ens för att sova eller äta.

Mask. Formas efter bärarens ansikte. Bäraren får +1 Intelligence bonus, och lider ett -1 Wisdom penalty. Bäraren får en +4 bonus på alla Intimidate checks. Om bäraren är en Spellcaster får bäraren +1 spell per day för varje spell level som Spellcastern behärskar. Om karaktären är en Arcane spellcaster får denne +2 spells per day för varje spell level denne behärskar.

För varje vecka som bäraren har på sig masken utan att ta av sig den ökar Intelligence bonusen med +1, och likaså Wisdom penaltyn med -1. En karaktär med Wisdom 5 eller mindre som har på sig masken måste börja varje morgon med ett Willpower slag mot svårighetsgrad 15 för att behålla sin egen fria vilja. Om masken lyckas, kommer denne att ta över karaktären för så många stridsrundor om dagen som slaget misslyckades med. Dessa stridsrundor kommer användas för att kasta Slow på alla karaktärer i närheten som är av icke-Lawful alignment.
En karaktär med mindre än 7 i Wisdom på grund av masken kommer tvingas att ta levlar i Wizard core classen varje gång denne går upp i level.

The Shield of the Righteous
Lawful Good. All skada som tilldelas av bäraren mot Evil eller Chaotic motståndare ökas med +1D3 (+2D3 mot Chaotic Evil fiender).

Shield, medium, Heavy Steel. Denna lätta och tåliga sköld är mindre otymplig än den borde vara, och ger därför bara en -1 (istället för -2) armor check penalty, och ett +3 Shield bonus på Armor Class.
När en fiende misslyckas med en närstrids attack på bäraren får bäraren kasta Slow som en free action på den motståndaren. Character level används som caster level.

Vad tycks?

anth

Vetefan
Jag är personligen emot valfriheten du beskriver - att spelarna får välja effekt, speciellt mitt i en strid. För mig känns det inte DnD (eller PF). Det betyder INTE att du gör fel, bara att jag tycker att det känns fel. :gremsmile:
Jag är också emot "fjutt-skada" på d3 för magiska vapen, d6 är inte alls mycket - se på flame tongue och frost brand.
Och det känns fel att man behöver material components. Magiska föremål skapas just för att man ska slippa material components. :gremsmile:
Du har även glömt att skriva ut hur många + vapnena har. De är MINST +3, men kan vara ännu mäktigare.

Med det sagt skulle jag gjort så här:

The Behemoth Sledge +3
Chaotic Good. Vapnet tilldelar +1D6 skada till Lawful eller Evil motståndare (+2D6 mot en Lawful Evil fiende). Lika mycket extraskada vapnet gör mot Lawful eller evil helas ANVÄNDAREN med, detta är inte temporary hp, utan riktig helning (eftersom vapnet har egen vilja kan detta välja att INTE hela användaren).
Large Hammer, 2H, usable by Medium creatures, dmg 2D8, crit 19-20 x3.

The Mage Slayer +3
Chaotic Evil. Vapnet tilldelar +1D6 skada till Lawful eller Good fiender (+2D6 mot Lawful Good fiender).
"Slay all Arcane spellcasters" vapnet är besatt av tanken att slakta Arcane Spellcasters, och kommer försöka tvinga spelaren att anfalla Arcane Spellcasters och deras allierade och beskyddare.
Large Bastard sword, 2H, Usable by Medium Creatures. Dmg 1D12, crit 18-20 x2. När en attack lyckas med The Mage Slayer får användaren "Dispella" en valfri spell eller spell-like ability som påverkar den träffade motståndaren. Denna effekt kan även appliceras på t.ex. Animate Dead för att göra den återuppväkta kroppen livlös, och likaså på Summon spells.

The Killer of Kings +3
Neutral Evil. Vapnet gör +2D6 till alla Good fiender.
Scythe, 2h, medium, dmg 2D4, crit x3. När The Killer of Kings dödar någon får denne automatiskt en animate dead kastad på sig och reser sig som en zombie samtidigt som användren får 1 CON damage (som driver animeringen). Skulle använderen få CON 0 dör denne och animeras också. Effekten är som spellen Animate dead och användarens character level är caster level. Användaren kan INTE välja vilka som animeras, alla som dör av lien animeras för lien VILL skapa vandöda. Blir lien arg på användaren kommer användaren förlora kontrollen över de animerade zombierna som anfaller användaren.

The Mask of Riddles
Lawful Neutral: All skada som orsakas av bäraren av The Mask of Riddles mot fiender av Chaotic alignment ökar med 1D6. "Jag är din hud" Masken kommer vela förhindra att spelaren tar av sig den, ens för att sova eller äta.
Mask. Formas efter bärarens ansikte. Bäraren får +1 Intelligence bonus, och lider ett -1 Wisdom penalty. Bäraren får en +4 bonus specificera vilken sorts bonus på alla Intimidate checks. Om bäraren är en Spellcaster får bäraren +1 spell per day för varje spell level som Spellcastern behärskar. Om karaktären är en Arcane spellcaster får denne +2 spells per day för varje spell level denne behärskar.
För varje vecka som bäraren har på sig masken utan att ta av sig den ökar Intelligence bonusen med +1, och likaså Wisdom penaltyn med -1. Vad händer med bonus/penalty när man tar av sig masken? En karaktär med Wisdom 5 eller mindre som har på sig masken måste börja varje morgon med ett Willpower slag mot svårighetsgrad 15 för att behålla sin egen fria vilja. Om masken lyckas, kommer denne att ta över karaktären för så många stridsrundor om dagen som slaget misslyckades med. Dessa stridsrundor kommer användas för att kasta Slow på alla karaktärer i närheten som är av icke-Lawful alignment.
En karaktär med mindre än 7 i Wisdom på grund av masken kommer tvingas att ta levlar i Wizard core classen varje gång denne går upp i level.

The Shield of the Righteous +3
Lawful Good. All skada som tilldelas av bäraren mot Evil eller Chaotic motståndare ökas med +1D6 (+2D6 mot Chaotic Evil fiender).
Shield, medium, Heavy Steel. Denna lätta och tåliga sköld är mindre otymplig än den borde vara, och ger därför bara en -1 (istället för -2) armor check penalty, och ett +3 Shield bonus på Armor Class.
När en fiende misslyckas med en närstrids attack mot bäraren måste fienden lyckas med ett save eller bli slowed, caster level är densamma som användarens character level.

Bassejr

Hero
Detta är typ fjärde gången som jag skriver det här inlägget för min webbläsare envisas med att stänga ner stup i kvarten efter att jag skrivit 1400 tecken, så ursäkta att jag håller mig kortfattad när jag försöker skriva det här innan samma olycka slår igen.

Angående plussen, jag hittar ingenting om dessa i regelboken. Är det någon form av + på attack bonus? Gäller detta bara magiska vapen?
Med alignment-skadan, jag skulle älska att köra upp skadan till D6 istället för D3, eller till och med till D8. Jag kör med D6 så länge

Om Behemoth Sledge
Anledningarna till att släggan yrkar på att hela andra är A: dess Good alignment, ytterst osjälvisk. Samt B: att mina spelare är av taktisk läggning, och kommer tycka illa om ifall jag begränsar dem allt för mycket. De ska ha möjligheten att göra korkade val, som att hela en person som inte behöver det.
Men jag är helt på tåget att ge släggan en alignment fanatik. Som att, lite diskret, locka användaren att inte tollerera Evil eller Lawful karaktärer, eller total protestera om användaren försöker hela en Lawful Evil karaktär, eller för många av Lawful och Evil alignments.
Kampanjen är förövrigt inte byggd så att spelarna nödvändigtvis kommer slåss mot speciellt många fiender av "rätt" alignment, eller snarare fel alignment, för att jag ska kunna begränsa släggans effekt till att bara aktiveras efter skada på Lawful och Evil fiender.

För Killer of Kings
Med 2D4 i bas-skada kan jag inte garantera att användaren kommer kunna döda några fiender, även med 2 extra D6. Därav att efekten gäller för alla fiender som Tilldelats skada av lien, möjligen med begränsningen "De som dör upp til en minut (tio stridsrundor) efter att blivit tilldelade skada av Killer of Kings, som en "Sickness of raise dead", typ. Möjligen att motståndaren får göra en will save för att inte bli återuppväckt.

Mask of Riddles.
Masken är av Etherium, den kraftisk giftiga, men mäktiga, metall som används av deVedalken Wizards som är de mäktigaste i världen. När man haft på sig masken i en vecka är man förgiftad, som en vedalken var. Det som händer när en Vedalken slutar använda Etherium, och när en annan karaktär upphör att bära Mask of Riddles är att denne hamnar i ett abstinenstillstånd i en månad.

Regelmässigt betyder detta att karaktären hamnar i någonting som liknar ett koma, med panikanfall och självskadebeteende. Karaktären kommer under månaden, en gång var tredje dag, tio gånger totalt, göra en Will-save DC 10+antalet levels man haft masken på sig. Inte Fulla levels, utan Alla levels, så om du var 2XP ifrån att gå upp, och sedan går upp, har du två levlar, och gick du upp i level igen med 3XP över gränsen är det tre levlar.
Om 6 eller fler saves misslyckas blir karaktären en förevigt lallande tokstolle. inte som de melankoliskt fridfulla stackars Vedalken som vandrar ut i naturen och inte talar med någon förutom träden och molnen, oförmögna att förstå världen omkring sig, utan som en paranoid galning som vill döda alla för att inte bli dödad själv, eller springer ner i kloakerna och aldrig hörs ifrån igen.

Slutligen, om Shield of the Righteous, vill jag hävda att om fienden redan misslyckas med attacken, har de misslyckats med att inte bli Slowed. risken är att det blir för mycket rullande, och att effekten inte lyckas tillräckligt ofta. Jag behåller även gränsen att användaren bara kan hålla x motståndare i x rudor, där x är caster level = karaktär level. Som jag förstått det är effekten även sådan att antalet rundor räknas ifrån antalet fiender som kan bli slowed, så y+z=x där Y är antalet fiender som blir påverkade, Z är antalet rundor, och X är karaktär level. Eller har jag helt fått det om bakfoten då?

anth

Vetefan
Bassejr said:
etta är typ fjärde gången som jag skriver det här inlägget för min webbläsare envisas med att stänga ner stup i kvarten efter att jag skrivit 1400 tecken
Provat att skriva inlägg i Notepad? :gremsmile:

Bassejr said:
Angående plussen, jag hittar ingenting om dessa i regelboken. Är det någon form av + på attack bonus? Gäller detta bara magiska vapen?
Eh...?
Det är en av de mest grundläggande funktionerna för magiska föremål. :gremshocked:
Alla vapen har det, det ger bonus på attackslag och skada.
Alla rustningar har det, det ger bonus på AC.
Andra föremål som ring of protection, bracers of defence, cloak of protection, amulet of natural armor har det.

Faktum är att för vapen och rustningar är det vanligast att de bara har en bonus och ingenting annat. Som ett longsword +3, chainmail +2, shield +1.
Titta i tabellerna över magiska vapen så ser du.
Titta på hur man tillverkar magiska svärd och rustningar och vad de kostar så ser du att kostnaden är baserad på hur många + de har.

Framför allt måste du ta dig en titt på reglerna för stacking.

Organ

Out of time, out of mind
anth said:
Bassejr said:
etta är typ fjärde gången som jag skriver det här inlägget för min webbläsare envisas med att stänga ner stup i kvarten efter att jag skrivit 1400 tecken
Provat att skriva inlägg i Notepad? :gremsmile:

Bassejr said:
Eh...?
Det är en av de mest grundläggande funktionerna för magiska föremål. :gremshocked:
Alla vapen har det, det ger bonus på attackslag och skada.
Alla rustningar har det, det ger bonus på AC.
Andra föremål som ring of protection, bracers of defence, cloak of protection, amulet of natural armor har det.

Faktum är att för vapen och rustningar är det vanligast att de bara har en bonus och ingenting annat. Som ett longsword +3, chainmail +2, shield +1.
Titta i tabellerna över magiska vapen så ser du.
Titta på hur man tillverkar magiska svärd och rustningar och vad de kostar så ser du att kostnaden är baserad på hur många + de har.

Framför allt måste du ta dig en titt på reglerna för stacking.
Jag har t o m för mig att magiska vapen, rustningar och sköldar MÅSTE ha något plus. Så ett vapen då t ex inte bara får vara Flaming utan att det minst måste vara Flaming +1.

/Anders

Bassejr

Hero
Tittade på fel del av reglerna. Nu ser jag hur det hela fungerar.

Är det för mycket att ge varje av föremålen +6 eller +7? Jag tänker, vapnena in game är på ganska hög nivå, typ Cr 11, så jag vill inte att de ska vara för låga i sina bonusar.

anth

Vetefan
Bassejr said:
Är det för mycket att ge varje av föremålen +6 eller +7? Jag tänker, vapnena in game är på ganska hög nivå, typ Cr 11, så jag vill inte att de ska vara för låga i sina bonusar.
Du måste skilja på bonusen föremålet har, och den bonus som används för att räkna ut värdet på vapnet.
Säg att du vill göra ett +3 chaotic evil longsword. Nu talar jag INTE om ett intelligent svärd - då blir det ÄNNU dyrare - utan ett "vanligt" magiskt föremål.

Longsword 15 gp
Masterwork 3oo gp

Anarchic +2
Unholy +2
Bonus +3
= +7 = 98000 gp

Totalt kostar svärdet 98315 gp att tillverka.
Det är ett +3 vapen, men kostnadsmässigt räknas det som ett +7 svärd.

Beskrivning av svärdet skulle se ut så här:

Demonsword +3
Longsword, dmg: 1d8+3 19-20/x2
Special powers:
+2d6 dmg vs. good creatures, and a good creature holding the sword loses a level permanently.
+2d6 dmg vs. lawful creatures, and a lawful creature holding the sword loses a level permanently.
(the effects are cumulative so +4d6 dmg vs. LG creatures, and a LG creature loses 2 levels)

Vanliga magiska föremål har en bonus mellan +1 och +5, ska de ha högre bonus än så är det en artefakt.
I Pathfinder hittar jag ETT magiskt föremål som är +6, artefakten Axe of the Dwarvish Lords.
De föremål som du gjort är unika och kan räknas som artefakter så +6 eller +7 är rimligt.

Däremot är jag personligen restriktiv till att dela ut flera mäktiga föremål då de har en tendens att förstöra kampanjer - skulle en grupp i min värld få tag på alla föremålen du skapat skulle de antagligen vara uppåt level 15 innan de lyckas. :gremsmile:
Men det är mer en fråga om smak och vilken känsla man vill ha i kampanjen

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Bassejr said:
Du måste skilja på bonusen föremålet har, och den bonus som används för att räkna ut värdet på vapnet.
Säg att du vill göra ett +3 chaotic evil longsword. Nu talar jag INTE om ett intelligent svärd - då blir det ÄNNU dyrare - utan ett "vanligt" magiskt föremål.

Longsword 15 gp
Masterwork 3oo gp

Anarchic +2
Unholy +2
Bonus +3
= +7 = 98000 gp

Totalt kostar svärdet 98315 gp att tillverka.
Det är ett +3 vapen, men kostnadsmässigt räknas det som ett +7 svärd.
Liten korrigering:
98315 är base price, kostnaden att tillverka är ½ Base Price.

Bassejr

Hero
Tack så jättemyckte för all hjälp! Jag känner hur hela kampanjen börjar ta form nu. Jag skulle inte haft ett så bra underlag om det inte var för er! :gremgrin: